Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Верстапен пръв в хаоса и дъжда на Зандвоорт

Верстапен пръв в хаоса и дъжда на Зандвоорт

3194
0
Макс Верстапен, старт, Гран при на Нидерландия, Зандвоорт
снимка: Ред Бул Контент Пуул

Макс Верстапен спечели и Гран при на Нидерландия, по време на която няколко пъти валя и състезанието дори бе прекъснато, когато дъждът стана твърде силен. Втори на пистата Зандвоорт финишира Фернандо Алонсо (Астън Мартин). Последното място на подиума бе за Пиер Гасли. Пилотът на Алпин взе третата позиция след наказание за Серхио Перес с втория Ред Бул в самия край на надпреварата.

Времето в неделя в Зандвоорт бе по-добро в сравнение с вчера, но все пак имаше облаци. Температурата на въздуха бе 17 градуса, тази на пистата – 29. Още преди загряващата обиколка имаше информация, че се очакват капки дъжд, но не силен, още в първия тур от надпреварата. На грида Люис Хамилтън единствен бе с гуми медиум, всички останали бяха със софт.

При потеглянето Макс Верстапен поведе. Ландо Норис запази второто си място. Алекс Албон притисна Джордж Ръсел и това позволи на Фернандо Алонсо да задмине и двамата. Ръсел се нареди четвърти. Албон за момент загуби позиция от Карлос Сайнц, но си я върна. В този момент на пистата вече валеше съвсем сериозно, а не да паднат няколко капки, каквато бе прогнозата. Серхио Перес, Шарл Льоклер, Пиер Гасли бяха първите пилоти в бокса за интермедии. Юки Цунода, Кевин Магнусен и Лиам Лоусън сториха същото. Останалите останаха на пистата с меките (Хамилтън с медиума) си гуми.

От Ред Бул и Макларън решиха Верстапен и Норис да продължат. След това обаче Макс сложи интермедии. Ръсел изпревари Норис

„Трябваше да вляза за интермедии“, обади се Хамилтън по радиото.

В третата обиколка Перес, който бе с интермедии, вече водеше. Постепенно и останалите пилоти смениха своите гуми. Мексиканският пилот на Ред Бул бе на 11,8 сек пред Гуаню Жу, следван от Гасли, Верстапен, Льоклер, Фернандо Алонсо, Сайнц, Цунода, Магнусен.

В шестия тур дъждът спря, но се очакваше наново да завали след десетина минути. Редът бе Перес, Жу, Верстапен, Гасли, Алонсо, Льоклер, Сайнц, Цунода, Кевин Магнусен, Естебан Окон. Хамилтън и Ръсел бяха 13-ти и 14-ти. Лиам Лоусън получи наказание 10 секунди за задържане в питлейна.

В деветата обиколка от общо 72 Верстапен вече бе втори – на 5,6 сек зад Перес. Льоклер пропусна Сайнц на шестото място след инструкция от питуола. Междувременно времената на сликовете започнаха да настигат тези с интермедиите. Албон, Оскар Пиастри, Валтери Ботас и Нико Хюлкеберг бяха останали с меките гуми на пистата. Хамилън влезе в пита в десетия тур за софт. Пиастри записа най-добро време, но на Ръсел му казаха, че дъждът е само на три минути.

В 11-ия тур Верстапен влезе в бокса и се върна на пистата със софт. Повечето пилоти вече бяха със сухи гуми. Льоклер се забави повече, докато сменят носа на болида му. Предното му крило пострада в самото начало при контакт с Макларън. В 12-ата обиколка вече само Перес бе останал с интермедии, но в 13-ата и той сложи софт.

Верстапен се върна начело в 13-ата обиколка при спирането на съотборника му в пита. Авансът му бе почти 3 секунди. Трети бе излязъл Алонсо, следван от Гасли, Сайнц, Жу (с медиум), Магнусен

„Прогнозата ми беше за подиум. Как се объркахме толкова?“, попита по радиото Ръсел, който бе 18-ти.

В 15-ия тур пак заваля на старт-финалната права. В следващата обиколка Логан Сарджънт катастрофира и разби Уилямс-а си за втори път този уикенд. Рейс контролът пусна кола за сигурност на пистата.

Гасли получи наказание от 5 секунди за превишена скорост в питлейна. Ръсел сложи гуми хард в опит да навакса нещо от изгубеното на пистата. Перес попита дали ще вали пак. От Ред Бул му казаха, че очакват дъжд след повече от половин час.

Сейфти карът се прибра в края на 21-ата обиколка. Верстапен ускори, Алонсо тръгна да атакува Перес, но не успя и остана трети. Четвърти бе Гасли пред Сайнц, Жу, Магнусен, Албон, Окон, Цунода. Алекс и Естебан изпревариха състезателя на Хаас. Скоро и Окон стори същото.

В 26-ия тур Хамилтън задмина Льоклер и излезе 12-ти. Шарл загуби позиция и от Пиастри. Три тура по-късно се доближи с още едно място до зоната на точките, изпреварвайки потъналия още повече Магнусен. Така вече бе зад Норис.

