Живеейки в подножието на Витоша, имам възможността да оценя предимствата на всички високопроходими автомобили, снабдени със система за задвижване на четирите колела. Преди години тези способности бяха свързвани с големи машини, приели общото наименование „джипове”. Съвременният пазар обаче е доминиран от кросоувъри и SUV автомобили, станали популярни заради компактните си размери, здравина, икономия на гориво, достатъчно голямо вътрешно пространство и приемливи цени. Такъв е и новият кросоувър на Suzuki – SX4 S-CROSS – модерен, еднакво добър за придвижване в града или за разходки в природата.
Първият SX4 бе съвместна разработка на Suzuki и FIAT и кросоувърът имаше италиански клонинг – Fiat Sedici. И въпреки че новият SX4 S-CROSS е самостоятелно произведение на японците, отново е запазена привлекателната за европейците визия. Колата изглежда динамично и модерно, като за мен се отличават интегрираните надлъжни релси на покрива, HID LED автоматичните фарове и видимо агресивната осанка. Трябва да спомена и първия в света двойно отваряем стъклен шибедах. Той се предлага като опция и за съжаление липсваше в предоставения ми за тестов автомобил.
Новият SX4 S-CROSS е доста по-голям от предшественика си – дълъг е цели 4300 мм (със 150 мм повече) и е широк 1765 мм (с 10 мм). Колесната база е увеличена с 100 мм до 2600 мм, а височината е 1580 мм. Багажното отделение е достатъчно голямо и е с обем от 430 л, нарастващо до 1269 при сгънати седалки. В багажника има и специален сгъваем рафт, който може да трансформира нивото на пода, създавайки допълнителен отсек.
Интериорът на Suzuki SX4 S-CROSS е достатъчно просторен и осигурява достатъчен комфорт при пътуване на петима пътници. Разбира се, с уговорката, че седящите на задните седалки няма да са високи над 180 см. Централно разположеният мулти-информационен дисплей осигурява цялата необходима информация – консумация на гориво, пробег, задействане на 4WD режим, а при ниво на оборудване GLX дава данни и относно статуса на сензорите за паркиране. На разположение на водача е и асистент за превключване на предавките, който допринася за икономия на гориво съобразно конкретните пътни условия. На волана има бутони за круиз-контрол, ограничител на скоростта, а при оборудваните с автоматична скоростна кутия модели и лостове (пера) за превключване на скоростите, придаващи спортен характер на шофирането. Допълнително може да поръчате и навигационна система с камера за задно виждане и опция за разпознаване на глас. Седалките са удобни и изработени от висококачествени материали. При ниво на оборудване GLX може да поръчате и луксозни кожени седалки с вградени нагреватели на предните места. Автомобилът разполага и със системи за автоматично включване на фаровете и чистачките, отново налични в най-високото ниво на оборудване.
Под капака на SX4 S-CROSS инженерите на Suzuki са предоставили избор от два двигателя – бензиновият 1.6L VVT , работещ с механична 5-степенна скоростна кутия, или безстепенен автоматик с максимална мощност от 120 к.с. при 6000 об/мин 1,6-литровият дизелов двигател DDIS също е с мощност от 120 к.с. при 3750 об/мин, но е в комбинация само с 6-степенна ръчна скоростна кутия. По каталог дизеловата версия може да даде смесен разход от 4,4 л/100 км при варианта само с предно предаване.
Поведението на пътя на SX4 S-CROSS е предвидимо и колата е стабилна в бързи завои. Системата за задвижване на четирите колела 4WD ALLGRIP има четири режима, които се избират чрез разположен на централната конзола превключвател – автоматичен, спортен, за сняг и със заключен диференциал. Просветката на колата в зависимост от версията е между 165 и 170 мм и това позволява смело да изпробвате колата по неасфалтирани пътища.
В заключение мога да кажа, че новият Suzuki SX4 S-CROSS е автомобил, подходящ за всякакви условия, пътища и настилки. Еднакво добър за градско шофиране и разходки сред природата. Чудесен кросоувър на приемлива цена.
Технически характеристики на Suzuki SX4 S-CROSS GLX Diesel 4WD 6МТ
Размери:
Дължина, мм: 4300
Ширина, мм: 1765
Височина, мм: 1575
Колесна база, мм: 2600
Просветка, мм: 170
Собствено тегло, кг: 1305
Минимален обем на багажника: 440 л
Двигател:
4 цилиндров редови
Работен обем, куб. см: 1598
Макс. мощност, к.с. при об/мин: 120 при 3750
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 320 при 1750
Динамика:
Макс. скорост, км/ч: 180
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 12
Среден разход, л/100 км: 4,6 (комбиниран)
Вредни емисии СО2, г/км: 120
EURO 5
Обем на резервоара: 47 л
Базова цена, лв. с ДДС: 27 690
Цена на тествания модел, лв. с ДДС: 42 290