Шефът на инженерния отдел в М-Спорт Крис Уилямс, който ръководеше проекта за създаване на новия Форд Фиеста WRC, споделя какво мисли за колата и предстоящия сезон във WRC преди старта на рали Монте Карло.
В: Кога започна работата по Форд Фиеста WRC?
О: Някои от хората ни се трудеха по концепцията от средата на 2015 г. Както и при всеки друг проект за нов автомобил, първата ни работа бе да проучим правилата, къде можем да приложим нови идеи или да направим промени. Това бе особено трудно, тъй като регулациите в началото не бяха съвсем изяснени.
В: Колко свобода ви позволиха новите правила?
О: Тези регулации определено ни дадоха шанс да сътворим нещо различно и това се вижда дори и само в аеродинамиката. Всеки отбор работи сам за себе си и решенията се различават в известна степен едно от друго, макар че съществуват отделни еднакви тенденции за всички коли. Ние първо решихме какво искаме да постигнем с аеробаланса. Трябваше да изчислим какви рискове искаме да поемем по отношение на представянето и издръжливостта.
В: Каква част от колата е конструирана от нулата?
О: Най-простият отговор е голяма. Почти всяка част бе оптимизирана. Компромиси почти не са допускани. Бяхме съсредоточени върху това да създадем възможно най-добрия автомобил и разполагахме с всичко необходимо, за да го сторим. Да вземем трансмисията за пример. Старият компонент бе взет от Форд Фиеста S2000 и развит за WRC. Тазгодишната трансмисия бе специално създадена за новата ни кола.
В: Върви ли развойният процес по план?
О: Развойният процес по принцип е тежка работа. Малка група хора е труди постоянно зад кулисите. Конструкторският ни отдел бе подложен на огромно напрежение и се надяваме, че ще надхвърли очакванията. По принцип при излизането на всяка нова кола ти се иска да си имал повече време за определени неща, но според мен това важи за всички екипи. Всичко, за което сметнахме, че ще ни донесе предимство, бе внедрено. В настоящия момент е трудно да се прецени колко конкурентоспособен е новият ни Форд, но скоро ще разберем! Определено е огромна стъпка напред спрямо предишната кола.
В: Какво е усещането да видиш четирикратен световен шампион зад волана на собственото си творение?
О: Определено усещаш огромно напрежение, но в същото време това е огромна възможност. Мотивацията на целия ни екип скочи с пъти и хората ни са решени да дадат всичко от себе си по време на сезона. Смятам, че е честно да отбележа, че имахме нужда от нещо подобно в края на миналата година. Себастиен [Ожие] и Жулиен [Инграсиа] със сигурност ни помогнаха в това отношение. Те седнаха в автомобила и заявиха, че да, това е кола за световния шампионат през 2017 г., което е един чудесен старт.
В: Каква ще е атмосферата в отбора на старта на рали Монте Карло?
О: Мисля, че няма да спим изобщо преди ралито да стартира! Чакането на първите времена от контролите ще е интересно, за да разберем дали ще се води чиста битка или условията ще играят решаваща роля. Но отборът ни разполага с най-добрия шанс, който е имал от години. Имаме най-добрите пилоти, които можехме да искаме, сега е наш ред да се справим.
A selection of photos from the first day of the WRC TV recce of Monte Carlo. Nice stages, quite a lot of snow around & cold temperatures. pic.twitter.com/tmd25G8yUu
— WRC (@OfficialWRC) 15 January 2017