WRC няма да използва хибридни системи догодина. Това стана ясно след вчерашното заседание на Световния съвет по автомобилен спорта на ФИА. По този начин от следващия сезон автомобилите от клас Рали1 ще бъдат по-опростени и с по-ниска цена.
Official confirmation from the FIA 👇
The Hybrid is GONE for 2025 🔌⚡️❌️#WRChttps://t.co/QcQo7erfzG
— Powerslide (@PowerslideMedia) November 15, 2024
WRC обяви, че през 2025 г. ще премахне хибридните системи от автомобилите в клас Рали1. Това означава, че електрическата система с мощност 100kW, която беше въведена за първи път през 2022-ра, беше премахната поради нарастващите разходи
Решението беше ратифицирано от Световния съвет по моторни спортове на ФИА в петък електронно гласуване. Решението ще доведе до това, че през следващата година автомобилите от Рали1 ще се задвижват изцяло от двигатели с вътрешно горене.
Хибридните системи бяха въведени в WRC през сезон 2022. Целта беше да бъдат привлечени повече производители в топ нивото на шампионата. За съжаление, това така и не се случи.
Разходите за експлоатация на хибридните агрегати се повишиха по време на рали Акрополис. Тогава доставчикът на контролни уреди Compact Dynamics въведе нови насоки за безопасност.
Компанията уточни, че всички хибридни устройства ще трябва да бъдат разглобени и изпратени обратно във фабриката за пълен ремонт, ако са претърпели три шокови грешки- две над 15G или една над 25G. По-рано тези агрегати можеха да бъдат нулирани на място по време на рали.
Впоследствие М-Спорт изрази загриженост относно възможността за провеждане на програмата за рали1 след промяната. Не е тайна, че британският екип разполага с много по-скромен бюджет от тези на Хюндай и Тойота.
Въпросът беше обсъден между всички заинтересовани страни в WRC. Решението беше взето преди финала на сезон 2024 в Япония следващата седмица.
В изявлението главният отговорник по техниката и безопасността на ФИА Ксавие Местелан-Пиньон заяви, че настоящите агрегати, доставяни от Compact Dynamics, „вече не са в най-добрия интерес на WRC“.
„След обстоен диалог с ключови заинтересовани страни стана ясно, че продължаването на използването на plug-in хибридните системи, предоставени по силата на съществуващото споразумение с доставчика, вече не е в най-добрия интерес на световния рали шампионат на ФИА.“
„Сега можем да продължим напред с пълна увереност, че WRC става още по-добър и по-силен. Ще имаме разработки, които са в съответствие с работната перспектива за техническия регламент за 2027 г.“
„За пореден път подчертахме способността на шампионата да се адаптира, без да разводнява спортното зрелище. Същевременно WRC отговорно приема предизвикателствата на нашето време.
„Също така сме доволни, че използването на 100% устойчиво гориво остава крайъгълен камък на ангажимента на шампионата за намаляване на въздействието му върху околната среда.“
За да се запази същото съотношение мощност/тегло като през тази година, минималното тегло на автомобилите от Рали1 ще бъде намалено от 1260 кг на 1180 кг. Размерът на въздушния ограничител пък бе леко намален от 36 мм на 35 мм.
ФИА също така даде за пример представянето на Мартинс Сескс. Латвиецът се бореше за победата и подиума в рали Латвия, макар и да караше нехибриден Форд Пума Rally1. Това доказва, че автомобилите от премиерния клас ще бъде достатъчно бързи и без теелектрически системи.
Rally1 cars will continue to excite fans across the globe in 2025, while providing improved accessibility and affordability for drivers and teams aiming to compete at the top level of the FIA World Rally Championship.
Learn more here 👉 https://t.co/Fn9Xo5XUKQ#FIA #WRC pic.twitter.com/bRdD3cG0eP
— FIA (@fia) November 15, 2024