Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Пирели се готви за дългоочакваното завръщане на F1 в Китай

Пирели се готви за дългоочакваното завръщане на F1 в Китай

515
0
Гран при на Китай 2024
снимка, Пирели

Гран при на Китай е пети кръг от сезон 2024 в световния шампионат на F1. Състезанието се провежда на пистата Шанхай Интернешънъл с дължина 5.451 км. Уикендът в Китай ще бъде изпълнен с много неизвестни за Пирели и отборите от Формула 1 заради продължителното отсъствие на трасето от световния шампионат.

Гран при на Китай е едно от сравнително модерните надпревари в календара на F1. Страната от Източна Азия прави няколко опита да организира старт от световния шампионат през 90-те години на миналия век. В крайна сметка Китай приема първия си старт от Формула 1 през 2004 г.

До момента са се провели общо 16 издания на Гран при на Китай. Всички те са били на международната писта в Шанхай, проектирана от Херман Тилке. Очертанията на трасето са базирани на китайския йероглиф „шан“, който означава „горе“.

Пистата в Китай е с дължина 5.451 км и разполага с 16 завоя. Много от тях които са много бавни, като например отсечката през завои 1 до 3 и от 6 до 14, докато други са високоскоростни, например завои 7 и 8. Има две дълги прави, на които се използва системата DRS. Едната е старт-финалната права, а другата е дългата над километър обратна права от завой №13, която има лек наклон в похода към следващата крива.

Въз основа на симулациите и данните от миналото, гумите са подложени на странични и надлъжни сили. Най-много се износва външната част на гумата, особено от лявата страна на автомобила.

От Пирели залагат на средно твърдите гуми от гамата си в Китай- C2, C3 и C4, които са съответно хард, медиум и софт. На практика това е същият избор на Пирели като през 2019 г. Сега обаче сценарият е много различен. Преди пет години все още се използваха 13-инчовиите гуми, монтирани на предишното поколение на автомобила. То имаше плосък под и напълно различна аеродинамика от тази на настоящите болиди. Следователно отборите, пилотите и Пирели не разполагат с информация, която да им свърши някаква работа.

Ситуацията се усложнява допълнително от факта, че Гран при на Китай е първото от шестте състезания през този сезон, които се провеждат в спринтов формат. Той е леко променен за тази година по отношение на реда на провеждане на сесиите. Свободните тренировки и квалификациите за спринта са в петък. Самият спринт и квалификацията за състезанието се провежда в събота, а самата Гран при е в неделя. Променени са и правилата при закрит парк. Той сега е разделен на две части: едната обхваща квалификацията и състезанието за спринт. Другата започва преди квалификацията в събота следобед

Това означава, че в петък пилотите и отборите ще имат само един час тренировки, за да намерят правилните настройки за автомобилите. Най-важно ще бъде да се оценят гумите на писта, която неизбежно ще бъде в далеч не оптимално състояние.

характетистики на пистата в Китай
снимка, Пирели

По отношение на сцеплението пистата в Китай не е променяна от 2019 г. насам и е използвана много рядко. Очакванията са еволюцията на пистата бъде много значителна, тъй като малко по малко автомобилите ще гумират новата повърхност. Това означава, че работата в симулатора придобива още по-голямо значение за пилотите и инженерите, както в навечерието на състезанието, така и по време на него.

налягания в гумите
снимка, Пирели

Само трима действащи F1 пилоти са печелили Гран при на Китай в миналото. Това са Люис Хамилтън (2008, 2011, 2014, 2015, 2017 и 2019-та), Фернандо Алонсо (2005 и 2013 г.), както и Даниел Рикиардо през 2018 г. Най-успешният конструктор в Китай е Мерцедес. Германският производител има общо шест победи на пистата в Шанхай (2012, 2014, 2015, 2016, 2017 и 2019 г.) Втори са Ферари с четири победи (2004, 2006, 2007 и 2013г.) Макларън има три победи в Китай (2008, 2010 и 2011-та). Ред Бул пък спечели надпреварите в Шанхай през сезоните 2009 и 2018.