Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Продават на търг легендарен болид на Аертон Сена

Продават на търг легендарен болид на Аертон Сена

648
0
Аертон Сена
Аертон Сена; снимка: Хонда

Легендарен болид на Аертон Сена ще бъде продаден на търг. Става въпрос за Макларън MP4/6, шаси №1. Именно с този автомобил Сена триумфира за първи път в домашната си Гран при през 1991 г.

Компанията RM Sotheby’s обяви, че легендарният Макларън MP4/6 – шаси номер 1 – ще бъде продаден чрез запечатан търг. Оценките на болида варират между 12 и 15 милиона долара. Автомобилът е задвижван от 3.5-литров V12 двигател на Хонда и е считан за бижу на тогавашната ера на F1. Той се предлага директно от единствения му частен собственик

За феновете и колекционерите това е повече от болид, спечелила състезания, или инженерно чудо. Това е като част от душата на Сена и реликва от златната ера на световния шампионат.

Аертон Сена тества за първи път тества Макларън MP4/6 в началото на 1991 г. В края на същата година той печели трета световна титла, която се оказва и последна.

Най-важният момент за този болид настъпва във второто състезание за сезон 1991, което се провежда в Интерлагос. Тогава надпреварите в Бразилия се провеждат в началото на кампанията. От 2004 г. насам надпреварата в страната от Южна Америка е насрочена за края на дадена кампания.

Гран при на Бразилия 1991 е едно от най-героичните състезания в историята на Аертон Сена. В него биват съчетавани решителност, болка и вяра на легендарния бразилец. Допреди този старт Сена няма победа на родна земя, макар да има вече седем сезона зад гърба си.

Аертон Сена потегля от полпозишън и води през първата половина от състезанието на Интерлагос. Но в заключителната фаза от борбата той има проблем със скоростната кутия. Това го принуждава да кара само на шеста предавка, дори и в бавните завои. В крайна сметка Аертон Сена успява да пресече пръв финалната линия и да запише първа победа в Бразилия.

Макларън MP4/6 е бил технически шедьовър за времето си. Това е последният болид от F1 спечелил шампионата с ръчна скоростна кутия и атмосферен V12 двигател.

„Самият болид беше шедьовър на инженерното изкуство, създаден от главния дизайнер Нийл Оутли под техническото ръководство на Гордън Мъри“, отбеляза RM Sotheby’s в обявата си за търга.

„Тя разполагаше с изцяло нов 3.5-литров V12 двигател, способен да развива 720 конски сили и да достига 13 800 об./мин, съчетан с шестстепенна ръчна скоростна кутия. Всичко това бива поместено в монококово шаси от въглеродни влакна и облечено с каросерия от въглеродни влакна.“

След оттеглянето си от активна състезателна дейност, болидът бива запазен от Макларън в продължение на почти 30 години. След това той бива възстановен от McLaren Heritage

През 2020 г. автомобилът беше продаде на настоящия си собственик, който остава неназован. Това е един от редките случаи, в които шампионски болид на Аертон Сена попада в частни ръце.

„Почти 35 години по-късно MP4/6 остава аналогова мечта, символ на една от най-прочутите епохи във F1“, добави RM Sotheby’s.