Рядко се е случвало след състезание на брифинг на Ферари има толкова малко хора, колкото в Джеда. Спомням си, че беше така, когато Фернандо Алонсо загуби титлата в Абу Даби през 2010 г. Тази година в Саудитска Арабия ситуацията бе почти идентична с Фредерик Васьор. Той просто се чудеше как да намери прилични отговор на тежките въпроси без да обиди никого от екипа си. Французинът с вид на лионски хлебар се опитваше някак да обясни, че картината не е чак толкова черна, колкото изглежда и се описва от италианските колеги. Стараеше се да даде поне някаква утеха, че по-добро представяне на Ферари може би е въпрос на малко по-добри настройки.
„Не искам да изтъквам положителната страна, защото резултатът от уикенда не е добър. Трябва да сме фокусирани върху това, което се обърка, а не върху положителните неща“, заяви Васьор
„Но трябва да имаме предвид и позитивното, за да се направи правилен анализ какво върви добре. Мисля, че квалификациите минаха доста прилично. Със сигурност винаги искаме да вършим по-добра работа и беше трудно да се знае точно какъв всъщност е пълния потенциал на Ред Бул, защото Макс [Верстапен] не кара в Q3. Но поне имах чувството, че в сравнение с Мерцедес и Астън Мартин направихме крачка напред. Бяхме на една десета (от Ред Бул), докато те бяха на три и четири и мисля, че всъщност сме на прав път по отношение на развитието.“
„Но потенциалът на колата е само базата, върху която стъпваме и е необходимо да го използваме напълно. Проблемът е, че трябва да поддържаме този максимален потенциал през целия уикенд, а това не се случи. Мисля, че в някои случаи успяваме, но в други, дори в цели периоди от уикенда, не сме в състояние да използваме максимума на възможностите си.”
Така Васьор дефинира най-големите проблеми според него в последния състезателен уикенд. Думите му ми звучаха поразително сходно с онези, които Матия Биното каза след надпреварата на същата писта преди година
Тогава обаче Ферари наистина се бореше до последно за победата. Имаше малко по-неточно избрани крила и работа на трасето от съперниците от Ред Бул. Сега разликата е просто драматична и отчаянието, особено сред италианските колеги, е видимо. Неслучайно доста от тях дори и не дойдоха да чуят какво ще каже Фредерик след края на уикенда в Джеда.
Not an easy weekend for us…
We know there’s work to do. The only way we’re going to get back to where we want to be is through hard work.
This starts now 👊 pic.twitter.com/fpw30PW0c8
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) March 20, 2023
Да, проблемът в работата с гумите наистина се очерта като основен за Ферари. Друг въпрос е от какво произтича той и може ли да бъде решен бързо и само с промени в настройките.
„Не бива да се самозалъгваме. Най-важното в подобна ситуация е да знаем къде вървим добре и в какво грешим“, заяви още Васьор
„Но не можем да се гаврим с тифозите. Очевидно е, че трябва да се променим. Трябва да разберем къде грешим и да натискаме. Не е достатъчно важно какво аз чувствам след два месеца в Маранело, нито какво говоря пред вас. Така няма да станем по-бързи. За мен картината е доста ясна. Потенциалът на колата е добър, но не е достатъчен, за да се сравняваме с Ред Бул. Освен това, ние просто не можем и да извличаме максимума от колата всеки път.”
Според бившия шеф на Алфа Ромео липсата на скорост в Джеда в най-голяма степен е дошла от недобрата работа на колата с различните смеси на гумите – и особено проблемите с темпото с твърдите гуми.
„Първата серия от обиколки беше добра, особено за Шарл [Льоклер]. Той бе с меката смес и никой не разбра как стана това, защо имаше такава скорост (очевидно не са очаквали тя да е така добра – б.а.)“, красноречив бе Фред!
„Карлос [Сайнц] беше с прилично темпо в първия стинт с медиум спрямо останалите, но загубихме напълно с хард накрая. Тук е основният ни проблем. И щом трябва да правим подобрения, то очевидно трябва да са първо в работата с различните типове гуми.“
Въпреки всички проблеми Васьор поне изрази увереност, че SF-23 е добра база, върху която Ферари трябва да изгради истински съперник на Ред Бул. Той обаче смята, че на тима му липсва и способността да работи на върха на капацитета си през целия уикенд на Гран при.
The fastest pit stops for two consecutive weekends. Grande lavoro, team! 💪 pic.twitter.com/1q7KiErpXf
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) March 20, 2023