Техническият директор на Алфа Таури Джоди Егинтън разказа за някои от предизвикателствата при създаването на болида AT02 и какво очаква да е представянето на колите през 2021 г.
По принцип 2021-ва бе предвидена да е година на големи технически промени, но те бяха отложени за 2022-ра. Различаваше ли се тази зима от предишните заради това?
„Промените в правилата, целящи намаляване на аеропритискането ни поставиха редица задачи по отношение на пода, дифузьора, задните спирачни апарати. Те изискваха сериозна работа за оптимизиране на автомобила спрямо регулациите. Трудът ни за развитие на колата за 2021 г. не бе съсредоточен единствено върху изпълнение на правилата. Има промени по почти всички аеро повърхности, развитие и промени в монтирането на големи части от автомобила, които не са видими. Изкарахме много време в търсене на начин да възстановим аерозагубите, като същевременно се постарахме да подобрим работния аеропрозорец на автомобила. Това ще продължи и през сезона. Ще разпределим ресурсите си между проектите за 2021 и 2022 г.“
Ограниченията заради COVID-19 повлияха ли на работата?
„В момента, когато ситуацията се изясни, модифицирахме работните си практики и методи. Непрекъснато наблюдаваме нещата, тъй като работим и в Италия, и във Великобритания. Вярвам, че се адаптирахме доста добре и се учим да живеем при тези условия. Увеличи се дистанционната работа. Всички се стараят да се пригодят максимално към условията.“
„Друг аспект от промените заради COVID е, че не можехме да работим по колата за 2021-ва до 1 януари. Резултатът от това е промяна в планиране на ресурсите. Наскоро се преместихме и в аеродинамичния тунел на Ред Бул, където се изследват 60% модели. Но и с това се справяме съвсем прилично. Един от ключовите моменти за работа през 2021 г. ще е решението как да разпределим аеропроектите за тази и следващата година, тъй като има лимити.“
View this post on Instagram
Друга промяна в правилата е колко може да се работи на CFD и в аеротунел – отборите разполагат с различно време за това. Какви са ефектите?
„Всички пред нас в конструкторския шампионат имат по-малко време, всички зад нас – повече. Подкрепяме тази система, защото е разумна стъпка по отношение на опитите да се доближи представянето на автомобилите. Тя кара екипите да са максимално ефективни.“
AT01 изглеждаше като доста добър автомобил. Беше ли добра отправна точка за AT02?
„Аз лично вярвам, че AT01 бе най-добрият болид, създаван от отбора ни. STR14 не бе лоша кола, но AT01 се разви прекрасно по време на сезона. Представянето й бе заслуга на всички, участвали в проекта. За 2021 г. основната промяна включва използването на т.нар. токени и всеки отбор има само по 2. Вярваме, че шасито и задвижващата ни система са добра база, затова сме доволни, че ги използвахме за друго.“
Настоящите правила са много специфични по отношение на това какво може да използва един клиентски отбор. Как се справихте с Ред Бул Технолъджис?
„По принцип взимахме от Ред Бул Технолъджис скоростна кутия, задно окачване и част от предното окачване. За 2021 г. обаче решихме да продължим с миналогодишните скоростна кутия и задно окачване. Токените ги използвахме за нов нос и реконструиране на част от предното окачване. Резултатът от това е, че обновихме някои компоненти от системата за управление. Те дойдоха от Ред Бул Технолъджис в съответствие с правилата.“
Насочените към аеродинамиката промени отчасти целят да намалят скоростта на колите. Какви са прогнозите за представянето на новите болиди?
„Имаше загуби, които се постарахме да възстановим, но колко бърз ще е автомобилът ни? Все още не бих искал да давам конкретни числа. Взимайки всичко предвид, бих казал, че вероятно ще видим ниво на представяне близко до това от средата на сезон 2020.“