Начало Formula 1 News Спокойният пристан

Спокойният пристан

15
0

Снимки: Mercedes-Benz West Mclaren

След три години лутане Мика Хакинен отново се завърна в спорта, но вместо Формула 1 двукратният световен шампион предпочете по-спокойната, но не и по-малко оспорвана борба в германския шампионат за туристически автомобили, известен в целия свят като DTM. Мика отново ще се състезава през настъпващото лято със старите съперници – Жан Алези и Хайнц-Харалд Френцен.

Ще се пробва и срещу младите звезди като Матиас Екстрьом, за когото ви разказахме в предишния ни брой.

Мика Хакинен отново има цел пред себе си. След тригодишна пауза финландецът се завръща на сцената, която го направи световноизвестен – автомобилните състезания. Отново в Мерцедес, но този път с покрив. След три години в нормалния живот той пак ще е на пистата, защото: Състезанията са просто моят живот.

Изречение, което звучи почти като въздишка на облекчение.

Финландецът се опита да избяга от автомобилните спортове и да води живот на добре обезпечен рентиер. Отклони доста оферти, целящи да го върнат, и признава, че често изключвал телевизора по време на предаване на Гран при. Определено не ми беше интересно да гледам как другите карат и да виждам неща, които аз самият бих направил по друг начин, казва шампионът на света от 1998 и 1999 г.

Той прекъсна почти всички контакти, свързани с предишния му живот. От Макларън дори си бяха помислили, че имам нещо против тях, че им се сърдя за нещо. Във времето, прекарано извън пистата, през тези три години на преден план бяха само семейството, приятелите, лятната резиденция във Финландия, строежът на къща във Файенс – на около час с кола от апартамента му в княжество Монако.

Съвсем без автомобилни състезания обаче не могъл да мине.

През зимите на няколко пъти участваше в състезания с рали автомобили по повърхността на замръзнали езера, недалече от финландската му резиденция. Езера, където и синът му Хюго (на малко повече от 3 години) вече бил направи първите си стъпки в картинг спорта!

На езерата има безбрежно големи зони за сигурност. Там е много по-сигурно, отколкото на всяка друга писта.

Запалянковците знаеха и чуваха малко за живота на идола си Мика Хакинен след оттеглянето му от F1. Задължителните му посещения на Гран при на Монако се редуваха със заснемането на рекламни клипове за Мерцедес. Те бяха последните му връзки със стария живот.

Мика си тръгна определено уморен от Формула 1, но след две години почивка настъпила промяна. Животът не ми предостави никакви предизвикателства. Каквото и да опитах, нищо не можеше да ми даде това, което преди ми даваха състезанията.

До това заключение вероятно са стигнали и ще стигнат и други пилоти от генерацията на Хакинен и може това да е причината Михаел Шумахер така упорито да отхвърля всички приказки за оттегляне. Пътят към преминаването в анонимност е почти като свободно падане.

Последният сезон на Мика в Гран при обаче го демотивира напълно, а той имаше младо семейство и искаше да е с него. Много отпадания, само две победи, никакъв шанс за титлата. Започнах да не побеждавам, както бях свикнал. Страдаше самочувствието ми и чувството за самооценка.

Изисквания и резултати започват да се различават все повече, натискът и напрежението нарастват. Увеличил се е и страхът от още една тежка катастрофа. Хакинен има горчив опит от зловещия инцидент на Аделаида през 1995 г. и си тръгва от Формула 1 с въпроса: Защо да продължавам да предизвиквам съдбата?

Но още през есента на 2002 г. узряват първите мисли за завръщане. След като половин година по-късно започва да получава странни обаждания, той вече решава да узнае дали все още го бива, дали е все още достатъчно бърз. Участва в кръг от Порше къп и печели. Кара в пет състезания по картинг срещу професионалисти и победи четири пъти. Това ми даде онова, което вече бе започнало да ми липсва.

Пълна случайност е всъщност, че Уилямс не го ангажира за новия сезон във Формула 1. Сега се оказва, че му правят предложение в момент, когато той вече е решил да се завърне на пистата. До планираните тестове на Херес така и обаче не се стига. Старият му договор с Макларън го задължава да не прави абсолютно нищо до края на 2004 г. Не е ясно дали Уилямс са били склонни да изчакат до януари, но в същото време Мика подписа с Мерцедес за участие в DTM.

Сега Хакинен се радва, че не се стига до завръщане във Формула 1.

Решението да започна да се състезавам с други коли, с други пилоти и да се заема с едно ново предизвикателство бе напълно мое. Моето участие във Формула 1 би било само сянка на миналото.

Семейството му също дава своя вот за участие в DTM: Те стояха през цялото време до мен, когато на Аделаида бях закаран в болницата полумъртъв, и сега сметнаха, че DTM е много по-сигурен вариант. Родителите му, Ерия и Хюго, ще могат да се радват много повече на вниманието му дори и по време на състезателните уикенди просто защото DTM не носи със себе си огромния стрес и напрежение на F1. Докато карах в Гран при, по време на състезанията бях напълно некомуникативен, нещо, което бе суперотегчително за тях.

Първият му тест в С-класата на Мерцедес бе …