Гран при на Канада се провежда от 1961 г., а от 1967-ма е част от календара на Формула 1. Първоначално се състои на пистите Моспорт и Мон-Тремблан. От 1971 г. състезанието се мести за постоянно на Моспорт заради притеснения за безопасността на другото трасе. 7 години по-късно подобно неспокойство относно и тази писта води до прехвърляне на надпреварата в настоящия ѝ дом – пистата в Монреал, носеща името на канадската легенда в F1 Жил Вилньов. Състезанието не се състои през сезони 2020 и 2021 заради пандемията от COVID-19.
Пистата в Монреал първоначално носи името на острова, на който е построена – Ил Нотр Дам. Тя е завършена през 1978 г. 4 години по-късно е преименувана на загиналия на 8 май 1982 г. Жил Вилньов. Разположена е в парка Жан-Драпо – кметът на Монреал, организирал световното изложение в града през 1967 г.
Остров Нотр Дам е изкуствено създаден в река Сейнт Лорънс с цел да приюти световното изложение през 1967 г. Впоследствие е използван заедно с реката за различни други събития, включително Олимпийските игри през 1976 г.
Бариерите на пистата Жил Вилньов в Монреал, където сега се провежда Гран при на Канада са доста близо до трасето
Особено известна част от трасето е стената от външната страна на последния шикан. По принцип тя носи името „Добре дошли в Квебек“. През 1999 г. обаче удари там слагат край на състезанието за Деймън Хил, Михаел Шумахер и Жак Вилньов. Вследствие на това мястото е прекръстено на Стената на шампионите.
През последните години трасето премина няколко реновации. Сред тях бяха изграждането на напълно нов падок, питлейн и боксове, за да отговарят на всички възможни изисквания за приемането на старт от Формула 1.
Най-много победи в Гран при на Канада – по 7 – имат седемкратните световни шампион Михаел Шумахер (1994, 1997, 1998, 2000, 2002, 2003 и 2004) и Люис Хамилтън (2007, 2010, 2012, 2015, 2016, 2017, 2019). С 3 е Нелсън Пике, по две имат Педро Родригес, Джаки Икс, Джеки Стюарт, Алан Джоунс, Аертон Сена, Себастиан Фетел, Макс Верстапен. При конструкторите с най-много успехи е Ферари – 14. Следва Макларън с 13, Уилямс – 7, Брабам, Мерцедес и Ред Бул – по 4 и т.н.
View this post on Instagram
Новини за състезанието:
- F1 мести Гран при на Канада през май от 2026 г.
- Верстапен: Имам прекрасни спомени от пистата в Барселона
- Организаторът на Гран при на Канада обеща подобрения по трасето в следващите издания на състезанието
- Марко оправдава Ред Бул за Перес: Не се виждаше колко е зле. Журналист изтри пост със сравнение със Сингапур ’08
- От Мерцедес предположиха, че новостите за RB20 не работят. Хорнер: С нашия „даунгрейд“ бихме техния ъпгрейд
- Хамилтън: Трябва да проверим защо в квалификацията в Монреал гумите ми бяха 2-3° по-студени при всяко излизане
- Във Ферари се надявали на червен флаг, за да могат да отстранят проблема на Льоклер в Канада
- Ботас остана извън топ 10 и в Монреал
- Алонсо: Това беше едно самотно състезание, въпреки смесените условия
- ФИА порица организаторите на Гран при на Канада
- Верстапен: Имаме твърде много проблеми през цели състезателни уикенди
- Вилньов: Реакцията на Рикиардо бе на лично ниво, което е недопустимо
- Алпин с двойно класиране в топ 10 и нов скандал. Окон: Твърде мил съм. Нямаше как Пиер да настигне Даниел
- Хамилтън: Това бе едно от най-лошите ми състезания. Ако си подредя нещата в главата, ще има и по-добри резултати
- Льоклер: Моето състезание беше кошмар. На правите ни липсваха 20-25 км/ч
- От Ред Бул казали на Перес да се прибере със счупения болид, за да не излиза сейфти кар
- Норис: Колата за сигурност в Маями ми помогна, тук ми попречи
