F1 продължава да работи по оптимизирането на календара в бъдеще. Според спортния директор на F1 Стив Нислен, ръководството на Формула 1 се стреми да създаде така наречения „перфектен календар“ в бъдеще. Основната цел на промените е регионализирането на графика и по-малко логистични разходи.
Групирането на състезания от един регион или континент е ключова цел на F1. Шампионатът се опитва да подобри екологичните си показатели, като намали въглеродния си отпечатък чрез рационализиране на движението на товари и пътуванията на персонала. Също така F1 иска максимално да намали разходите за транспорт и логистика, които стават все по-високи.
Сезон 2022 ще завърши този уикенд в Абу Даби. Разположението на трасето на остров Яс е на около 15 часа път със самолет от Интерлагос, където се проведе последното състезание от световният шампионат. Това е една от аномалиите в тазгодишния календар.
Друг подобен случай е стартовете в Азебайджан и Канада, които трябваше да се проведат в рамите на само 2 седмици. Разстоянието между двете страни е толкова голямо и налага полет с дължина 16 часа. Също така персоналът на всеки един отбор изпитва огромни затруднения заради прекалено малката почивка и провеждането на два поредни старта, които не са на един и същ континент.
По-рано тази година от F1 заявиха, че работят върху идеята на по-рационален и оптимизиран график за следващата година.
Преди почти два месеца Формула 1 публикува календара за сезон 2023. Той включва рекордните 24 старта, които ще се проведат на 5 континента. Въпреки обещанията за регионализиране, има отново случаи, в които два поредни старта се провеждат на различни континенти. Първият случай е стартовете в Баку и Маями, които ще се проведат на 30 април и 7 май. Разстоянието между двете улични трасета се изминава със самолет за 17 часа. Също така финалът на следващата кампания включва стартове в Лас Вегас и Абу Даби, които ще се проведат на 18 и 25 ноември. Това налага полет, който ще е с дължина повече от 18 часа.
Във връзка с това, Нилсен обясни че тези проблеми ще бъдат решени през следващите години. Британецът призна, че това ще отнеме време.
„Работим по регионализирането на календара. Имаме бъдещ график, няма да ви кажа за коя година. Гарантирам, че разполагаме с имаме бъдещ вид на един перфектен календар, който ще се появи в рамките на няколко години“, сподели Нилсен.
„Всяка година постепенно се стремим към това, като преместваме някое събитие с една седмица тук или там. Има стратегия за преминаване от сегашното ни положение, от което не сме доволни, към много по-щастливо място след няколко години. Но това е постепенен процес, който няма да се случи толкова бързо.“
Нилсен призна, че в някои случаи F1 е с вързани ръце заради съществуващите споразумения за дадени състезания, които са обвързани с конкретни дати.
„Това ще бъде едно дълго пътуване. Както сигурно разбирате, не започваме всяка година с празен календар и нямаме свободата да поставяме състезания точно там, където бихме искали.“
„Някои от нашите промоутърски сделки са исторически и дългогодишни. В тях има клаузи, които не ни дават свободата, която може би бихме искали. Заради това трябва да работим в тясно сътрудничество с тези организатори и да ги убеждаваме, че трябва да променим нещата. Няма да разказвам кои са те, защото това не би било редно.“
„Но проблемите не са само там. Има и други причини, поради които хората не искат да провеждат състезания от F1 в определен период от годината. Това може да е свързано с най-вече заради метеорологичните условия. Също така може да се дължи на факта, че през определен уикенд в страната се провежда друго важно събитие. Има безброй влияния, които го определят. Точно затова ще отнеме известно време, за да се стигне до някакви коренни промени. Най-важното е, че това пътуване вече е започнало. Разбираме и оценяваме ползите, които ще донесе една регионализация.“
Нилсен отбеляза, че все още има продължителни последици от коронавирусната пандемия, които оказват влияние върху графика на F1 най-вече от логистична гледан точка. Макар вече пандемията да отслабва, все още има страни като Китай, които отказват да разхлабят мерките и да не налагат локдауни. Именно поради тази причината състезанието oт F1 е под голям въпрос за 2023 г.
„Наистина очаквам с нетърпение деня, в който ще можем да спрем да говорим за това. Последиците от COVID-19 все още са с нас дори в логистичен план“, каза Нилсен.
„Има едно или две състезания, които не са там, където обикновено трябва да бъдат. Това се случва заради ефектите на COVID-19. Ние все още се справяме с тази пандемия. Това е част от пътуването, за което говорих, когато актуализираме календара.“
„Онези от нас, които редовно се качват на самолет, могат да потвърдят, че дори самото придвижване не е толкова лесно, колкото преди, без значение дали товарът се превозва по въздух или по море. Честно казано, не знам доколко това е свързано с вируса. Като цяло нищо в този свят не е толкова лесен за придвижване, независимо дали става въпрос за човек или кутия. Ситуацията е много по-трудна и сложна, отколкото преди появата на COVID-19“, завърши Стив Нилсен.
The world’s first official F1 exhibition 🤩
Lift the lid on Formula 1’s past, present and future 👇#F1 @F1Exhibition
— Formula 1 (@F1) November 15, 2022