Начало Избрани Алези: Проблемът на Гран при на Франция не е свързан с пистата,...

Алези: Проблемът на Гран при на Франция не е свързан с пистата, а с политиката

852
0
Гран при на Франция 2022
снимка, Алфа Ромео

Жан Алези коментира премахването на Гран при на Франция от календара на F1. Бившият пилот от F1 заяви, че проблемът на състезанието в страна не е свързан с пистата, а с политиката. Французинът дори ще лобира за връщането на състезанието пред президента Еманюел Макрон.

Гран при на Франция е едно от най-емблематичните състезания във Формула 1. Събитието присъства непрекъснато в календара на спорта от 1950 до 2008 г. Изключение прави сезон 1955, когато надпреварата е отменена заради трагедията в Льо Ман.

Домакини на състезанията са били писти край Реймс, Руан, Клермон, Льо Ман, Пол Рикар и Дижон. От сезон 1991 до сезон 2008 Гран при на Франция се провежда на пистата Маникур. В края на 2008 г. трасето е извадено от календара на F1 заради финансови и логистични причини.

Надпреварата във Франция се завръща през 2018 г. на пистата Пол Рикар. Въпреки големите очаквания, събитието така и не оправда огромните очаквания на Либърти Медия. В края на 2022 г. трасето край Марсилия отново бе извадено от календара на световния шампионат. Вероятността Гран при на Франция да се върне във Формула 1 не изглежда голяма. Това все пак може да се случи ако се постигне ново съгласие с Либърти Медия, според което надпреварата да се провежда веднъж на две години.

По-рано тази седмица Алези бе избран за президент на пистата Пол Рикар. Бившият пилот от F1 си постави цел да върне състезанието най-рано през 2024 г. Алези е категоричен, че вината за загубата на събитието е частично негова.

„Проблемът на Гран при на Франция не е свързан с пистата, а с политиката. Вероятно това е единствената надпревара от Формула 1, която никога не е била гледана от президента на страната. Изключение прави единичен случай на Маникур, когато [Франсоа] Митеран присъстваше като част от политическото си желание състезанието да бъде там“, сподели Алези.

„Оттогава това никога не се е случвало. Проблемът не е в пистата, проблемът е в желанието на страната. Другата ми работа е посланик на F1, така че връзката ми с шампионата е директна и без никакви глупости. Да ви кажа честно, от Либърти  са много ясни по този въпрос.“

„В момента F1 има вероятно 32 държави в света, които искат да бъдат домакини на състезания. Последната Гран при, която проведохме тук, беше миналата година. Тя беше много, много популярно сред хората, заради което е наистина жалко да я загубим.“

Гран при на Франция е едно от оригиналните състезания от световния шампионат на F1 през 1950 г. Страната също така е домакин на първата в историята „Гран при“, която се провежда през 1906 г.

„Наличието на Гран при на Франция изглежда добре в календара на F1. Ако нямаме възможност да го направим, значи страната не се интересува от моторните спортове. Това е голям срам. Не е проблем за Формула 1 да има Гран при във Франция. Вината не е на шампионата, а на политиците в моята родина.“

„Разбира се, част от новата ми роля ще бъде да изпратя писмо и да поискам среща с президента на Франция. Не знам дали това ще се случи. Ако това се случи и успеем да върнем Гран при на Франция, то тогава ще бъда най-щастливият човек на света!“

„Алпин и Рено в момента са много силни във Формула 1. Но това не е заради Франция, а защото самата F1 е много силна. Ако отида в Елисейския дворец и поговоря с Макрон, това ще бъде много по-полезно, отколкото да лобирам пред когото и да било“.

В момента Пол Рикар остава в ръцете на Славица Екълстоун. Бившият хърватски модел претендира за собственост като част от бракоразводното споразумение с Бърни Екълстоун. Междувременно присъединяването на Алези към организацията идва като част от мащабна промяна в управлението на трасето.

„Бордът на директорите в Пол Рикар се промени напълно – преди това бяха едни и същи хора от 20 години насам. Новите директори потърсиха друг президент. Аз бях в течение постоянно, затова и ме потърсиха. За мен означава много да бъда президент в Пол Рикар, така че приех веднага.“

„Пистата е само на 120 км от родния ми град Авиньон. Когато бях дете, идвах да гледам тестовете на F1 там. Страстта ми към моторните спортове също израсна на тази земя.“

Алези коментира и дебюта си в F1 през 1989-та, който беше именно на Пол Рикар.

„През 1989 г. светлината на прожекторите беше насочена към мен. Това беше невероятен ден в живота ми. Пол Рикар вече беше място, което беше много специално за мен, което увеличи желанието ми да бъда част от спорта и да бъда около F1“, каза бившият пилот на Ферари.

Алези призна, че трасето е едно от най-заетите в света въпреки отсъствието на F1.

„За тази година сме резервирали 280 дни дейност на пистата. Това е много, много печеливша писта, на която идват много приходи. Ние сме домакини на спортни автомобили, мотоциклети и национални състезания. Дори някои италиански шампионати идват при нас. Много сме заети, но F1 въпреки всичко F1 е много бляскава за нас. Затова би било чудесно да имаме отново Гран при на Франция.“

„Много отбори от Формула 1 идват на Пол Рикар за тестове. Това е много полезна писта за тези автомобили с дълги прави. Тук има много зони за сигурност и възможност за тестване на мокри гуми. Това е така благодарение на нашата система за разпръскване на вода. Разбира се, времето тук винаги е много добро“, завърши Жан Алези.

 

Вижте тази публикация в Instagram.

 

Публикация, споделена от Circuit Paul Ricard (@circuitpaulricard)