Гран при на Австралия е първи кръг от сезон 2025 в световния шампионат на F1. Състезанието се провежда на добре познатата писта Албърт парк с дължина 5.278 км и разположена в Мелбърн. Този уикенд Пирели залага на същия избор гуми, както и през миналия сезон- С3, С4 и С5. Италианците също така ще представят специална шапка за класиралите се на подиума в неделя.
75-ото издание на Световния шампионат на Формула 1 ще започне в Австралия и по-точно в Мелбърн, където се намира полупостоянната улична писта Албърт парк. Състезанието в столицата на щата Виктория бележи началото на дълъг сезон от 24 състезания. Тази рекордна бройка бе достигната за първи път миналата година. Подобно на 2024-та, F1 отново ще се състезава на 5 континента до началото на декември
Пирели потвърди същите три смеси за първия кръг на 2025-та- C3, С4 и С5, които са съответно хард, медиум и софт. В сравнение с преди една година, самите гуми са еволюирали по отношение на характеристиките както на конструкцията, така и на сместа. Първата смес е леко модифицирана, за да се справи с повишените аеродинамични натоварвания, които вероятно ще бъдат генерирани от финалната версия на настоящото поколение автомобили.
Що се отнася до C3 тя е най-универсалната по отношение на баланса и деградацията. По същество тя е същата като версията, използвана през предходните два сезона. Най-модифицирана е сместа C4. Целта е да се намали възможността за образуване на грейнинг по повърхността на протектора, както и да се намали деградацията. Това нещо е приложено и към C5, за да се разшири използването ѝ като подходяща състезателна гума. По време на предсезонния тест в Бахрейн гумата С3 извърши най-много работа и навъртя над две трети от общия пробег.
Отборите и пилотите от F1 разполагат с много данни за тази гума, която е доста подобна на миналогодишната. Те обаче трябва да вземат предвид, че повърхността на пистата в Сахир има много различни характеристики от тази в Австралия. Това обяснява само С3 е селектирана като твърда в Австралия, докато в Бахрейн е мека.
Церемонията на подиума на Гран при на Австралия ще постави началото на сътрудничество между Pirelli Design и световноизвестния дизайнер Денис Декови. Той ще създаде 14 различни визии за емблематичната шапка на Пирели, която ще бъде носена от първите трима финиширали във всеки кръг от Световния шампионат на F1
Декович отдава почит на традициите и културната идентичност на страната, в която се провежда Гран при, чрез използването на цветове и материали. С над 30-годишен опит в света на спортното облекло, той предлага своята визия с ексклузивни модели. Те въплъщават производителност, прецизност и престиж. Така се отразява стремежа на Пирели към съвършенство както на пистата, така и извън нея. Съвсем скоро реплики на шапките ще могат да бъдат закупени от онлайн магазина на Пирели.
Миналата година най-популярната стратегия беше с две спирания. Повечето пилоти залагаха на хард. Средната продължителност на стинта в Австралия беше 22 обиколки. Само трима пилоти предпочетоха да стартират с меките гуми, като най-дългият стинт с тях беше седем обиколки. Двама пилоти се подредиха с твърдите гуми, което направи средната смес най-популярната гума на стартовата решетка с 15 стартиращи.
През целия уикенд се усещаше нежеланото присъствие на греййнинг, въпреки че той никога не застраши работата на гумите. Албърт Парк може да бъде първият истински тест, за да се види дали направените промени, особено в C4 и C5, ще доведат до очакваните резултати.
Настилката на пистата в Австралия не е променяна от 2021 г. насам и не е твърде сурова за гумите. Единствената промяна в оформлението на трасето включва някои участъци, съставени от пътища, обикновено отворени за нормално движение, идва в завои 6 и 7. Там бариерите и бордюрите са преместени като предпазна мярка. Така ще се избегне повторение на някои инциденти в миналото на този участък, при които автомобилите се връщаха обратно на пистата. Пистата в Австралия съчетава бързи прави с технични завои с ниска и средна скорост и някои тежки спирачни точки
Тази година Гран при на Австралия ще има нов титулярен спонсор– Louis Vitton. Производителят на луксозни стоки е част от холдинга LMVH, който започна партньорство с F1 тази година. Преди това титулярен спонсор на надпреварата в Мелбърн беше Ролекс.
По това време на годината в Австралия лятото преминава в есен. Затова времето може да бъде много променливо и с големи температурни колебания от ден на ден. В някои случаи може да се появи и дъжд. Това би могло да доведе до дебюта на новата гума за напълно мокра писта. Тя включва нов дизайн на протектора, за да се намали движението на блоковете, което може да доведе до прегряване. Използваната смес е по-близка до интермедия. Това което би могло да ѝ осигури по-широк работен прозорец.
Уикендът в Австралия е изпълнен с множество състезания. Освен F1, тук се състезават още Формула 2 и Формула 3, както и Порше Карера Къп Австралия и Суперкарс. Следователно по асфалта се натрупва голямо количество гума, което води до значителна промяна в нивата на сцепление.
В исторически план Ферари има най-много успехи на Албърт парк- 10. Скудерията спечели 2 от последните три състезания на тази писта. На второ място е Макларън с шест. Мерцедес има 4 победи на Албърт парк, а Ред Бул- две. Уилямс пък спечели първата надпревара в Мелбърн през сезон 1996.
The first of Albert Park’s 14 corners always delivers the action! 👀#F1 pic.twitter.com/19sypOQv7q
— Formula 1 (@F1) March 12, 2025

















