Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Защо кутиите на Мерцедес предизвикаха толкова коментари

Защо кутиите на Мерцедес предизвикаха толкова коментари

5031
0
Люис Хамилтън, Мерцедес
снимка: Мерцедес

Малко странна бе бурната реакция на медиите след появата на Мерцедес F1 W13 на теста в Бахрейн със силно променени кутии за радиаторите вчера. Описаха колата като „лишена от кутии“, което всъщност не отговаря изобщо на истината. Те просто са свити по-силно и имат вертикални отвори за насочване на потока към радиаторите, които пък са плътно до кокпита. Решението е наистина много смело. Потокът в тази област се влияе повече от турбулентни въздействия от този, който идва директно над предното окачване. Площта на радиаторите обаче не изглежда много по-различна от тази в конфигурацията от Барселона или тези при Астън Мартин и Уилямс. При FW44 например кутиите изглеждат с огромни отвори, но всъщност самите радиатори заемат малка част от пространството, а въздух минава над тях и излиза отзад. Така се създават важни потоци към задната част.

Със сигурност Мерцедес са опитали да направят охлаждането на двигателя възможно най-икономично и са го съобразили с новите процеси на горене с 10% етанол в горивото

Докъде са стигнали предстои да видим. Във втория ден на тестовете на Сахир видяхме, че дори са покрили основния отвор за отвеждане на горещия въздух след радиаторите. Целта е да проверят докрай работата на системата. Слухът в падока е, че всъщност използват напълно нова система на охлаждане от космическата индустрия. Тя е много по-ефективна от познатите решения и позволява използването на по-малки радиатори.

Рос Браун вчера и Пат Саймъндс днес заявиха, че всъщност никой не е очаквал чак толкова радикално решение. Ако обаче то не нарушава правилата, не би трябвало да има никакъв проблем. Дали това е така също бързо ще стане ясно, защото ФИА сама прави CFD изследвания на всички предлагани от тимовете решения. Така установява дали отговарят на регламента и на голямата цел да не създават големи турбулентни опашки, пречещи на изпреварванията. Със сигурност Мерцедес са представили своето решения и то е одобрено. В противен случай не биха го интегрирали. Същото се случи с DAS преди няколко години.

Кристиан Хорнер малко прибърза с непохватно изпуснатата реплика, че решението нарушава „духа“ на правилата и впоследствие опита да се отрече от думите.

Ако изобщо има някакъв проблем, то той би дошъл от разлика в реализацията спрямо представената идея

Лично аз се съмнявам, че би могло да има подобно нещо, но нека видим какви ще е развитието на темата. Важно е още, че горният елемент от страничната краш структура се ползва като крило под огледалото, но това също едва ли е нарушение на правилата. Вероятно ще има уточнения на самите връзки с огледалата.

Има обаче и още нещо интересно. Ако всички екипи се обединят, че решението на Мерцедес нарушава правилата или че трябва да се изясни в някаква област, според новите правила се изисква 80% съгласие, за да има промени. А това може да доведе включително до забрана на кутиите. Да видим дали нещо подобно ще се случи.

При всички случаи решението на Бракли е наистина интересно. При това оформление на кутиите в момента се осигурява много добро поведение на потока около страните на пода. Създават се добри сили на притискане и запечатване на пода, което повишава още ефективността на тръбите на Вентури и дифузьора.