Сезон 2024 бе най-дълъг в историята на Формула 1 и през него гумите на Пирели, които Гран при отборите използват, са покрили дистанция, почти колкото от Земята до луната. Те са изминали 334 942,175 километра в рамките на 65 534 обиколки от първата свободна тренировка в Бахрейн до карирания флаг в Абу Даби. Това e 94% от разстоянието от най-близката точка на луната до Земята по време на 27-дневната ѝ орбита около планетата.
Изминатата от гумите на Пирели дистанция се е увеличила заради добавянето на Гран при на Емилия Романя и на Китай в календара
Ръстът е с 27 016,375 км. С гладки гуми – т.нар. сликове – са изминати 93,59%. Този показател е почти без изменение в сравнение с предходния сезон. При използването на интермедиите има увеличение от 5,67% на 5,84% от общата дистанция или 19 566,862 км. Гумите за екстремно мокро са използвани по-малко – 0,57% спрямо 0,64% година по-рано.
От гладките гуми на Пирели най-използвани са тези от типа C3. Тази смес е посочвана за всеки старт от сезон 2024 във Формула 1, тъй като се намира точно в средата на гамата на италианския производител за Гран при. Тя е използвана 32,06% (лек спад от 36,57% през 2023 г.). Следва C4 с 23,47%. C5 вариантът пък изпреварва C2 (14,97%). Най-малко използваната смес е C1 (5,56%). Промените в използването на различните смеси се дължат частично на това, че за надпреварите в Мелбърн и Сао Пауло имаше различен избор на смеси в сравнение със сезон 2023.
В данните не е включена и информацията от използването на прототипни гуми. Такива са били карани 2 306,944 км през изминалата състезателна година. Използвани са само за един тест – в Мексико, до през 2024-та има три такива – в Барселона, Сузука и пак Мексико.
Най-дълга серия от обиколки с един комплект гуми на Пирели през 2024 г. е направил Пиер Гасли
Пилотът на Алпин завъртя 50 тура (300,150 км) с C3 по време на Гран при на Азербайджан. Шарл Льоклер (Ферари) е с най-дълъг стинт с C2 – 43 обиколки (265,525 км) в Гран при на Саудитска Арабия. Най-много тура с C4 в една серия е направил Джордж Ръсел (Мерцедес) в Монако – 77. С интермедии най-дългата серия е на Юки Цунода (Рейсинг Булс) – 191,844 км в Канада. Съотборникът на японския пилот за последните шест надпревари от сезон ’24 Лиам Лоусън е с най-дълга дистанция с гумите за мокро – 81,871 км.
От Пирели са доставили на отборите от Формула 1 общо 8 016 комплекта гуми през 2024 г. 2 718 от тях никога не са били използвани.
Специално интермедиите и гумите за мокра писта са използвани за различни кръгове от шампионата. През изминалата година от Пирели са произвели 3500 по-малко гуми благодарение на тази политика. 935 комплекта сликове (11,66% от общо произведените) са сложени на джанти, но никога не са стигали со писта. 948 комплекта (11,82%) са направили между една и три обиколки. Това са най-вече използвани в квалификации гуми в кръгове, в които друга смес е била по-подходяща за състезанията.
Най-много смени на гуми през сезон 2024 е имало по време на Гран при на Япония – 46 спирания в бокса на пистата Сузука. За сравнение – питовете в Джеда, Саудитска Арабия са само 19
Най-малко работа обаче механиците са имали в Монако заради спирането на състезанието там. Това даде възможност на пилотите да сменят гумите си по време на прекъсването. След това в състезанието имаше само 7 спирания в бокса.
От Пирели отбелязаха също така, че най-високата температура на въздуха по време на състезание бе в Бразилия. В неделята на провеждането на Гран при на Сао Пауло на пистата Интерлагос бе 35,6 градуса. На Силвърстоун във Великобритания пък бе едва 10,9 и се качи само до 13,9 градуса в състезанието. По отношение температурите на пистите, то най-високата бе на Хунгароринг до Будапеща – 58,6 градуса. Изненадващо на Имола по време на уикенда за Гран при на Емилия Романя асфалтът се нагря до 52,5 градуса. Най-студена като цяло е била настилката на Силвърстоун – средно 12,8 градуса през уикенда там. Най-ниска по време на състезание е била температурата на пистата в Лас Вегас – 16,8 градуса.
View this post on Instagram