Начало Formula 1 News Сагата със спирачките на Рено става все по-интересна

Сагата със спирачките на Рено става все по-интересна

2685
0

Новината, че тимът на Рейсинг Пойнт подава официална контестация срещу Рено след Гран при на Япония някак потъна в потока от събития на Сузука и не получи нужния отзвук. Това, естествено, се дължи и на факта, че тези два отбора не са борят за титлата. Темата обаче всъщност е много интересна и от техническа, и от политическа гледна точка.

И така, Рейсинг Пойнт обвиниха Рено, че вероятно използват предварително изградена програма за промяна баланса на спирачките по време на обиколка. Във Формула 1 спирачките на предните и задните колела са на отделни кръгове и промяната между спирачното усилие в тях се прави единствено и само от пилота. Това става чрез един от превключвателите на волана. Стандартно усилието на предните колела е малко по-голямо от това на задните, в съотношение 53 на 47% например.

Според правилата само пилотът има право да го променя по време на движение. Прави се, за да се запазят по-добре задните или предните гуми, като се пренася повече натоварване към тези, които са по-малко износени или са по-студени. При самото загряване на гумите след смяна също се играе с този баланс. Промени настъпват и при промяната в теглото на колата с намаляването на горивото, както и с различните режими на работа на двигателя и диференциала. Така отделно може да се промени адекватно натоварването върху гумите на предната и задната ос.

На теория пилотът може да променя баланса на спирачките преди всеки завой, във всеки участък на пистата и така да подобри представянето си

Подобни действия обаче са почти невъзможни на практика, защото състезателите извършват още куп неща – карат, променят характеристиките на диференциала, активират DRS, говорят по радиото и какво ли още не. Така всъщност пилотите правят най-много 2-3 промени на съотношението между спирачното усилие в предните и задни колела в обиколка. Ако Рено обаче използва някаква програма, която го върши автоматично, то това би било нарушение на правилата и предимство.

В конкретния случай трябва да се има предвид опитът на тима и работата на човек като Марчин Будковски, който оглави техническия департамент. Той дойде от ФИА и едва ли ситуацията е точно такава. Вероятно става въпрос за реакция на спирачната система на промените, настъпващи в работата на колата при спиране, които са свързани със системата МGU-K.

Добре известно е, че когато автомобилът спира, част от кинетичната енергия на задните колела се превръща в електрическа през мотор-генераторната група MGU-K. В различни ситуации и фази на състезанието MGU-K обаче трансферира различни количества енергия. Съответно количеството от енергията при спиране, която отива към батериите, е различно.

В тази област наистина има програма – тя следи и „приема” точното количество енергия според зададения от пилота режим

Състезателят пък получава инструкции от бокса какво да включи или не при отделните ситуации и състояние на гумите, самите спирачки и т.н. Най-интересното е дали в Рено не са успели да синхронизират самия спирачен баланс в зависимост от това колко енергия се „поглъща” от МGU-K при спиране.

Подробностите ще бъдат любопитни, защото в Рейсинг Пойнт са убедени, че промяната в баланса предни-задни спирачки не е според правилата. От Енстън пък твърдят обратното. Казусът се влачи впрочем още от преди лятната пауза. Едва на Сузука обаче тимът от Силвърстоун подаде контестация, която струва не малко пари.

В политически план ситуацията е не по-малко интересна, защото Рейсинг Пойнт предостави на комисарите досие от цели 12 страници (!) подробна информация. Крайно любопитно е как е получена тя и какво съдържа. Изтекли ли са данни от Енстън през преминал при съперниците инженер, откраднати ли са документи и т.н.

Ако тимът на Лорънс Строл е получил информация по нерегламентиран път, дали няма да се стигне до нов шпионски скандал като онзи от 2007 г., когато на Макларън бяха отнети всички точки?

Ако всичко се окаже вярно обаче, дали пък Рено няма да бъдат извадени от първенството? Засега просто чакаме интересни новини.

Ако сте намерили правописна грешка, моля уведомете ни като маркирате текста и натиснете Ctrl+Enter