Начало Други 19 бивши F1 пилоти ще атакуват 24-те часа на Льо Ман този...

19 бивши F1 пилоти ще атакуват 24-те часа на Льо Ман този уикенд

1254
0
24-те часа на Льо Ман 2025
снимка: Мишлен

Този уикенд ще се проведе едно от най-престижните автомобилни състезания- 24 часа на Льо Ман. Надпреварата е „перлата в короната“ на Световния шампионат за издръжливост на ФИА (WEC). Общо 19 бивши пилоти от F1 ще се включват в легендарното състезание във Франция. Най-много от тях са в Hypercar, а някои са в категорията LMP2. В списъка попадат имена като Дженсън Бътън, Мик Шумахер, Кевин Магнусен, Антонио Джовинаци, Себастиен Буеми, Роберт Кубица, Ник де Врис и много други. Старт на състезанието ще даде легендата в тениса Роджър Федерер.

24-те часа на Льо Ман е четвърти кръг от сезон 2025 в Световния шампионат за издръжливост на ФИА (WEC). Състезанието се провежда на пистата Льо Ман Сарт с 13.626 км и разположена близо до едноименния град в северозападната част на Франция. Това е най-дългото, най-тежкото и най-престижното състезание в света и е част от Тройната корона

През годините 24-те часа на Льо Ман става свидетел на няколко запомнящи се успехи на пилоти от F1. В миналото редица състезатели са се включвали в легендарната надпревара паралелно с участието си във Формула 1. Последните години това не е възможно заради натоварения график на F1 и препокриването на световния шампионат с WEC. Догодина 24-те часа на Льо Ман ще се застъпи със състезанието от F1 в Барселона, което няма да е много приятно за феновете на двата шампионата.

Има двама действащи F1 пилоти, печелили 24-те часа на Льо Ман. Нико Хюлкенберг направи това с Порше през 2015 г. Фернандо Алонсо пък спечели легендарното състезание с Тойота през 2018 и 2019 г. Двамата вече отдавна не карат в WEC, но не изключват да се завърнат в бъдеще. Макс Верстапен, Оскар Пиастри, Естебан Окон и Шарл Льоклер пък изразиха желание да се включат в Льо Ман в по-нататъшен етап от кариерите си.

Първите двама участници в стартовия списък за 24-те часа на Льо Ман са Паскал Верлайн и Фелипе Наср. Двамата са зад волана на Порше Пенске №6 заедно с британеца Ник Танди. Наср кара за Заубер от 2015 и 2016-та, след което напусна F1 и се насочи към състезанията за издръжливост. Верлайн пък беше част от тима на Мейнър през сезон 2016. След това германецът замени именно Наср в Заубер, където остана до края на 2017 г. После Верлайн беше тестов и резервен пилот на Мерцедес и Ферари. Този уикенд той ще направи дебюта си в 24-те часа на Льо Ман

Следващите двама участници в 24-те часа на Льо Ман са Камуи Кобаяши и Ник де Врис. Двамата карат Тойота №7 заедно с Майк Конуей. Кобаяши дебютира в F1 с Тойота в края на сезон 2009. След това той прекара няколко сезона в Заубер, преди да пропусне една кампания. Последното участие на Кобаяши в F1 беше с Катерам през 2014 г. По-рано този месец японецът, който ръководи тима на Тойота в WEC, направи тест с по-стар болид на Хаас.

Де Врис направи официален дебют в средата на сезон 2022 с Уилямс. Преди това той се включи в няколко свободни тренировки с Мерцедес и Астън Мартин. Силното представяне с Уилямс на Монца му гарантира титулярно място за 2023 г. с тогавашния екип на Алфа Таури. За съжаление, Де Врис така и не успя да оправдае очакванията и беше освободен след 10 състезание. Това го накара да се върне към Формула Е и състезанията за издръжливост.

Тойота №8 също е управлявана от двама бивши F1 пилоти- Себастиен Буеми и Брендън Хартли. Те бяха част от Торо Росо в различни периоди от кариерите си. Третият пилот на Тойота №8 Рио Хиракава пък е резерва в Хаас. От началото на сезона той записа две тренировки с американския тим, както и една с Алпин.

