Сезон 2023 досега е по-труден за Ферари дори от предходната състезателна година, която започна силно, но на финала Скудерията едва не бе задмината от Мерцедес с далеч по-лошите от F1-75 болиди F1 W13. Автомобилите SF-23 са с толкова непостоянно поведение, че пилотите Шарл Льоклер и Карлос Сайнц нямат увереност зад волана. Колите се променят дори не само завой за завой, а понякога и в самите криви. Дори моментни промени в температурата на пистата или посоката и силата на вятъра води до изменения в поведението на SF-23.
В Испания Ферари извади пакет с новости, на който възлагаше много големи надежди. Джок Клиър от Скудерията разказа по време на уикенда на пистата до Барселона, че тези компоненти са излезли на трасе, защото след всички изследвания и проверки екипът в Маранело е стигнал до извода, че работят.
„Всички трябва да се учим от това какво правят другите, както и от собствената си работа. Ние не копираме никого per se. Проучили сме какво са направили другите екипи, след това в аеротунела си сме изследвали вариантите как работят. И накрая новите неща се появяват на колата, защото работят. Дисциплинираното поведение означава, че не лепваш моментално на болида си каквото разработват останалите. Така не се получава. Необходимо е да си дадеш няколко месеца, за да се получи с колата“, обясни инженерът от Ферари.
„На пистата виждате резултатите от тези изследвания. Те ще доведат до допълнително развитие по-нататък. Изследваме нови посоки, а вече проучените дават резултат. Не говорим обаче за разлика в темпото от половин секунда или 0,7 сек. Подобрението е около две, максимум три десети от секундата. Положителното е, че това са 0,2 сек в Барселона – на писта, която наистина демонстрира слабостите на колата. В Барселона няма как да скриеш каквото и да е. Това е наистина положителното“, продължи 59-годишният британец
„Наличието на бюджетен лимит означава, че просто не можем да си позволим да създаваме компоненти за едно състезание, които след това няма да се използват. Няма как да изпитаме нещо просто, защото при изследванията не виждаме как точно работи. Ние разбираме как пакетът ни (в Испания) работи и смятаме, че ни е отворил нова посока на работа. Докъде ще ни отведе това? Не знаем. Виждаме кои завои следват, но не и по-нататък. Със сигурност обаче разчитаме на процесите си, защото трябва да има последователност в работата“, каза още специалистът от Ферари.
Изразената увереност на екипа, че разбира как работи колата, не се споделя от пилотите и особено от Льоклер. Твърденията, че изчисленията са показали, че новостите работят пък препращат към съмненията, изразени от италианския журналист Карло Ванзини, относно калибрацията на новия симулатор на Скудерията и данните, които дава на отбора. Според непотвърдена информация обаче част от проблемите на SF-23 може да се дължат на промяна, направена по искане на главния изпълнителен директор на Ферари Бенедето Виня.
„Въпреки присъствието на Сайнц на първа редица (на Каталуния) обаче, дефицитът на Ферари в квалификацията спрямо полпозишъна бе втори по големина през сезона досега. Само в Мелбърн бе по-сериозен. Характеристиките на колата са такива, че тя със сигурност щеше да има проблеми в Барселона с дългите високоскоростни завои и сериозно износване на гумите“, написа известният журналист Марк Хюс в свой анализ за motorsportmagazine.com.
„Бързите завои не са силата на тази кола. Бяха през миналата година, но се случи нарочна промяна в името на скоростта на правите. Ползите от нея изглеждаха съмнителни още при представянето и още повече сега. Има една история, че шефът Бенедето Виня не харесвал, че Ферари-тата са по-бавни на правите от Ред Бул през миналия сезон. Това било „несъответстващо“ на имиджа на Ферари… В името на отбора се надявам да не е вярно и че толкова важна част от техническата концепция не е била повлияна от „имиджа“.“
Виня дойде във Ферари в средата на 2021 г. Той бе привлечен от президента на компанията Джон Елкан за CEO след сериозно и доста продължително търсене. Елкан изпълняваше тази функция, докато намери подходящ човек за поста. Допреди да оглави Ферари Виня бе президент на компанията STMicroelectronics.
Малко след назначаването на Фредерик Васьор за шеф на отбора на Ферари във Формула 1 в Италия се говореше, че французинът твърде бързо се е оказал в конфликт с Виня. Причината била желанието на CEO-то да взима далеч по-дейно и пряко участие в ръководството на тима. Тогава се твърдеше, че Виня искал Васьор да не се занимава с част от отговорностите на шеф на F1 тим, свързани със спонсорите на тима.
Bonjour, hi Montreal! 🤩
It’s #CanadianGP Race Week, Let’s go 👌 pic.twitter.com/xtHXcHmcbs
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) June 12, 2023