Начало MotoGP News MotoGP ще помага на Хонда и Ямаха

MotoGP ще помага на Хонда и Ямаха

300
0
MotoGP 2023
снимка, Мишлен

MotoGP ще помага на Хонда и Ямаха. Ръководството на световния шампион иска да промени правилата и даде компенсации на двете японски марки в опит да намалят изоставането си спрямо всички останали. Същевременно Дорна обяви, че няма да разширява стартовата решетка в MotoGP през 2024 г.

Компенсациите в MotoGP бяха въведени през 2014 г. Тяхната цел да се балансира полето и да се осигури по-голяма конкурентна платформа за бъдещите производители. Това помогна на марки като Сузуки, Априлия и КТМ да влязат в шампионата в периода 2015-2017 г.

Марките в MotoGP, които се състезаваха с компенсации имат редица предимства в сравнение с производителите без такива. В предишни случаи това бяха именно Хонда и Ямаха. Двете марки доминираха шампионата повече от десетилетие. Затова те имаха повече ограничения и рестрикции от ФИМ и MotoGP. Същевременно марки като Дукати, КТМ, Сузики и Априлия имаха компенсации. Те включваха неограничени тестове през сезона, по-голямо разпределение на двигателите и неограничено разработване през сезона.

За да може даден производител от MotoGP да се възползва от компенсациите, той трябваше да е напълно нов или да няма победа в състезание на сухо през предходната година.

Компенсациите се отнемаха от производителя, след като той натрупа шест концесионни точки през сезона. Те се определяха на базата на резултатите. Три са за победа, две за второ място и една за трето.

Априлия беше последният производител, който разполагаше с отстъпи. Италианският производител обаче записа победа и още няколко подиума през миналата година. Следователно тази година всички производители в MotoGP се състезават по същите правила.

При сегашната рамка на правилата единствената нормативна алтернатива за някого да получи отново тези отстъпки е нито един от неговите пилоти да не спечели нито един подиум в неделните състезания. Това е нещо, което вече бе постигнато от Хонда и Ямаха по време на Гран при Америка. Тогава Алекс Ринс спечели надпреварата, докато Фабио Куартараро остана трети.

Тази година Ямаха която има само два мотора в MotoGP. Понастоящем марката от Иваса заема последното място в класирането на производителите. В същото време Хонда е едно място по-напред.

Главният спортен директор на Дорна Карлос Еспелета потвърди, че MotoGP ще опита да подпомогне Хонда и Ямаха. Той призна, че се обмисля промяна на правилата, която да позволи на двете марки да получат компенсации и да съкратят изоставането си от европейските си съперници

„Работим върху това да помогнем не само на Хонда но и на Ямаха. Искаме те отново да бъдат конкурентоспособни по по-бърз начин“, каза Еспелета.

„Хонда и Ямаха бяха много внимателни с правилата за отстъпки в миналото. Това беше жизненоважно, за да може от Дукати да бъдат токова конкурентноспособни, а също и за Сузуки да стане конкурентноспособна марка. Това помогна и за влизането на Априлия и КТМ в световния шампионат, които също станаха конкурентноспособни. Официалната позиция на Дорна е, че системата за компенсации трябва да бъде актуализирана“, добави Еспелета.

Същевременно шефът на екипа на Репсол Хонда Алберто Пуч заяви, че все още не са водени разговори за евентуални отстъпки за японските марки.

„Това е нещо, което все още не сме обсъждали с Дорна. Честно казано не знаем и докъде ще стигне“, каза Пуч.

„Все още не разполагаме с много информация, така че не мога да дам точен отговор. Това, което Хонда трябва да направи, е да подобри своя мотоциклет, а не да се надява, че шампионатът може да ни помогне да го направим“, добави шефът на Репсол Хонда.

Еспелата също така каза, че Дорна не планира да разширява стартовата решетка в MotoGP през 2024 г. Така на практика се блокира намерението на КТМ да използва още два мотора догодина. Единият от тях трябваше да бъде каран от Педро Акоста.

„Не планираме да имаме повече от 22 мотора през следващата година. Всъщност за нас идеалният брой е 20. От това, което разбрах, ще имаме удоволствието да имаме Педро Акоста в MotoGP. Но сега тепърва предстоят разговори между Педро, неговия екип и производителя.“