- Ръсел: Грешката с Оскар ми коства поне второ място, а вероятно и битка с Макс на по-късен етап
- Верстапен: Направихме всичко както трябва
- Верстапен триумфира в хаоса в Канада
- 2024 Гран при на Канада – възможни стратегии, налични гуми и коментари по време на състезанието
- Алонсо: Ланс Строл ще води Астън Мартин в бъдеще. И аз винаги ще го подкрепям
- Ралф Шумахер отказа да се явява в ефир заедно с Щайнер: „Вижте Хаас, да си държи езика зад зъбите“
- Вилньов: „Преди старта на уикенда бях убеден, че Ферари…“ „Аха, но понякога бъркаш“, прекъсна го Васьор
- Перес: Тотална катастрофа. Проблемът бе повече с гумите, отколкото с бордюрите
- Макларън: Дори да преминеш през Q1 вече е трудно. Ние имаме потенциал за добро състезание
- Рикиардо пети на грида: Вилньов вероятно си е удрял главата твърде много. Всички като него могат да го д***т
- Ръсел използвал данните на Хамилтън от последната тренировка: Това ми помогна страшно много
- Във Ферари не могли да загреят гумите
- Верстапен доволен от второто място: Определено щях да приема тази позиция още преди квалификацията
- Ръсел на полпозишън, Верстапен с равно време с него, и двете Ферари-та отпаднаха в Q2 в Канада
- Официално: Юки Цунода остава във Виза РБ за сезон 2025
- От ФИА са решени да намалят теглото за сезон 2026 въпреки съмненията
- Хамилтън пред Верстапен и Ръсел в последната тренировка на пистата „Жил Вилньов“
- F1 е върхът в моторспорта, а с новите правила разликата с F2 може да е само няколко секунди, предупреди Ваулс
- Норис: Ферари определено е малко по-напред
- Льоклер: Марко и Норис са по прогнозите. Това е метод да прехвърлиш топката на съперник
- Хамилтън: Усещането бе, че колата е силна, но не мога да кажа дали ще сме в битката в челото
- Верстапен: Важното е да установим какъв бе проблемът и какви последствия ще има за останалата част от сезона
- Вилньов: Защо Рикиардо е още в F1? Стига извинения. Имиджът му го задържа в спорта, не резултатите
- Дъжд и във втората сесия на пистата „Жил Вилньов“, Алонсо с най-добро време пред Ръсел и Строл
- Норис пръв в скъсена и повлияна от дъжд първа тренировка в Канада
- Пилотите за новите коли през 2026 г.: Предпазлив оптимизъм и въпроси относно теглото, сцеплението и скоростта
- Вилньов не разбира защо Ред Бул задържа Перес: Той е на половин секунда зад Макс, а в нея се събират 10 коли
- Ланс Строл: Казват, че Алонсо е супер добър, а в квалификациите сме 4-4. Както искате го приемайте
- Окон настоя, че не го наказват за Монако: Компания като Рено не взима решения въз основа на един изолиран момент
- Сайнц: Притеснително е как се пише без последствия. Първо бях „подписал“ с Мерцедес, после с Ред Бул, сега уж с Уилямс
- Льоклер: Предпочитам квалификация на мокро и състезание на сухо
- Перес: Очаквам да сме по-малко уязвими тук
- Цунода: Разбирам напълно решението на Ред Бул да запази Чеко
- Гран при на Канада: Коледа през юни
- Рено не планира продажба на отбора на Алпин
- Марко: Загубихме доминацията си от първите три състезания
- Макларън се надява на силно представяне на пистата в Канада
- Вилньов е на мнение, че Магнусен е трябвало да бъде отстранен за едно състезание
- Заубер: Представянето до момента не отговаря на очакванията ни
- Верстапен: Чудесно е, че Перес остава в отбора до 2026 г.
- Хамилтън ще получи новото предно крило на Мерцедес в Канада
- Фамен искал да накаже Окон заради случилото се в Монако
- Новият асфалт на пистата в Канада ще бъде предизвикателство за гумите на Пирели
- Защо Ред Бул не поиска Сайнц? „Достатъчно бърз е, за да направи живота на Верстапен малко прекалено некомфортен“
- Окон: Винаги съм бил твърд съперник. Бъркал съм, но ние не сме роботи. Ще се състезавам в Канада