Подреждането на стартовата решетка във Формула 1 напоследък често се оказва истинско изпитание дори за ФИА. След квалификацията за Гран при на Италия единствено Шарл Льоклер бе абсолютно сигурен откъде ще стартира. Пилотът на Ферари бе най-бърз в сесията и спечели полпозишъна. Почти половината състезатели обаче бяха с наказания. Някои имаха по няколко санкции, налагани в различни моменти от уикенда в Италия. Затова и не бе сигурно кой къде ще е на грида. За Макс Верстапен например се твърдеше едновременно, че ще е четвърти и седми на решетката. В крайна сметка от ФИА оповестиха предварително подреждане, според което пилотът на Ред Бул ще е седми. Окончателният вариант се оповестява около час преди самото състезание.
Ситуацията обаче хвърли светлина за пореден път върху това колко сложни са станали правилата във Формула 1. Дори ФИА се затруднява от прилагането им
Валтери Ботас например се класира 12-ти в квалификацията на Монца. Пилотът на Алфа Ромео имаше санкции за смяна на компоненти в задвижващата му система, възлизащи на 15 места на грида. След прилагане на всички наказания обаче финландецът се оказа 15-и на стартовата решетка – преместването му реално е с 3 позиции. Карлос Сайнц получи две санкции „преместване в дъното на грида“ – няма как да бъдат приложени и двете. Юки Цунода имаше три различни наказания, същото важеше и за него.
„Начинът, по който санкциите се прилагат понастоящем, е не само объркващ, но и всъщност не води до реално наказание за някои пилоти. Освен това няма реални последствия за печеленето на точки от един топ тим“, отбеляза Гари Андерсън.
Бившият технически директор на Джордан и Ягуар посочи в свой анализ за the-race.com, че преди време е предлагал вариант с отнемане на точки.
„Така решенията на всеки отбор за използване на допълнителни елементи в задвижващите системи ще имат последствия за шампионата. Тази идея обаче не получи кой знае каква подкрепа. Какво ще кажете тогава за санкция с време ако няма достатъчно места на грида, за да се получи реално наказание? Разликата може да се начислява като време в състезанието и да се изтърпява при първо спиране в бокса – също като санкциите за причиняване на инцидент или превишаване на скоростта в питлейна“, допълни Андерсън.
Джордж Ръсел е един от директорите на асоциацията на пилотите във Формула 1 и е сред най-активните, когато става дума за правила и прилагането им. Той заяви след вчерашната квалификация, че ситуацията с наказанията е нож с две остриета
„От една страна се стремим да имаме по-устойчив бизнес модел – да намаляваме използваните в рамките на един сезон части и двигатели. Стартовете се увеличават и стигнахме до положение за 23 надпревари (22 през 2022 г. – б.р.) да имаме 3 задвижващи системи за цялата състезателна година. Нормално е да има проблеми в някакъв момент. Сигурен съм, че F1 ще премисли нещата“, заяви Ръсел, който бе шести в квалификацията, но днес ще е на първа редица до Льоклер.
Who wants to see a starting grid? Anyone? 😉
How we’re lining up for Sunday’s race at Monza 👇#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/7AZ7xDhoRS
— Formula 1 (@F1) September 10, 2022