Начало Тест драйв Skoda Enyaq – първият напълно електрически SUV на Шкода

Skoda Enyaq – първият напълно електрически SUV на Шкода

7635
0
SKODA ENYAQ
SKODA ENYAQ in motion

Като човек, който кара Шкода от почти две десетилетия, с нетърпение очаквах да се запозная отблизо и да покарам първия изцяло електрически SUV автомобил на чехите – Skoda Enyaq. Не знам как ви звучи на вас, но на мен името на автомобила ми навява асоциация за онова страхотно отлежало бренди Евксиняк. Затова очакването ми беше, че ще се срещна с нещо високо качествено, луксозно и специално.

И да, очакванията ми се оправдаха!

Оглеждам отвън Enyaq. Дизайн, типичен за SUV автомобил, подчертано изчистен и динамичен

Това усещане идва от гънките на късия преден капак, тръгващи от вертикалната, черна псевдорадиаторна решетка и характерното оформление за марката LED светлините. Предната решетка в случая се използва единствено като дизайнерски елемент за оформяне идентичността на автомобила. Допълнителна индивидуалност може да придаде опцията „Сrystаl Fасе“, кoятo включвa 130 LED cвeтoдиoдa, рaзпoлoжeни в 19 вeртикaлни лeнти и eднa хoризoнтaлнa, кoятo дa ocвeтява прeдницaтa. Всичко това се допълва от големите 21-цолови колела (това са най-големите на разположение, възможно е да се монтират 18, 19 и 20-цолови). Дължината е 4,65 м (между Karoq и Kodiaq). За момента задвижването е само на задните колела, като скоро се очаква и 4х4 за най-мощния вариант на батерията. Обемът на багажника е 585 литра, с равно дъно поради липса на резервна гума.

Влизам в колата. Сядам на удобна, лесно нагласяща се седалка. Чувството за ширината и простор допълнително се подсилва от панорамния покрив. Интeриoрът на автомобила е топ изпълнение – ЕсоSuitе, кoйтo включвa кaфявa (цвят кoняк) кoжa нa тaблoтo и пaнeлитe нa врaтитe, кaктo и нa ceдaлкитe, бoядиcaни c eкcтрaкти oт мacлинoви лиcтa. Всичко е много елегантно. Разполагам с огромен контрастен 13-инчов таблет в центъра. Инфотейнмънт системата дава много възможности, но за моя радост най-важните функции са запазени на физически бутони, тип клавиши за пиано, под големия екран и на волана. Зад волана има 5,3-инчово дигитално табло, както и Head up дисплей с добавена реалност за навигацията.

Подготвеният USB кабел се оказа ненужен, защото връзката на Android Auto, и Apple CarPlay се осъществява безжично

След като стартирам така важната за мен Waze съм готов да потегля. Маршрутът е по магистрала Люлин и Струма през Дупница до Белчин баня и обратно през Железница до София. Автомобилът, както стана дума, е със задно задвижване. Карането му е чисто и приятно. Мощността от 150 kW (204 к.с.) и въртящ момент от 310 Нм, налични с натискането на педала на газта правят колата много послушна и реагираща бързо. Спринтът от място до 100 км/ч отнема 8,6 сек, което вече не е твърде впечатляващо, но е съобразено с типа на автомобила. Ниският център на тежестта и адаптивното шаси допринасят за стабилното пътно поведение в завоите.

Използвам адаптивния круиз контрол при движение по магистралата. Той е изключително удобен за дълъг път, особено по магистрала, на която са наложени ограничения и се налага да се възпираш в натискането на педала. Поддържа разстоянието до автомобила отпред, взаимодействайки и с навигацията. Предните камери разпознават пътните знаци и при навлизане в населено място или в участък с ограничение на скоростта, автопилотът автоматично намалява скоростта. Пробегът от 510 км, дава възможност за използване не само в градски условия. Автомобилът е подходящ и за по-дългите семейни пътувания през уикендите и ваканциите. Но човек трябва да си дава сметка и за наличните възможности за зареждане на батерията, които постепенно стават все повече в цялата страна.

Зареждането на батерията може да се осъществи по няколко начина

Батерията от 82 kWh има нетен капацитет 77 и може да се зареди от 5 до 80% за 38 минути от бърза станция със 125 KW. В домашни условия електромобилът може удобно да се зарежда през нощта от източник с мощност до 11 kW. В зависимост от размера на батерията този процес отнема от 6 до 8 часа. Моделът се предлага с универсално зарядно устройство, което пасва на всички стандартни контакти за зареждане.

Новият Enyaq iV се произвежда в заводите на Skoda в Млада Болеслав. Моделът вече може да се види и изпробва в търговските центрове на марката. Цените започват от 68 580 лева за Enyaq iV 50, 75 980 лева за Enyaq iV 60 и 88 660 лева за Enyaq iV 80.

Накрая бих искал да разкажа за новия концепция на предлагане на Enyaq, която замества познатите досега нива Activ, Ambition, Style. Всеки може да конфигурира автомобила си в 6 стъпки, които са свързани с капацитета на батерията, интериора, екстериора, пакети оборудване, самостоятелни опции и сервизни пакети.

В стъпка 1 се избира между три версии на батериите:

Версия kWh506080
Капацитет на батерията (kWh)556282
Пробег (км)340390510
Максимална мощност (kW)109132150
Максимален въртящ момент (Нм)220310310
Ускорение 0-100 км/ч (сек)11,48,98,6
Максимална скорост (км/ч)160160160

В стъпка 2 се определя как ще изглежда отвътре автомобилът. Изборът е между шест интериорни дизайнерски решения. Всеки от тях е хармоничен продукт, комбинация от цветове и материали.

506080
STUDIOx
LOFTxxx
LODGExx
LOUNGExx
SUITExx
ECO SUITExx

Цветът на купето е следващата стъпка 3 от поръчването на нов автомобил

Тук се избират елементи на рамките на стъклата и предната решетка, класически или панорамен покрив. Колелата могат да са от 18” до 21”.

В стъпка 4 се избира между 11 логически и структурни пакета, които индивидуализират поръчания автомобил. Към тях в стъпка 5 могат да се добавят индивидуални опции, които не са част от пакетите. Сред тях са окачване, теглич, термопомпа, озвучаване…

Последната стъпка 5 дава възможност за избор на сервизни пакети и удължена гаранция.

Можете да конфигурирате автомобил ТУК.