Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Уникален стенд за мощност в София

Уникален стенд за мощност в София

304
0

Изключително модерен динамометричен стенд за измерване на истинската мощност, достигаща до колелата на автомобила, инсталира фирмата Prospeed Motorsport в сервиза си в Студенски град в София.
Съоръжението е изработено от топ производителя в тази област – Dynapack. Това е новозеландска компания, чийто динотестери (напълно идентични, подвижни, като този у нас) използват отборите в NASCAR и голяма част от екипите в японските състезателни серии. Правят го, за да сверят работата на автомобилите при специфичните географски и метеорологични услови. Стендът е от така наречения тип шаси-динамометър, а не е стандартен динамометър, при който двигателят е качен на рама и се изследва работата му. Тук се мери крайната мощност, на колелата, като се откриват и точните загуби в трансмисията – съединител, скоростна кутия, диференциали.
Системата струва 100 000 долара и следи характеристиките и на автомобили с 2 двигателни колела, и на такива с четири.
Нашият известен пилот Ники Златков, който е един от авторите на проекта и работи денонощно със съоръжението, дава данни, че загубите в една автоматична скоростна кутия могат да достигнат до 10-20% от предписаната мощност.
Освен това апаратурата е от последно поколение и четирите отделни апарата се захващат директно към главините.
Предишните поколения шаси-динамометри бяха с валци, които създаваха съпротивителна сила срещу колелата и имитираха пътно поведение. Тези системи обаче дават големи грешки в данните заради прекомерното триене, износването на гумите и т.н. Неточностите може да достигнат до 10%. Докато с модерната система грешката е 1%!
Освен това на старите апарати силните автомобили трудно се позиционираха с разни колани и т.н. Сега 4 стенда, всеки от които с тегло по 250 кг, се хващат директно и подават информация към компютъра, който прави пресмятанията и дава информацията в графичен, смлян вид.
Измерват се въртящият момент и оборотите на автомобила и при зададено крайно число на трансмисията се изчислява крайната мощност, при различни режими на натоварване.
Казано с по-прости думи, това означава, че човек купил си нова кола, или направил й някакъв тунинг може наистина точно да разбере какво в действителност е постигнал.
Много важно е също така, че апаратурата разполага с още възможности.
Чрез специална уайтбан ламбда сонда се следи и анализира горивната смес. Както и обикновената ламбда сонда при добрите съвременни автомобили уредът изследва газовете в изходните колектори и се прави анализ на процеса и сместта. Сондата тук обаче изследва процеса в целия диапазон от обороти, дори до 8000, а стандартната – до 3000.
На стенда на Dynapaсk се мерят още влажността на въздуха, атмосферното налягане, температурите на маслото и водата. Температури и налягане на газовете преди и след интеркулера на турбото. Така се получава много пълна и ясна картина за това какви промени в двигателя до какво водят. Защото едни чип и софтуер могат да се окажат добри на пръв поглед, но да въздействат лошо върху моторите или пък изобщо да не дадат резултат, просто защото въздухът у нас е друг.
Това е най-широкото приложение на динотестера. На него вече проверяват и настройват колите си доста от нашите рали пилоти, но и много сериозни любители на скоростта и бяганията. Те получават реална информация за промените в колите си правени в сервиза на Prospeed или другаде.
– Нямаме време, но нощем или в събота се опитвам наистина да стигна до крайни анализи в работата на колите, в маслата – разказва Златков. – Оказва се например, че имам две масла тук на Мотул – едното е за кратки пробези, за планинско, другото Льо Ман, интересно ми е колко разлика ще има в мощността, може би няколко процента.
Разбира се изследванията са свързани с пари, макар и те да не са така големи, колкото е цената на победата. За измервания работата на кола с 2 двигателни колела се плащат 80 лв., за 4Х4 – 150 лв.
Самата работа с чиповете в Prospeed е вече друга тема.