Следващият бивш F1 пилот в 24-те часа на Льо Ман е Уил Стивънс. Британецът дебютира с Катерам в последния старт за сезон 2014. Следващата година той записа пълен сезон с отбора на Мейнър/Маруся, преди да напусне F1. Оттогава той участва в различни състезания за издръжливост. От началото на тази година той е част от заводския екип на Кадилак и Jota.

Следващите двама участници в 24-те часа на Льо Ман караха в F1 допреди няколко години. Кевин Магнусен записа 8 пълни сезона във Формула 1 с Макларън, Рено и Хаас. В края на миналата година той отново се раздели с американския тим и се присъедини към заводския отбор на БМВ М WRT в WEC. Магнусен дори записа подиум в дебютния си старт през 2014 г.

Мик Шумахер кара за Хаас през 2021 и 2022 г. След това той изкара две кампании като тестов и резервен състезател на Мерцедес. Шумахер направи дебюта си в 24-те часа на Льо Ман преди година, но за нещастие отпадна заради проблеми с двигателя. Тази година той отново е част от заводския отбор на Алпин.

Участие в тазгодишното издание на 24-те часа на Льо Ман ще вземат още Себастиен Бурде и Дженсън Бътън. Двамата са част от втория екипаж на Кадилак и Jota с №38. Бурде кара на Торо Росо в периода 2008-2009-та, след което се насочи към други шампионати. Бътън изкара повече от 15 години във Формула 1 и кара за Уилямс, БАР, Хонда, Браун GP и Макларън. Британецът стана световен шампион през 2009 г. и спечели общо 15 състезания.

Ферари също има двама бивши F1 пилоти, които са част от програмата в WEC и 24-те часа на Льо Ман- Антонио Джовинаци и Роберт Кубица. Италианецът записа три сезона с Алфа Ромео и продължава да е тестов и резервен пилот за Скудерията. През 2023 г. Джовинаци спечели 24-те часа на Льо Ман заедно с Алесандро Пиер Гуиди и Джеймс Каладо.

Кубица кара във Формула 1 от 2006 до 2010 г. и след това се върна с Уилямс през 2019 г. В следващите години той записа няколко участия с Алфа Ромео. Кубица има една победа в F1, записана в Канада през 2008 г. От 2024 г. насам полякът е част от екипа на AF Corse и кара клиентския прототип на Ферари с №83. Миналата година Кубица беше един от претендентите за победата, преди да отпадне заради технически проблем

Следващите бивши F1 пилоти в списъка са Жан-Ерик Верн, Пол ди Реста и Щофел Вандоорн. Французинът кара за Торо Росо от 2012 до 2014 г. Ди Реста пък беше част от Форс Индия няколко кампании, преди да запише участие с Уилямс през 2017 г. Двамата ще карат Пежо №93. Вандоорн беше част от Макларън от 2017 до 2018 г. Белгиецът кара Пежо №94 и изпълнява ролята на резервен пилот в Астън Мартин.

Последният бивш F1 пилот в категория Hypercar е Джак Айткен. Британецът записа едно участие с Уилямс в края на сезон 2020. Айткен кара клиентския прототип на Кадилак №311 заедно с резервните пилоти на Мерцедес и Астън Мартин Фредерик Вести и Фелипе Другович.

Последните двама участници в 24-те часа на Льо Ман с опит в F1 са Андре Лотерер и Пиетро Фитипалди. Германецът записа един старт с Катерам през сезон 2014. Лотетер е една от легендите в състезанията за издръжливост и има три победи в 24-те часа на Льо Ман. Тази година Лотерер ще кара в клас LMP2 за тима на IDEC Sport. Догодина той ще се завърне в Hypercar заедно с Genesis. Съотборник на Лотерер в 24-те часа на Льо Ман ще бъде посланикът на Уилямс и многократен шампион в W Series Джейми Чадиук.

Фитипалди записа два старта за Хаас в края на сезон 2020, замествайки Ромен Грожан. Бразилско-американският състезател е е част от екипа на Юнайтед Аутоспортс и ще кара прототип №22 в клас LMP2.

Други известни пилоти извън F1, които ще участват в 24-те на Льо Ман, са Едуардо Барикело и Валентино Роси. Бразилецът е част от екипа на Racing Spirit of Le Man и кара автомобил на Астън Мартин в клас LMGT3. Седемкратният световен шампион в MotoGO пък ще бъде зад волана на WRT БМВ №46 от същия клас.