Начело Верстапен вдигна малко темпото и се откъсна на 3,6 сек пред Перес.

„По-тъмни облаци се приближават“, обади се Макс по радиото.

Норис и Хамилтън напреднаха с по още едно място до 33-ия тур и вече бяха девети и десети, зад Цунода. В 37-ата обиколка камерите проследиха как Ръсел, продължаваща да се състезава с най-твърдия тип гуми, задминава Льоклер. Пилотът на Ферари вече бе 14-ти, а тур по-късно отиде и 16-ти, задминат от Ботас.

В 41-42-ата обиколка Льоклер водеше битка с Лиам Лоусън, който вчера седна за първи път като титуляр в болид от Формула 1

От Ферари в крайна сметка прибраха Шарл. Норис мина през пита. Верстапен бе на над 8 секунди пред Перес.

От 45-ия тур започна поредната серия спирания в бокса. Алонсо се забави в пита и излезе четвърти. Верстапен мина за смяна в 50-ия тур. Излезе на над 6 секунди пред Верстапен. Сайнц бе трети пред Алонсо, Гасли, Цунода, Ръсел, Албон, Окон, Норис, Хамилтън. В 52-ата обиколка Фернандо взе третата позиция. Ръсел и Цунода се удариха при маневрата на пилота на Мерцедес.

Отново се появиха предупреждения за дъжд, и то силен. Ръсел се бореше с Албон за шестата позиция. Хамилтън задмина Норис. В 57-ата обиколка по трибуните започнаха пак да обличат дъждобраните. 15 обиколки преди финала Верстапен бе на 9,7 сек пред Перес. Следваха Алонсо, Сайнц, Гасли, Албон, Ръсел, Хамилтън, който бе изпреварил и Окон.

В 60-ия тур Гасли взе четвъртото място на Сайнц. Всички продължаваха напрегнато да очакват дъжда, който в този момент се появи. Перес влезе в пита за интермедии в 61-ата обиколка, но бе забавен. Сайнц и Хамилтън направиха същото. Последваха ги повечето пилоти. Верстапен бе в пита в 62-ия тур. Рейс контролът нареди DRS-ът да не се използва. 10 тура преди карирания флаг редът след тази серия спирания бе Верстапен, Перес, Алонсо, Гасли, Сайнц, Хамилтън, Норис, Ръсел, Албон, Пиастри, Окон.

В 63-ата обиколка Перес се завъртя на първия завой. Алонсо мина втори. Мексиканския пилот опря Ред Бул-а в бариерата. Над Зандвоорт се изсипваше порой. Гуаню Жу катастрофира, бе включен режим на виртуален сейфти кар. Верстапен мина пак през пита за мокри гуми. Перес го последва.

Рейс контролът спря състезанието в 64-ия тур

Перес бе хванат на изхода от питлейна от червения светофар. Редът при спирането бе Верстапен, Алонсо, Гасли, Сайнц, Хамилтън, Перес, Норис, Ръсел, Албон, Пиастри, Окон, Цунода. Рейс контролът обяви, че редът при рестарта ще този, при който Перес бе трети.

„Най-силният дъжд премина. Би трябвало да се поизчисти за 10-20 минути и след това пак ще вали“, бе съобщението към Сайнц по радиото.

А докато пилотите чакаха решение на рейс контрола за рестартиране, по трибуните зрителите неуморно се радваха, танцуваха и диджеите вдигаха настроението за разлика от температурата на въздуха, която падна до 13 градуса.

Дъждът постепенно намаля и дори слънце проби облаците. Рейс контролът обаче продължаваше да чака. Хората по трибуните се забавляваха, маршалите се присъединиха към тях. В момента, когато администрацията на надпреварата реши, че условията на Зандвоорт позволяват състезанието да бъде подновено, бе обявено, че това ще се случи с летящ старт. Колата за сигурност остана на трасето в продължение на две обиколки.

Небето почти се изчисти, когато сейфти карът поведе колата. Автомобилът на сигурността направи два тура и се прибра. До финала оставаха шест обиколки. При реалния рестарт Алонсо опита да доближи Верстапен, но не можа да го настигне достатъчно. Макс отвори аванс от 1,2 сек. Перес бе трети, следван от Гасли, Сайнц, Хамилтън, Ръсел, Норис, Албон, Пиастри. Перес получи наказание от 5 секунди за превишена скорост в питлейна.

Алонсо намали преднината на Верстапен на под секунда. Ръсел влезе в пита заради удар с Норис и отпадна.

Хамилтън атакува Сайнц два тура преди финала. Продължи да опитва да го задмине, но пилотът на Ферари го удържа. Верстапен пръв пресече финала на Зандвоорт, следван на 3,7 сек от Алонсо. Гасли стигна до подиум. Перес остана четвърти, следван от Сайнц, Хамилтън, Норис, Албон, Пиастри, Окон.