Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Спецификата на Ред Бул Ринг дава надежди за интересен уикенд

Спецификата на Ред Бул Ринг дава надежди за интересен уикенд

801
0
Гран при на Австрия, Шпилберг, Целтвег, Ред Бул Ринг
снимка: Спас Генев

Иван Тенчев, Ред Бул Ринг. Часове преди да започне тренировката за Гран при Австрия доста експерти в падока са почти единодушни, че специфичните характеристики на трасето и местният микроклимат могат да направят уикенда интересен. Доминацията на Ред Бул и Макс Верстапен бе по-слабо изразена в последното състезание в Канада. Фернандо Алонсо завърши на 9,57 сек от победителя, като загуби време зад Люис Хамилтън в началото. След това се забави и поради фалшива тревога за проблем в горивната система. В същото време Ред Бул не успя оптимално да подготви RB19 заради накъсаните тренировки. В Австрия се очаква утре единствената реална подготвителна сесия да е още по-накъсана.

Уикендът на Ред Бул е със спринтово състезание в събота и отделна квалификация за него по-рано същия ден и т.н. Прогнозите са, че след днешния прекрасен ден (слънчево, 25 градуса на въздуха и 47 на пистата) утре ще вали. За събота също се прогнозира дъжд. В неделя вероятността е по-малка, но в Алпите облаците могат да се съберат и изсипят за минути.

Разбира се, изобщо не е казано, че точно шампионите ще объркат нещо в домашното си състезание. Никой не е застрахован, но се смята, че наистина самите характеристики на пистата могат да направят живота им по-труден

Трасето е построено през далечната 1969 г. под името Йостеррайхринг. В настоящата си конфигурация е много по-късо. Дължината на един тур е 4,318 километра.

Трасето е с най-малко завои в целия календар – 10. Седем от тях са десни, но пък трите леви са супер бързи. Изключително важно е точното преминаване на бордюрите. Вибрациите, които се получават при движение върху тях обаче, винаги създават главоболия. Сензори, блокове за управление, механични компоненти, крила, подове често се чупят и това има тежки последствия.

RB19 има перфектна аеродинамична ефективност и работа на окачването по принцип. Въпросът е дали този път ще бъде намерен перфектният баланс между скорост и по-малко износване на гумите. Миналата година Макс Верстапен и „биковете“ загубиха битката с Шарл Льоклер и Ферари заради по-голямо износване на гумите. Пистата е и с огромна денивелация. Трасето се изкачва на над 100 до трети завой. Проблемите, които шампионът има с превключване на предавките, може да се усложнят на спускането след това и затова може да натежат и други фактори. Сред тях са надморската височина от почти 700 метра и по-разреденият въздух. Той променя параметрите на системите за охлаждане и аеродинамиката. Разреденият въздух редовно причинява проблеми с охлаждането. Фактът, че за тази година се очакват доста умерени температури, би трябвало да донесе малко облекчение.

Много е важна и работата на спирачките, защото пистата има поне три сравнително тежки спирания, в които Ред Бул също нямаше категорично предимство на трасето в Монреал

На правите RB19 си е все така отличен. Тези участъци на Ред Бул Ринг обаче са по-къси и ускорението след завоите е всъщност най-важният фактор. За да го подобрят, инженерите често правят задното окачване малко по-меко. В същото време вдигат малко ъгъла на задното крило за повече притискане на гумите.

Днес обаче ми направи впечатление, че в Мерцедес например бяха монтирали на колите си по-плитко задно крило от съперниците. Предните крила също може да са по-дълбоки, за да се избегне недозавиването. Но ако са прекалено големи, се губи скорост. Затова днес наблюдавах още и как повечето екипи готвят по поне два варианта за преди крила. При Ферари например, които имат ново решение на предното крило като цяло, имаше версии с т.нар. gurney flap на различни места. При Астън Мартин имаше пък варианти с различен горен профил, с различно място на най-високата точка, която образува вихър назад.

снимки: Иван Тенчев

От Пирели отново са избрали трите си най-меки модела гуми и С5, С4 и С3. При всички случаи очакванията са за повече от един стоп и защото питът е един от най-късите. Дължината му е само 359 метра и се губят едва 16 сек за стандартна смяна.

Въпреки че уикендът е спринтов и ще има само една свободна тренировка, се очакват много интересни новости в колите. Макларън например би трябвало да изпробва утре на практика В-версия на колата си върху новия под, показан в Баку. Подът би трябвало да е още по-прецизно променен и болидът да има други, нови профили. Ферари също би трябвало да изпробва нов под, за който Скудерията вече дори събра малко информация по време филмов ден в Маранело във вторник. Алпин обяви пък, че ще има ново предно крило. В Уилямс вече и Логан Сарджънт ще е с новия пакет, който помогна на съотборника му Алекс Албон да направи мега състезание в Монреал.

снимки: Спас Генев

Така или иначе обаче, Ред Бул си остава фаворит. Големият въпрос по-скоро е кой ще се доближи до тях

В Испания това бе промененият Мерцедес, в Канада – обновеният AMR23. Тук по-логично би било отново Мерцедес да е по-напред, защото пистата няма истински бавни завои и шикани, на които Астън Мартин остава по-силният тим.

Голямата въпросителна отново е Ферари. Дали напредъкът от Канада ще се развие и как точно ще се комбинират този път настройките за квалификацията и състезанието. Италиански колеги твърдят, че Ферари ще пробва този и следващия уикенд в Силвърстоун и обновен софтуер за стартиране, който трябва да даде по-добър шанс при тръгване от по-задни позиции на грида. В Австрия спринтът до първия завой е само 245 метра и системата едва ли може да даде някакъв сериозен резултат. След това в хода на сезона обаче може да е много важна – в Унгария или Монца например.