Начало WRC News Ожие пръв в рали Финландия след тежки катастрофи на Рованпера и Еванс

Ожие пръв в рали Финландия след тежки катастрофи на Рованпера и Еванс

526
0
Себастиен Ожие
Себастиен Ожие; снимка: Тойота

Себастиен Ожие спечели неочаквано рали Финландия, девети кръг от световния рали шампионат за сезон 2024. Това бе 61-ви WRC успех за него. Французинът обаче не можа да му се зарадва като хората. Причината бе, че последният ден на рали Финландия бе изключително труден за отбора на Тойота.

Кале Рованпера изглеждаше много близо до успех в домашната си надпревара. Финландец не е печелил рали Финландия от 7 години. Кале имаше аванс от 45,8 сек пред съотборника си в Тойота Себастиен Ожие, когато катастрофира в предпоследната отсечка. На бърз ляв завой той закачи камък, изхвърча и автомобилът му се претърколи в дърветата до трасето. Двамата с навигатора му Йоне Халтунен бяха невредими след инцидента, но състезанието им приключи в този момент.

„На пътя имаше голям камък в бърз завой. Нищо не можех да направя. Видях го, но нямаше как да го избегна. Ударихме го, което изхвърли колата от пътя и стана голяма катастрофа.“

„Невероятно… Този път с Йоне не допуснахме грешка. До този момент уикендът ни бе перфектен. Имахме огромен аванс, вървяхме към победата. Просто лош късмет“, коментира Рованпера.

И Елфин Еванс претърпя катастрофа в същата отсечка. Той изтърва задната част на своята Тойота, опита да коригира, но изхвърча и се удари.

„Корекцията дойде малко в повече спрямо очакването ми. Излетяхме в канавката до другата страна на пътя и това беше за нас. Сутринта този завой го минахме на пълна газ. Ситуацията (в битката за титлата) сега със сигурност става по-трудна. Досега разликата бе възможна за преодоляване, но случилото се сега няма да помогне. Остават още четири ралита и всичко е възможно да стане в тях. Ще продължим да се борим“, каза Еванс.

В началото на пауърстейджа заваля, докато Николай Грязин започна отсечката. Това означаваше, че настилката ще стане по-хлъзгава ако валежът продължи. Това не се случи и дъждът спря след броени минути. След това прекапваше от време на време, но не бе нещо съществено и не повлия особено на карането. Ожие и навигаторът му Венсан Ланде се поздравиха, но дори не се качиха на покрива на колата – сториха го по-късно за снимки. Целият екип на Тойота също бе доста посърнал и нямаше обичайните аплодисменти.

„Трудно ми е да се усмихна в момента“, призна Ожие

„Винаги е хубаво да спечелиш във Финландия, но не по този начин. Лош късмет за Кале и Йоне с този камък на пътя. Те имаха страхотно темпо през целия уикенд. Ние така загубихме една победа в Сардиния. Сега имахме малко късмет“, допълни осемкратният световен шампион.

С този успех Ожие излезе втори в генералното класиране. Това води веднага до въпроса дали ще кара в оставащите до края на сезон 2024 ралита и ще се бори ли за девета титла в кариерата си.

„Трябва да видя, но като че ли нямам друга опция. Ще видим“, бе отговорът на самия Ожие.

Тиери Нювил, който финишира втори в рали Финландия, бе абсолютно сигурен, че французинът ще се състезава за девета WRC корона.

„Честно казано, това беше емоционално състезание. Имаше и възходи, и спадове. Беше труден уикенд, но мисля, че подходихме много умно. Знаехме, че ще е трудно да се борим с Тойоти-те, затова се постарахме да вземем максимум точки. Искам да благодаря на отбора си, а сега всички ще имаме малко време за почивка“, бе коментарът на Нювил след финала.

Последното място на подиума зае Адриен Фурмо. Той сподели, че се вълнува много от това постижение, защото стартира в рали Финландия без тестове.

Четвърти се нареди Сами Паяри, за когото това бе първо рали в класа WRC. Дебютът му, и то пред родна публика, бе забележителен. Паяри спечели за първи път WRC отсечка, макар че допусна и някои грешки.

„Страхотен уикенд за мен! Опитах да се насладя на всичко максимално. Мисля, че в някои етапи се справихме много добре. Другото важно е, че научихме много.“

„Надявам се скоро отново да съм тук, но може би трябва да питаме него“, засмя се 22-годишният финландец, докато Яри-Мати Латвала поздравяваше него и навигатора му Ени Мьолконен от другата страна на автомобила

Латвала пък взе подиум в WRC2 и бе шести в генералното подреждане на домашното си състезание – зад петия Оливър Солберг. Топ 10 допълниха Лаури Йоона, Мико Хейкила, Грязин и Георг Линамае. Авансът на Ожие бе 40,1 сек пред Нювил и над 1:14 мин спрямо Фурмо. В пауърстейджа най-бърз бе Такамото Кацута, следван от Нювил, Есапека Лапи, Фурмо и Ожие. Класирането в Супер неделята бе Есапека Лапи и Кацута с равно време пред Ожие, Нювил, Фурмо, Паяри и Грегоар Мюнстер.

В генералното класиране начело е Нювил със 168 точки. Ожие вече е втори със 141. От Танак е на трето място със 137, следван от Еванс (132), Фурмо (119) и т.н. При отборите води Хюндай с 395 точки пред Тойота с 375 и М-Спорт с 207.