Начало Автомобилни новини VW ID.Polo, ID.Cross и Cupra Raval: 4х4 с мотори в главините?

VW ID.Polo, ID.Cross и Cupra Raval: 4х4 с мотори в главините?

353
0
VW ID. Polo и ID. Polo GTI

VW ID.Polo, ID.Cross, Cupra Raval – новата серия малки електромобили в концерна VW залага на предно предаване. Очакват се обаче и варианти с четири задвижвани колела. Тук е възможно да бъде използвана интересна технология.

От години концернът Volkswagen обявява достъпни модели за сегмента на малките електромобили – но досега това остана само на ниво обяви. Нито VW, нито Škoda, нито Cupra предлагат електрически автомобили под 25 000 евро. Това трябва да се промени през 2026 г.: с новата „Electric Urban Car Family“ концернът започва офанзива в сегмента на достъпните електромобили. Планирани са четири модела от три марки: VW ID.Polo, ID.Cross, Škoda Epiq и Cupra Raval (вижте снимките). Всички трябва да струват под 25 000 евро.

 

Опция 4х4 за топмоделите

Концернът вероятно работи по опция за задвижване на четирите колела не само за мини SUV моделите VW ID.Cross и Škoda Epiq. Два задвижвани моста биха могли да осигурят по-добра динамика и за спортните топмодели GTI или R. Но как ще изглежда това от техническа гледна точка? Досега малкият модулен платформен комплект MEB+ е предназначен за малки електромобили с предно предаване. За задвижване на задните колела ще е необходим поне един допълнителен мотор, който да е разположен отзад. Механично задно предаване е невъзможно, тъй като поради батерията под пода няма тръба за карданен вал.

Обикновено в такъв случай производителите поставят допълнителен силов пакет на втория мост. Това обаче отнема много място. В малките автомобили просто няма достатъчно пространство за заден двигател с електронна система за управление, захранващи кабели, трансмисия, диференциал и полуоси – поне не без да се ограничи значително багажният обем. Като алтернатива всъщност се предлагат само директни задвижвания на задните колела. Такива обаче не съществуват – поне досега.

Двигателите DeepDrive – ключ към задвижването на четирите колела?

Фирмата DeepDrive работи върху особено ефективни и евтини за производство двуроторни електромотори, които биха могли скоро да навлязат за първи път в серийно произвеждани модели.  Концепцията използва статор, който задвижва едновременно вътрешен и външен ротор – компактен, лек и с изключително висока плътност на въртящия момент.

Всъщност два такива мотора в задните колела (налични от размер 14 цола) биха били достатъчни като основно задвижване. При автомобили с базово предно предаване двигателите могат да бъдат монтирани допълнително в главините отзад.  Това би било опция за задвижване на четирите колела. При директното задвижване няма нужда от допълнителна трансмисия или полуоси. В компактния корпус е интегрирана барабанна спирачка, която не се нуждае от обслужване, както и силовата електроника.

Предимства на моторите в главините като допълнително задвижване на четирите колела

Предимствата на интегрирането в проектиран по-рано заден мост са очевидни. От една страна, Volkswagen или други производители – технологията е възможна например и при Renault 5 или електрическото Mini – биха избегнали споменатия проблем с монтажното пространство.  Адаптирането към окачването на колелата и задния мост е минимално. По принцип е достатъчно да се прокара кабел за високо напрежение. Хидравличното свързване към спирачката вече е налице в серийните автомобили.

Освен това компактната конструкция значително подобрява динамичните характеристики. Два такива DeepDrive двигателя могат лесно да удвоят мощността на малък електромобил – ако някой го желае. Благодарение на задвижването на четирите колела автомобилът може да се движи по-безопасно на писта или по сняг и лед. Към това се добавят и нови възможности благодарение на директното управление на всяко едно от задните колела. Достатъчно е да си спомним за Torque Vectoring, проактивните ESP интервенции или намаляването на диаметъра на завиване.

DeepDrive обещава, че двигателите могат да бъдат механично отсъединени за части от секундата. Благодарение на тези изключително ниски инерционни моменти, допълнителното потребление при модел 4х4 е почти незабележимо. Досега при електрическите автомобили с четири задвижвани колела и няколко мотора страдат ефективността и пробегът. Пример за това е VW ID.7. Версията с един задвижван мост изминава до 709 километра. Моделът GTX със задвижване на четирите колела и допълнителен асинхронен двигател на предния мост намалява тази стойност до 595 километра. Тук действително би имало голям потенциал за увеличение чрез друга технология на двигателите. Това е няма как да не събуди интереса на автомобилните производители. Най-вече защото топмоделите и тези с четири задвижвани колела могат да се продават значител

Недостатъци на двигателите в главините като екстра за 4х4

Първият недостатък е теглото. Както и при другите задвижвания на четирите колела, допълнителните мотори увеличават масата на автомобила. Все пак, както споменахме по-горе, увеличението е в разумни граници. Допълнителната маса обаче се намира в колелото, което увеличава неокачената или окачената на гумите маса с около 30 килограма. Леки корекции в окачването обаче би трябвало да компенсират този недостатък.

Друг по-скоро технически недостатък е инсталирането на два допълнителни двигателя, включително охладителни връзки. Това внася в автомобила допълнителна сложност. Освен това е необходимо двойно управление, което поставя някои добавъчни изисквания към софтуера и хардуера. Според DeepDrive обаче тези предизвикателства са били взети предвид в основата на софтуера още от самото начало. Усложняването и трудът са горе-долу като при инсталирането на допълнителен асинхронен двигател.

Накрая, производителите се сблъскват с още едно по-скоро философско неудобство. Все пак се твърди, че технологията с два ротора на DeepDrive е значително по-ефективна от досегашните електрически машини. Мюнхенският стартъп вече направи една бездруго много пестелива Tesla с 20 процента по-икономична. При опция за задвижване на всички колела с мотори в главините отзад предполагаемо по-добрата технология би била деградирана до спомагателна система. Може би в бъдеще VW ще си зададе въпроса – дали ID.Polo GTI или ID.Cross GTX с четири  задвижвани колела не би могъл да се движи основно със задните мотори и така да изминава с 20 процента повече? С интерес очакваме първите съобщения за предстоящите модели със задвижване на четирите колела.