Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Страшилището

Страшилището

44
0

От Светлана Симеонова
Снимки: Getty Images Shell

F2004 се превръща от срамежлива мома на селския мегдан, както я описаха колегите преди известно време, в новото страшилище във Формула 1. Болидът на Михаел Шумахер е поредният шедьовър на екипа в Маренало. С него той е на път дори да засенчи славата на митичния F2002 и всичко правено някога от конкуренцията. Колата наистина прилича на бляскавия си предшественик, носи и чертите на миналогодишния болид-шампион. Затова изглежда много специалисти изведнъж се оказаха скептици към наличието на нови идеи в канцелариите на Джестионе Спортива. Но както Рори Бърни обясни на Имола, при едно от редките си посещения на пистата, “не е нужно да правиш революция при положение, че разполагаш с чудесна база върху която да градиш”.
Всичко просто трябваше да бъде още веднъж оптимизирано и подобрено. И ето, че сега стават известни все повече подробности в дребните наглед но решаващи детайли, правещи колата толкова добра.
Може би най-забележимата външна промяна в F2004 бе удължаването със 100 мм на крайните малки крилца на задното крило и увеличаването на вертикалния размер на капака на двигателя, както изисква правилника за 2004. Третият елемент от задното крило също изчезна и според изчисленията от всичко това се загуби сила на притискане в рамките на 6%. Автомобилът обаче стана по-бърз на правите и се оказва, че и скоростта в завоите дори леко се е вдигнала чрез подобрени гуми и електроника.

Аеродинамиците продължават да “свиват” всички възможни елементи максимално. По-малките отвори на кутиите за радиаторите например повишават много аероефективността, но цената никак не е малка. Разпределението на генериращата се в долната част топлина се влошава. Важно е как ще се отведе тя, без да се наруши потока, обтичащ контурите на автомобила. За късмет на Ферари това е специалитет на Рори Бърни. Той се усъвършенства до невероятно ниво през послените години. Страничните нарези на F2003-GA, оприличавани от мнозина на хриле, сега са допълнени с два допълнителни канала за отвеждане на топлината, които са монтирани около изпускателната система и излизат около тръбата за въздух без да пречат на потока. Само в Монако видяхме специални комини като при Рено, силно изнесени в страни, защото просто скоростта там е малка и по-друг начин горещият поток не може да излезе.

В предната част Ферари продължава да използва монокок с единичен кил. Вече се знае, че още преди Антония Терци да отиде в Уилямс предимствата и недостатъците на двойния са били изследвани от Рори Бърни и Рос Браун. Двамата открили, че ……….