Начало Тест драйв Зад волана на Mercedes-Benz Actros 5

Зад волана на Mercedes-Benz Actros 5

246
0
Mercedes-Benz Actros 5
Mercedes-Benz Actros 5

В края на февруари присъствах на церемонията по връчването на наградите за Автомобили за работа. С наградата Международен камион на годината 2020 бе отличен новият Mercedes-Benz Actros, получил прозвището си „дигиталният влекач“. Товарната звезда на Mercedes-Benz може да постигне до 3% по-малък разход на гориво при движение по магистрала и до 5% при междуградски маршрути. Как става това? Благодарение на насочени към безопасността и автономното шофиране технологични иновации и чрез дигитални нововъведения, позволяващи оптимизиране на управлението и изразходваното гориво.

Тогава на шега с колегите попитахме дали ще можем да го покараме. Да разберем от първо лице що е то „дигиталният влекач“. Честно казано, не очаквахме, че това е възможно. Все пак за управление на камион се изисква съответна квалификация и категория в шофьорската книжка.

Но, ето че не съм бил прав. Силвър Стар, официалният представител на Mercedes-Benz за България организираха специален медиен тест на полигон, за да се убедим от първо лице в качеството на Mercedes-Benz Actros и да се запознаем със системите, които стоят зад успеха на модела, получил престижната международна награда „Камион на 2020 година“?

Качването (и слизането) в кабината на камиона има своите особености. Трябваше да си oсвободя и двете ръце, за да се придържам за специални ръкохватки, докато се изкатеря до кабината. А тя ме учуди със своята ширина. Има много пространство между двете кресла, а зад тях са леглата. Креслото е изключително удобно, с отлични възможности за регулиране по височина. Воланът има голям диапазон за нагласяване, за да е удобно за шофьори с всякакъв ръст.

Седем иновации убеждават международното жури, да обяви Actros 5 заКамион на 2020 година”

MirrorCam

Световна иновация в автомобилната индустрия, която за пръв път се повява в новото поколение Actros – система от камери и дисплеи вместо огледала за обрано виждане. Това води до намаляване на челното съпротивление на автомобила, като подобрената аеродинамика намалява разхода на гориво с около 2% при движение с висока скорост. Камерата също така осигурява наблюдение на по-голям периметър в сравнение с класическото огледало, което позволява непрекъснато следене на задния край на ремаркето, дори и в най-острите завои. Така се повишава безопасността по време на шофиране, маневриране и престой на паркинг. С отпадането на класическите огледала отпада и сляпата зона за водача. Дисплеят, заместващ огледалото, дава възможност за добавяне на дигитален маркер, чрез които водача вижда къде е краят на ремаркето при маневриране и в случай на изпреварване.

Multimedia Cockpit

Подобно на концепцията при леките автомобили Mercedes-Benz, конвенционалното табло е заменено от два дисплея, на които се визуализира информацията за пътуването и техническото състояние на машината. Инфотеймънт системата MBUX при товарните автомобили е много по-сложна като архитектура и всеобхватна като проследяване на управлението на машината. Новата концепция придава модерно излъчване на целия интериор на кабината. Освен дисплея пред волана, стандартното оборудване включва и един 10-инчов централен дисплей. Той замества инструменталното табло и обединява управлението на радио, вътрешно и външно осветление, навигация, цялата функционалност на телематичната система Fleet Board, настройките по автомобила, климатичната инсталация и отоплението, приложенията Apple car play и Android Auto.

Predictive Powertrain Control

Система за крузконтрол и управление на двигателя и трансмисията, чрез която се постига ефективност и намаляване разхода на гориво. Тя използва не само сателитна информация за местоположението на автомобила, но и точни цифрови 3D пътни карти, вградени в системата на влекача. Те съдържат данни за ограниченията на скоростта, топографията, завоите и геометрията на кръстовища и кръгови движения. По този начин системата не само изчислява според пътните условия необходимата скорост на движение и съответната предавка, но и оптимизира стила на шофиране в зависимост от сложността на конкретната пътна отсечка.

Active Break Assist

При движение със скорост до 50 км/ч товарният автомобил е в състояние да изпълни изцяло аварийно спиране при засичането на движещ се пешеходец. При движение извън населено място със скорост над 50 км/ч системата може в аварийна ситуация (засичане на спрял или движещ се автомобил отпред) да осъществи пълно спиране, като така предотврати удар.

Active Drive Assist

С тази функция Mercedes-Benz е първият производител на товарни автомобили, който постига ниво 2 на автономно шофиране. Системата съчетава функции за комфорт и безопасност. Това са асистентът за контрол на дистанцията до предното превозно средство и системата, следяща лентата за движение и нанася активно корекции в ъгъла на завиване на гумите. Така при движение автомобилът автономно поддържа позицията си в рамките на лентата за шофиране и се осигурява автономно странично и надлъжно управление.

Важно е да се отбележи, че поради законови ограничения, тази системата работи напълно автономно в рамките на 1 минута, след което стартира поредица от светлинни и звукови сигнали към водача, а в случай на ненамеса от негова страна, предприема авариен режим на плавно спиране.

Mercedes-Benz Uptime

Система за проактивно следене на техническото състояние на автомобила и наличието на активни грешки, записани в бордовата електроника на машината. Системата осигурява предварителна информация за технически проблем, като я предава към дата центъра, където тя бива анализирана от екип по поддръжката. Целта е предотвратяване на принудително спиране на пътя следствие на авария.

Fleet Board

Телематичната система за наблюдение и управление на автопарка е серийно вградена в Actros 5. Тя подпомага собствениците на транспортни компании в това да оптимизират разходите, да подобрят заетостта на автомобилите и дори да предвидят предстоящите технически обслужвания като например смяна на накладки или смяна на  масло. Информацията в нея се получава от всеки един товарен автомобил на пътя в реално време. Тя постъпва както на персоналния компютър, така и на смарт устройства на управляващите автопарка. Тя следи над 1000 параметъра на превозното средство и е незаменим помощник в изпълнението на логистичните задачи.

Системата е унифицирана и може да се вгради и в конкурентни марки камиони. Информацията се предоставя срещу месечен абонамент, който може да варира според това, каква част от данните желае да получава клиента.

Ако сте намерили правописна грешка, моля уведомете ни като маркирате текста и натиснете Ctrl+Enter