Легендарен болид на Аертон Сена ще бъде продаден на търг. Става въпрос за Макларън MP4/6, шаси №1. Именно с този автомобил Сена триумфира за първи път в домашната си Гран при през 1991 г.
Компанията RM Sotheby’s обяви, че легендарният Макларън MP4/6 – шаси номер 1 – ще бъде продаден чрез запечатан търг. Оценките на болида варират между 12 и 15 милиона долара. Автомобилът е задвижван от 3.5-литров V12 двигател на Хонда и е считан за бижу на тогавашната ера на F1. Той се предлага директно от единствения му частен собственик
За феновете и колекционерите това е повече от болид, спечелила състезания, или инженерно чудо. Това е като част от душата на Сена и реликва от златната ера на световния шампионат.
Аертон Сена тества за първи път тества Макларън MP4/6 в началото на 1991 г. В края на същата година той печели трета световна титла, която се оказва и последна.
Най-важният момент за този болид настъпва във второто състезание за сезон 1991, което се провежда в Интерлагос. Тогава надпреварите в Бразилия се провеждат в началото на кампанията. От 2004 г. насам надпреварата в страната от Южна Америка е насрочена за края на дадена кампания.
Гран при на Бразилия 1991 е едно от най-героичните състезания в историята на Аертон Сена. В него биват съчетавани решителност, болка и вяра на легендарния бразилец. Допреди този старт Сена няма победа на родна земя, макар да има вече седем сезона зад гърба си.
Аертон Сена потегля от полпозишън и води през първата половина от състезанието на Интерлагос. Но в заключителната фаза от борбата той има проблем със скоростната кутия. Това го принуждава да кара само на шеста предавка, дори и в бавните завои. В крайна сметка Аертон Сена успява да пресече пръв финалната линия и да запише първа победа в Бразилия.
Макларън MP4/6 е бил технически шедьовър за времето си. Това е последният болид от F1 спечелил шампионата с ръчна скоростна кутия и атмосферен V12 двигател.
„Самият болид беше шедьовър на инженерното изкуство, създаден от главния дизайнер Нийл Оутли под техническото ръководство на Гордън Мъри“, отбеляза RM Sotheby’s в обявата си за търга.
„Тя разполагаше с изцяло нов 3.5-литров V12 двигател, способен да развива 720 конски сили и да достига 13 800 об./мин, съчетан с шестстепенна ръчна скоростна кутия. Всичко това бива поместено в монококово шаси от въглеродни влакна и облечено с каросерия от въглеродни влакна.“
След оттеглянето си от активна състезателна дейност, болидът бива запазен от Макларън в продължение на почти 30 години. След това той бива възстановен от McLaren Heritage
През 2020 г. автомобилът беше продаде на настоящия си собственик, който остава неназован. Това е един от редките случаи, в които шампионски болид на Аертон Сена попада в частни ръце.
„Почти 35 години по-късно MP4/6 остава аналогова мечта, символ на една от най-прочутите епохи във F1“, добави RM Sotheby’s.
The most important Senna car ever offered.
Senna’s MP4/6 prototype is coming to market this December through RM Sotheby’s Sealed. This is the Brazilian GP winner from 1991. The V12. The car that carried him to his emotional first home win and pushed him toward his third and… pic.twitter.com/SiHwEDWPhB
— RM Sotheby’s (@rmsothebys) November 3, 2025














