Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Райконен спечели Гран при на Австралия!

Райконен спечели Гран при на Австралия!

65
0
Кими Райконен

Кими Райконен спечели Гран при на Австралия, първи кръг от световния шампионат на Формула 1 за 2013 г. Финландският пилот на Лотус направи състезанието само с две спирания в бокса, докато мнозинството от съперниците му бяха избрали три. Втори финишира Фернандо Алонсо (Ферари), а трети е Себастиан Фетел (Ред Бул).

Половин час преди старта бе съобщено, че Нико Хюлкенберг няма да стартира в първия кръг от световния шампионат. Проблем с горивната му система принуди Заубер да го изтеглят. Германецът трябваше да е 11-ти на старта и вървеше чудесно до този момент, но тимът постави на първо място сигурността.

Слънцето грееше ярко над пистата Албърт парк, имаше и облаци, но очакванията бяха да не вали по време на състезанието след драмите в събота и отлагането на Q2 и Q3 за неделя. Температурата на пистата бе 24 градуса, тази на въздуха – 18.

Основната тема преди старта бяха гумите – колко ще издържат в надпреварата. Всички в топ 10 бяха със суперсофт. Дженсън Бътън например коментира на грида, че само след три тура задните гуми на неговия Макларън са сериозно износени. Марк Уебър пък заяви, че така или иначе пъривите питове ще са до 20-ата обиколка на състезанието…

В загряващия тур Фетел получи съобщение, че отборът няма телеметрия за колата му. На старта трикратният световен шампион потегли чисто, докато съотборникът му не стартира добре. Двете Ферари-та се изстреляха – Маса зае втората позиция, а Алонсо скоро изпревари Хамилтън и бе трети. Люис не издържа на натиска и на Кими Райконен (въпреки че се защитаваше сериозно), а и съекипникът му Розберг бе близо до него. Уебър бе едва седми след началото, следван от Ди Реста и Сутил.

Още в петия тур Бътън бе в бокса, за да смени меките си гуми с медиум. Последваха го Уебър и Грожан. Маса се движеше със страхотно темпо на по-малко от секунда (0,8) от Фетел, следван на 0,6 сек от Алонсо). Себастиан влезе в бокса в седмия тур. Той също сложи медиум. В 11-ата обиколка Хамилтън бе начело на колоната, следван от Розберг, Сутил и Перес – всичките без бокс. След тях бяха Фетел, Маса, Алонсо, които скоро изпревариха мексиканския пилот на Макларън. Люис влезе за първи пит в 14-ата обиколка, точно след като Розберг се обади на питуола, че предната част на колата му е нестабилна. Нико бе в бокса тур по-късно и така Сутил се оказа начело! Пилотът на Форс Индия стартира с гуми медиум надпреварата и поддържаше прекрасна скорост.

В 19-ия тур Уебър бе в бокса за втори път и на колата му отново бе сложена по-твърдата смес. Това сложи начало на втора серия смени на гуми. В 21-ия Сутил и Фетел бяха едновременно в пита, като Форс Индия успяха да изведат състезателя си пред този на Ред Бул. Алонсо бе и пред двамата (след по-ранен бокс), а начело бе Маса, на когото Роб Смедли каза от питуола:

Имаш чиста писта пред себе си, Фелипе. Да те видим какво можеш.

Бразилецът остана още три обиколки на пистата преди на свой ред да смени гумите си. В 25-ия тур начело бе Райконен, следван от Хамилтън и Розберг (с по 1 пит), Алонсо, Фетел, Сутил (1 пит), Маса, Ди Реста (1 пит), Уебър, Гутиерес (1 пит). Междувременно надпреварата приключи за Пастор Малдонадо, който излетя в първи завой и заседна в зоната за сигурност. Розберг също спря, но с технически проблем. От Мерцедес предполагаха, че е повреда на електрониката, но заявиха, че ще са сигурни едва след прибирането на колата от трасето.

Времето пък не се бе успокоило съвсем. В средата на дистанцията Уебър получи съобщение, че на отделни места от трасето може да прекапе дъжд – не силен, но все пак изискващ повишено внимание. От Лотус се обадиха на Райкокен със същата прогноза. На лидера в надпреварата освен това бе казано, че би било хубаво, ако успее да остане на трасето в този момент, когато по колите вече имаше капки вода. Инструкцията към Хамилтън пък бе да вдигне малко темпото, за да се приближи до финландеца. Пилотът на Мерцедес трябваше да дава времена от порядъка на 1:32.5, докато Кими се движеше с 1:32.3. Вместо това Люис загуби позиция от напористия Алонсо и веднага влезе в бокса.

Райконен направи втория си бокс в 35-ата от от общо 58 обиколки в Гран при на Австралия. Състезателят на Лотус излезе пети – зад Фелипе Маса. Той сложи медиум и можеше да изкара с тях до финала на надпреварата. В началото на уикенда моторспорт директорът на Пирели Пол Хембри очакваше по-твърдата смес да изкарва между 22 и 24 обиколки, допълвайки, че вероятно ще издържи и повече с еволюцията на трасето през трите дни каране на Албърт парк. Кими бе направил 25 с предишния си комплект, така че не се очакваше да има проблеми.

Маса бе за трети път в пита в 37-ия тур. Последваха го Фетел и Алонсо. Сутил отново бе пръв – само с един пит срещу името си и забележително представяне след година отсъствие от Формула 1. На Хамилтън отново му казаха да вдигне темпото, но той започна да губи позиции (от Себастиан и Маса последователно в 40-41-ата обиколка). Мерцедес се прехвърлиха на план В за него и англичанинът бе в бокса за трета смяна в 43-ия тур.

Алонсо излезе втори малко по-късно, изпреварвайки Сутил, след което германецът направи втория си бокс. 10 обиколки преди финала Райконен водеше със 7,9 сек пред испанеца. Фетел бе на 5,8 зад испанеца, а Маса – на 2,6 от състезателя на Ред Бул. Пети вървеше Сутил, следван от Хамилтън, Уебър, Ди Реста, Бътън. Шефът на Макларън Мартин Уитмарш се включи от питуола и призна, че темпото на МР4-28 е такова, че девета и 12-та позиция (където бе Перес в този момент) са очаквани като представяне в момента.

Сутил не вървеше със суперсофт толкова добре, колкото с медиум и започна да губи позиции. В същото време Кими вдигна темпото начело и в 56-ия тур записа най-бързото време в обиколка за надпреварата! Авансът му спрямо Алонсо стана 11,5 сек. Испанецът видя втори карирания флаг – 9,8 сек преди Фетел. Следваха Маса, Хамилтън, Уебър, Сутил, Ди Реста, Бътън, Грожан.