Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 С един двигател на уикенд

С един двигател на уикенд

49
0

От Светлана Симеонова

Сезон 2003 г. бе един от най-вълнуващите от десетилетия. Основната причина затова бе безспорно изравняването на силите на големите отбори, но немалка роля изиграха и промените в правилата. Тенденцията за нови изменения продължава и през започващия след броени дни нов световен шампионат. Най-важната промяна в регламента за 2004 г. е може би тази, че пилотът трябва да използва един и същи двигател през целия състезателен уикенд. Наказанието за смяна мотор е преместване с десет места назад на стартовата решетка. Но има тънкости в самото правило, които трябва да се знаят преди шампионатът да започне. Ако състезател например катастрофира, тимът му ще трябва да премести агрегата от повредената кола (в случай, че работи) в резервната.

ФИА търси намаляване на скоростта в завоите, но и повече атрактивност чрез ограничаване на аеродинамичната сила на прилепяне. От тази година световната федерация изисква болидите от F1 да са само с два елемента на задното крило. Това води до малко натиск и по-големи вихри, които пък улесняват изпреварванията. Други промени в тази посока са увеличаването от 40 на 50 см на дължината на страниците на задното крило и увеличаване размера на капака на двигателя, което води до доста различна аеродинамична конфигурация на автомобилите.

1. Програма на състезателния уикенд също е променена и ще води до нова тактика:

Петък:

11,00 – 12,00 ч. свободна тренировка

14,00 – 15,00 ч. свободна тренировка

По време на двете сесии всички екипи, освен първите четири в шампионата при конструкторите от 2003 г., имат право да пуснат трети автомобил при условие, че пилотът на тази кола:

• не е нито един от предварително заявените титулярни състезатели за конкретното състезание;

• притежава Супер лиценз;

• не е взимал участие в повече от шест надпревари от световния шампионат в предходните две години.

Ако един от двамата титулярни състезатели на отбора не е в състояние да кара на някакъв етап след първоначалната проверка на автомобила и стюардите се съгласят на смяна на пилот, то пилотът на третия автомобил може да вземе участие в оставащата част от състезателния уикенд. Той трябва да продължи да използва двигателя, който е в болида.
Изискванията по член 60 относно цветовете на автомобилите не важат за третите коли, но само в случай, че тази кола не се използва като резервна от отбора.

Събота:

10,00 – 10,45 ч. свободна тренировка

11,15 – 12,00 ч. свободна тренировка

14,00 ч. начало на квалификацията, която ще се провежда по следния начин:

• сесията ще се състои от две части с пауза между тях от две минути;

• през първата част всеки пилот ще направи по една бърза обиколка, като редът на излизане ще се определя от класирането в предходното състезание. По време на първата надпревара за годината ще се използва класирането от последния старт на предходната година. И в двата случая новите състезатели се подреждат според номерата си.

• ако един автомобил спре по някаква причина в първата част, то той няма да има право да участва във втората; ако колата бъде върната в боксовете преди края на сесията, то тя задължително трябва да остане в затворения парк до края на квалификацията;

• редът на излизане във втората част се определя от времената от първата част, като излизането ще става в обратен ред;

• болидите трябва да са с гориво и настройки за състезанието по време на квалификацията, както през 2003 г.;

Неделя:

14,00 ч. старт на състезанието
Часовете са в местно време.

2. Броят на сухите гуми за всеки пилот остава същият като през 2003 г. – 40, от които 20 предни и 20 задни.
Всеки пилот има право да използва три комплекта сухи гуми в петък, като те може и да не бъдат използвани през останалата част на уикенда. Никакви гуми от останалите седем комплекта не могат да се използват в петък.
Изборът на сухи гуми за квалификацията и състезанието трябва да бъде направен до 9,00 ч. сутринта в събота. По време на свободните тренировки в събота могат да се използват всички типове гуми. Ако и двете петъчни тренировки са на мокро, изборът може да бъде отложен до 13,00 часа в събота.

Броят на мокрите гуми за всеки пилот остава същият като през 2003 г. – 28, от които 14 предни и 14 задни.
Гуми за екстремни условия също ще бъдат на разположение, но както и досега могат да се използват единствено след изрично разрешение.

3. Брой на пилотите:
Всеки отбор има право да използва услугите на до четирима пилоти през годината, като в тях не се включва третият състезател на допълнителната кола в петък.

4. Ограничение на скоростта в питлейна:
Ограничението на скоростта в питлейна за квалификацията и състезанието се вдига на 100 км/ч.