Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Трима са много

Трима са много

45
0

От Иван Тенчев
Снимки: Sutton Images HP BMW

Специфично отношение към пилотите, с които работи, за пореден път прояви Франк Уилямс тази зима. На 7 януари в Бахрейн на специална пресконференция тимът трябваше да представи официално пилотския си състав за новия сезон.
Момчетата се появиха в новите си екипи, с новите спонсори, качиха се на камили, позираха, всичко бе чудесно. Но кой ще е втори пилот до Марк Уебър трябваше да стане ясно в края на месеца по време на представянето на новата кола FW27 във Валенсия.
24-годишният Антонио Пицония и 27-годишният Ник Хайдфелд бяха поставени под огромно напрежение да докажат окончателно кой е по-добрият.
На изпитанията през декември Хайдфелд бе по-бърз (виж стр. ) но Франк Уилямс заяви, че времето било недостатъчно за окончателна оценка.
– Никой от тях не бива да се тревожи, че ще остане с празни ръце – заяви Уилямс. – Този, който няма да участва в състезанията от Гран при, ще подпише с BMW Уилямс за официален тест пилот и заместник през 2005 г.
Много успокоително.
Дори не бе обявена схема като тази в Ред Бул – двата младежи ще се редуват до звездата на тима.
Дали това ще помогне в работата на Уилямс предстои да видим.
Франк Уилямс е цар на тези схеми и не веднъж е казвал, че за него най-важното е инженерите да построят кола, с която всеки би спечелил.
Въпросът е дали в днешната Формула 1 подобно нещо е възможно без пряка връзка с пилота.
В миналото, да – тимът на Франк печелеше и с “половин” пилот.
През 1982 г. например Алан Джоунс си тръгна сърдит, че няма предимство пред Карлос Рьотеман. Но самият Карлос също си отиде и на неговото място се сменяха Дерек Дейли, Жан Луи Шлесер и кой ли не. Вторият болид бе поверен на почти неизвестния Кеке Розберг. Въпреки това тимът спечели титлата.
Дали подобно нещо е възможно и сега? Съмнявам се, защото Формула 1 е друга. Тя се различава значително дори от времето на тоталното господство на тима с набързо сменяните Найджъл Менсъл, Ален Прост, Деймън Хил и Жак Вилньов.
Освен това, за разлика от всички тях, младият Марк Уебер, съвсем не се е доказал и едва сега се учи да работи с екипа.
Е, Хайдфелд и Пицония изглеждат още силно мотивирани, но докога?
– Да се появя за първи път в изцяло фирмен екип е наистина приятно – заяви Хайдфелд. – Щастлив съм да съм част от такъв голям тим. Борбата за второто място е най-голямото предизвикателство в кариерата ми досега. Независимо дали съм на тест или в завода всичко, което виждам не може да се сравни с нищо преди и ме амбицира. Впечатлен съм от професионализма и бях посрещнат изключително добре.
Пицония пък има повече опит с отбора.
– Разбира се, че искам да се състезавам – заяви той. – Еволюцията на тестовете е чудесна, но надпреварата е природата на Формула 1. Този месец се очертава като най-важният в кариерата ми. Ако не успея да взема второто място все пак ще дам пълната си подкрепа като тест пилот за това тимът да печели отново състезания.
Напрежението със състезателите води и до странни преговори със спонсорите.
Вече не е тайна, че Петробрас заплашва да намали вложенията си, ако Уилямс предпочете германеца. От друга страна обаче за BMW и Алианц Ник Хайдфелд е предпочитания избор.
Онова, което Франк Уилямс обяви от януари 2005 г. досега, е сериозен спонсорски договор с Бенк ъф Скотланд – за 22 млн. паунда за пет години, като логото на новия партньор измести Алианц от важно място на колата.
Дали намаленият бюджет на застрахователите да не означава вече предрешено място за Пицония, нека разгледаме ситуацията.
Ники Лауда обяви, че ако Уилямс ангажира Хайдфелд, Ник ще стане втората звезда в Германия, без да уточнява какво ще стане с Ралф.
Австриецът обаче сам не веднъж е казвал, че британци и германци работят трудно и особено след проблемите със същия Ралф Шумахер много специалисти са на мнение, че съдружникът на Сър Франк Уилямс – Патрик Хед – едва ли ще допусне отново немец в тима си.
От друга страна обаче Пицония има не по-малко важен неприятел – Марк Уебър. Двата никак не се разбират от времето, когато бяха в Ягуар и Антонио трябваше да си отиде, като отбеляза, че никога не бил получавал техника като Уебър… Австралиецът, около когото сега очевидно се гради отборът, както някога около Алан Джоунс, си върна с ясното изказване от тази есен, че се чуди на подобни приказки от пилот, който знае истината, но очевидно вместо да се справя на трасето се разправя с пресата.
Преди година пилотите бяха ясни, но колата се оказа грешка. Сега пък, кой знае (Франк може би), може да и да е обратното и успехът да е налице.

коментари