Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Отхвърлиха протеста на Астън Мартин

Отхвърлиха протеста на Астън Мартин

1625
0
Астън Мартин F1
снимка: Астън Мартин

Стюардите на Гран при на Китай отхвърлиха протеста на Астън Мартин. Той бе за неправомерно допускане на Карлос Сайнц обратно в квалификацията след катастрофата му в Q2. Испанският пилот на Ферари претърпя инцидент през втория сегмент. Той се завъртя на излизане от последния завой и се удари в предпазните бариери в началото на старт-финалната права. След това успя да се върне на пистата и се прибра в бокса. Механиците на Скудерията провериха автомобила му, сложиха ново предно крило и Сайнц кара пак в Q2. От Астън Мартин се позоваха на правило, според което спрял на трасето пилот няма право да се връща в квалификацията.

Стюардите изслушаха представители на Астън Мартин, Ферари и ФИА и разгледаха данните от системите на рейс контрола. Допуснали са до изслушването и представители на други отбори. Те са помолили за достъп, разбирайки за протеста от страна на Астън Мартин.

В решението се отбелязва, че в бележките на рейс контрола от квалификацията на страница трета пише: „Кола 55 (САЙ) спря на старт-финалната права“. След това Сайнц се върна в сесията с разрешението на рейс контрола.

Решението гласи:

„а) Ясната формулировка на член 39.6 постановява, че ако един автомобил е „спрял“ на пистата по време на квалификация, то той не може да получи разрешение да се върне в сесията.“

„б) От примерите, дадени от множество присъстващи на изслушването тийм мениджъри и от ФИА, стана ясно, че екипите и федерацията не са прилагали правилото по този начин в минали случаи.“

„в) От екипа на ФИА обясниха, че ако един болид успее да потегли наново от спряло положение в рамките на разумен период от време, то обикновено му се разрешава да продължи. Обичайното време е от около 30 секунди, макар че може да варира според обстоятелствата. Самите отбори разясниха, че е имало предишни опити да се споразумеят колко е разумният период от време преди един автомобил да бъде обявен за „спрял“. За съжаление не са постигнали съгласие по този въпрос.“

„г) Според ФИА от ключово значение е колата да не е получила външно съдействие, за да потегли отново. Тоест съдействие от маршалите.“

„д) От Астън [Мартин] приеха, че има случаи, в които спрели на пистата болиди са получили разрешение да продължат въпреки формулировката на член 39.6. Според тях обаче спирането в този случай е твърде дълго – то продължава 1 минута и 17 секунди. Затова смятат, че не е трябвало да бъде допускано връщане на пилота в квалификацията.“

„е) Проблемът в такъв случай е времетраенето: дали 1:17 мин е прекалено дълго време?“

„ж) Решихме, че решението на този проблем е на рейс контрола. Причината е, че липсват насоки в правилата или споразумение относно това колко време е твърде дълго.“

„з) Обсъдени бяха примери от Канада, Монако и Баку на „спрели“ коли, получили впоследствие разрешение да продължат, които не са били оспорвани.“

„и) От Астън Мартин твърдяха, че съобщението в системата на рейс контрола трябва да е основно за тълкуването спрямо член 39.6. От рейс контрола уточниха, че това е стандартна терминология и не носи значението, което от Астън Мартин ѝ приписват.“

„й) Съществува ясен метод от минали сесии, при които правилото е прилагано с идеята, че не се отнася за болиди, които са успели да тръгнат отново и не са получили външно съдействие.“

При така изложените условия стюардите отхвърлиха протеста на Астън Мартин.