Главният състезателен инженер на Рено Алан Перман за чудесното представяне на тима си в първите четири старта от годината и за предстоящата Гран при на Испания.
– Алан, отборът има 46 точки след четири състезания. Очаквахте ли такъв добър старт?
– Според мен това е безкрайно окуражаващ старт, след като извлякохме максимума от възможностите си в надпреварите до момента, а това е от сериозна важност. Наясно сме, че чистата ни скорост все още не е на нивото на топ четирите екипа, но със стратегия от питуола и представянията на Роберт [Кубица] и Виталий [Петров] спечелихме повече точки, отколкото очаквахме.
– Виталий направи огромно впечатление в Китай с това колко зряло кара. Как ще коментирате прогреса му досега през сезона?
– Той заслужава голямо признание за начина, по който се справи в началото на сезона. Не е тайна, че нещата във Формула 1 не стартираха за него по най-лекия начин, особено като се има предвид, че не бе карал на суха писта през зимата. Липсваше му и натрупване на километри, тъй като автомобилът го предаде на два пъти. На фона на всичко това силното представяне в Китай бе още по-впечатляващо, тъй като демонстрира колко бързо учи той.
– Първи финал, при това в зоната на точките – това със сигурност е повишило увереността му.
– Той бе много доволен след надпреварата и постижението е чудесна награда за упоритата му работа. Определено ще повиши увереността му, но още по-важно е, че сега разполага с опит относно поведението на автомобила в рамките на състезателна дистанция. Видяхме в частност как се погрижи за интермедиите си в Шанхай, като успя да изпревари далеч по-опитни пилоти като [Михаел] Шумахер и [Марк] Уебър, а това показва, че вече се състезава интелигентно и мисли, докато кара.
– Роберт продължи с чудесното си представяне и в Китай, където направи поредното страхотно каране. Голямо удоволствие ли е да се работи с него?
– Неговите представяния до този момент от състезателната година са безгрешни, изстисква всичко от възможностите на болида във всяка една обиколка. Точно толкова впечатляваща е и работната му етика, отдадеността към труда извън кокпита – най-сериозните, които съм виждал у пилот досега. Изкарва страшно много време с инженерите си, преглежда данните, прави видео анализи, непрекъснато опитва да подобри абсолютно всеки аспект и в себе си, и в колата. Подобна отдаденост носи огромна мотивация на целия отбор.
– Уверен ли сте, че проблемите от зимните тестове на Каталуния са разрешени с оглед на предстоящия старт в Барселона?
– Вярно е, че не изглеждахме никак добре на предсезонните изпитания в Барселона, когато така и не можахме да натрупаме кой знае колко километри проби. Но всичко, с което се сблъскахме през зимата, не бе свързано със спецификата на трасето. Затова и не се притеснявам, че пак отиваме там. На това конкретно трасе се наказва сериозно липсата на аеродинамична ефикасност. Ние обаче подобрихме значително аероприлепянето на автомобила и не би трябвало темпото ни да е лошо. Нямаме да използваме настройките от зимните тестове, тъй като колата еволюира, научихме много от надпреварите за това как да извличаме максимума от нея.
– На Каталуния ли е най-сериозният тест за аеродинамичния пакет?
– Преди беше така, но откакто последният сектор не е толкова бърз, то и представянето не зависи чак в такава голяма степен от аеродинамиката. Първата част на обиколката обаче все още се изминава с доста висока скорост. Трети и девети завои са бързи, там аеропакетът се отразява на преминаването. Дори в кривите на 4, 5 и 7 може да има резултати от добри характеристики в тази област.
– Очаква се повечето отбори да имат сериозни подобрения за Барселона – очаквате ли големи промени в представянето?
– Не мисля, че ще има значителни промени. Мерцедес може да мръднат малко напред спрямо нас, но ние пък ще имаме ново предно крило, както и други нови аерокомпоненти. Не са най-големите неща за годината, но пък ние въвеждаме нови елементи за всеки старт. Интересно ще е да видим развитието на ситуацията.