Техническият директор на Ред Бул Пиер Ваше коментира копирането на дизайна на RB19 от страна на други отбори. Според него, подобно нещо едва ли ще помогне за намаляване на разликата между екипа от Милтън Кийнс и неговите съперници. Според Ваше, инженерите трябва да разберат как работи една концепция, а не просто да я изкопират.
Ред Бул бе абсолютен хегемон през изминалата кампания. Отборът от Милтън Кийнс спечели 21 от общо 22 провели се състезания.
Причината за успеха на Ред Бул бе свързана с уникалния дизайн на RB19, дело на екипа на Ейриън Нюи. Това беше болид, който се представяше отлично при всякакви условия и на различни типове трасета. Единствената истинска слабост на Ред Бул RB19 бе свързана с неравностите по някои трасета, както и при преминаване през високи бордюри
Тази година очакванията са много отбори да взаимстват концепцията на RB19 в опит да намалят изоставането си спрямо върха. На теория това би трябвало да помогне за една много по-близка битка през сезон 2024. Голяма част от основните опоненти на Ред Бул (Ферари, Мерцедес и др.) заложиха на грешни концепции. Това позволи на базиранията в Милтън Кийнс отбор да се откъсне далеч напред и да няма никаква конкуренция.
Техническият директор на австрийския отбор Пиер Ваше коментира намеренията за изкопиране на дизайна на RB19. Френският инженер вярва, че другите отбори ще трябва да стигнат по-далеч, отколкото просто да се опитат да повторят това, което Ред Бул е направил. Той смята, че по-важно за стигне до същината на въпроса защо неговият екип е направил нещата по този начин.
„Мисля, че е възможно да се копира. Но във всеки бизнес по света е важно как точно се прави едно нещо“, сподели Ваше. „Най-важният аспект е „защо“, а не „как“. „Ако не знаеш „защо“, можеш просто да копираш каквото си искаш. От друга страна обаче е по-добре да се придържаш към това, което разбираш“, добави техническият директор на Ред Бул.
Ваше заяви, че копирането на решения на други отбори е нещо обичайно в F1. Французинът призна, че Ред Бул също го прави от време на време. Макар че това отваря вратата за потенциален напредък, няма абсолютна гаранция, че нещо, което работи добре в един болид ще бъде от полза и за другите.
„Ние също копираме някои неща. Можем да копираме погрешни неща. От друга страна се вдъхновяваш въз основа на това, което виждаш от другите екипи.“
„Това е като ефекта на Дарвин. Виждаш нещо от другите, добавяш друга идея към него и така развиваш и увеличаваш концепцията и силните си страни и капацитета си. Но всеки път това трябва да бъде в аспекта на разбирането. Ако копирате просто така, тогава нещата няма да сработят.“
„Трябва [да] имате знанията, а също и да знаете това, което искате да постигнете. Ако нямате същата златна цел на характеристиките, това не носи нищо“, добави техническият директор на Ред Бул.
Ваше също така смята, че не е правилно RB19 да се определя като „перфектен автомобил“. Според него е имало елементи в колата, които е трябвало да бъдат подобрени
„Може да имаш един и същ автомобил, а другите да се справят по-добре от теб“, каза французинът. „Събираме всичко заедно. Автомобилът има някои слабости, но те не са големи. Той е доста ефективен по отношение на притискащата сила спрямо съпротивлението. Това очевидно е ключово, а също така [е] доста щадящ към гумите по време на състезанията.“
„Това, според мен, е един от ключовите [елементи]. Ако погледнете квалификацията, ние не спечелихме всички полпозишъни. Просто спечелихме всички състезания [с изключение на едно]“, заяви техническият директор на Ред Бул.
„Доминацията зависи и от това какво са направили останалите. Може би те са направили някои грешки в опит да развият своя автомобил. Когато видите нивото на развитие, което Макларън постигна през сезона, както и капацитета, с който те са по-близо до нас при доста лош старт на сезона, си казвате, че може би другите не са сглобили правилно автомобилите си.“
„Доминирането в този спорт зависи много и от другите. Не искам да оказвам натиск върху останалите. Свършихме добра работа, но бих казал, че имаме още много възможности за подобрение“, заключи Пиер Ваше.
All the way back in Season 1 ⏪ Our 2005 era 📼 pic.twitter.com/mlqrQVG8HG
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) January 14, 2024