Иван Тенчев, Монца. Автомобилът за сигурност, който традиционно проверяваше състоянието на преасфалтираната писта Монца излетя от трасето и се удари в стената от гуми в днешния следобед. За радост не изглеждаше да има тежки последици. Супер опитният Бернд Майлендър излезе бързо от колата. Медицинският автомобил, с който бяха заедно на пистата, спря веднага. Така само се потвърдиха предположенията, че тази година ни очакват непознати за всички условия на прочутото трасе. То бе напълно преасфалтирано, част от бордюрите са променени и според някои анализи шиканите на „Алберто Аскари“ ще могат да се преминават много по-бързо, дори на пълна газ.
снимки: Спас Генев
„Пистата ще е напълно ново предизвикателство за всички“, заяви Естебан Окон на обедната си среща с медиите. „Всичко трябва да се уточни отново – крила, траектории, места за спиране, как работят гумите. Все едно сме на съвсем различна писта, която ще е много хлъзгава ако все пак завали.“
Изключително горещо време посрещна днес пилотите и екипите от F1. Прогнозите са то да се запази много топло до края на уикенда на Монца
От Пирели заявиха, че има вероятност новоположеният черен асфалт на трасето да е се нагрява до цели 60 градуса. Екипи като Мерцедес, чийто болид предпочита по-хладно време, вероятно са малко притеснени. Според направения след асфалтирането анализ на Пирели пистата е по-гладка и много по-тъмна. Но практически всички имат съмнения дали трите най-меки типа гуми на италианския производител ще издържат добре в традиционното супер бързо състезание с един стоп.
Има и други притеснения. Новият асфалт е повдигнал на места нивото на настилката на Монца спрямо тревата. Отводнителната система също е нова, както и част от инфраструктурата, която обаче няма пряка връзка със състезанието.
снимки: Иван Тенчев
По време на сутрешните пешеходни обиколки по трасето ми направи впечатление как рейс директорът Нилс Витик разглеждаше внимателно влизането в Параболика или „Микеле Алборето“, както бе кръстен последния прочут завой. Витик изискваше да се запълни празнина отдясно, където част от пилотите могат да достигнат при някакво изпреварване или просто при грешка.
Традиционно екипите избират аеродинамични пакети с възможно най-ниски нива на притискане, защото Монца е най-бързата писта в календара. Бърза разходка в падока показа, че отново крилата при всички са много плитки. При Ред Бул те са и допълнително изрязани, за да се търси възможно по-голяма скорост. Утре ще станат ясни конкретните промени, но се говори, че Макс Верстапен продължава да държи на стария под. В Зандвоорт той бе с него, а Серхио Перес с новия, за да се съберат повече данни. Смята се, че вариантът на мексиканеца е с 0,2 сек по-добър, но Макс имал повече увереност при каране със стария. Нивата на притискане при шампиона били проблема в Нидерландия, а не пода. Сега конфигурацията ще е друга.
С най-голям интерес се очакват промените при Ферари. Те вероятно ще са свързани с появата на нов под
Ъпгрейдът ще е последен по-голям за сезона. Ще бъдат монтирани и специални елементи за Монца. При Скудерията настоящият под, интегриран за първи път в Испания, създаде големи проблеми с подскачането. Проблемите бяха ограничени в следващите състезания, но на виражите в Зандвоорт процесите отново се проявили крайно остро в петък. Колата трябвало да се повдигне и с механични настройки бе намерен ритъм в неделя. На Монца с дългите прави и бързи завои подскачане би било убийствено. Поне не се очаква страничен вятър, който допълнително увеличава подскачането.
View this post on Instagram