MotoGP ще разшири присъствието си на територията на САЩ. Това намекна спортният директор на Дорна Карлос Еспелета. Испанецът обаче беше категоричен, че европейският пазар продължава да бъде най-важен за шампионата.
Миналата седмица стана ясно, че Либърти Медия е придобила 86 % от Дорна. Испанската компания притежава правата за MotoGP и поддържащите шампионати Moto2 и Moto3, както и електрическия MotoE. Дорна също така притежава WSBK и неговите поддържащи серии.
От Либърти ще опитат да направят така, че MotoGP да повтори успеха на F1, която успя да пробие сред по-широка аудитория на територията на Щатите от 2017 г. насам.
САЩ е ключов пазар за MotoGP. В края на тази седмица световният шампионат ще се завърне на пистата Circuit of the Americas край Остин. Това ще бъде домашен уикенд за Тракхаус Рейсинг. Американският отбор наследи RNF в началото на тази година и използва два мотора на Априлия
MotoGP опита да увеличи присъствието си в САЩ в началото на миналото десетилетие. В миналото шампионатът се състезаваше на поне две трасета на територията на страната- Лагуна Сека и Индианаполис. През 2013 г. към тях се присъедини пистата в Остин. По този начин MotoGP организира три старта в Щатите.
След това MotoGP постепенно започна да намалява стартовете в САЩ. В края на 2013 г. Лагуна Сека беше извадена от календара. Две години по-късно Индианаполис също си тръгна от MotoGP. Вероятността шампионатът да се върне на някоя от тези писти не е никак голяма.
В края на миналата година стана ясно, че MotoGP планира второ състезание в САЩ. Това обаче едва ли се случи преди 2026-та заради липсата на достатъчно писти, които да отговарят на изискванията на MotoGP. Говори се, че шампионатът може да се състезава в щата Тенеси. В момента там се изгражда писта, която носи името Flatrock Motorsports Park.
Очаква се строителните работи по трасето струват да приключат до края на 2024 г. Идеята е състезанието да влезе в календара на MotoGP през сезон 2025 или 2026. Говори се, че промоутърите на трасето вече са се свързани с Дорна с намерения да бъдат домакин на старт от шампионата в бъдеще. Идването на Либърти Медия се очаква да ускори преговорите и добавянето на още един старт в САЩ.
Спортният директор на Дорна Карлос Еспелета е убеден, че MotoGP може да се превърне в „референция“ в САЩ под ръководството на Либърти Медия
„Първото нещо е, че интересът към САЩ е общ за всички спортове, без значение откъде са инвеститорите им. Това е нещо, което всички спортове искат да направят и да се развиват в тази страна“, каза Еспелета.
„Ясно е, че наличието на Либърти като партньор със сигурност ще улесни този растеж. Ние имаме много богата история в Съединените щати. Това изненадва много хора и дори тези от нас, които са в световния шампионат. Съединените щати са имали повече шампиони в премиерния клас отколкото Испания.“
„Всъщност са почти два пъти повече. Има важно минало, свързано с този пазар, който очевидно е интересен, защото е световен лидер в културно, социално, икономическо отношение, а също и заради икономическото си въздействие върху бизнеса.“
„И така, какво представлява този интерес? Да, това е и пазар, чиято голяма част се намира в часова зона, която е положителна и много добра за Европа. Това е нашият пазар и все още ще остане основният ни такъв“, каза още спортният директор на Дорна.
F1 има сериозно присъствие в Северна Америка. Освен трите старта в САЩ [Маями, Остин и Лас Вегас], шампионатът има надпревари в Мексико и Канада. В същото време MotoGP има само един старт в САЩ, както и един в Южна Америка [Аржентина]. Последният обаче няма да се състои заради отмяната на надпреварата на пистата Термас де Рио Ондо
„От известно време имаме тази фиксация. Това е много сложен пазар за всички спортове“, обясни Еспелета.
„Това, което направи F1, е по-скоро изключение, отколкото правило. Има много спортове, които са се опитвали да се развиват в Съединените щати. Това е наистина сложно. Трябва да се има предвид, че тази година ние провеждаме 21 състезания. 20 от тях са в много сложен график.“
„Така че е трудно да се развиеш там. След това те го възприемат като напълно различен спорт от този, с който са [свикнали]. Въпреки това мисля, че имаме супер важни и супер положителни качества за развитие в Съединените щати.“
„Няма сравнение, че има силни шампионати, с които трябва да се борим на национално ниво, както F1 го прави с НАСКАР и Индикар. Ние нямаме това, нали така? Това очевидно е световният еталон за две колела. Липсва ни само повече гледаемост в Съединените щати.“
„След това имаме продукт, който е много лесен за разбиране. Той е много прост- имаме сесии от 22 минути или 25 минути в събота и 45 минути в неделя, което е много положително за младата аудитория и още повече за американската аудитория. Ето защо вярваме, че всичко това, заедно със спортните ценности, може да ни превърне в референция на този пазар“, завърши Карлос Еспелета.
Вижте тази публикация в Instagram.