Автомобилите от F1 ще бъдат по-бавни с половин секунда през сезон 2023. Това каза техническият шеф на ФИА Никола Томбазис. Според него, промените в подовете ще костват 0.5 сек на обиколка.
В началото на миналия сезон редица отбори се сблъскаха с прекомерно отскачане. Този неприятен феномен оказваше влияние върху представянето на отбори като Мерцедес, Алфа Таури и др. ФИА наблюдава този процес в началната фаза на сезон 2022, след което се намеси в опит да премахне този неприятен феномен.
През лятото ФИА въведе краткосрочно решение чрез използването на аеродинамична осцилация (AOM), която измерва нивото на вибрациите в автомобилите. Също така ръководният орган прокара и промени в техническия правилник за 2023 г.
Една от ключовите промени е вдигането на ръбовете на пода с 15 мм. Тя цели да обезкуражи отборите, които искат да хитруват и да пускат автомобилите си толкова близо до земята. По този начин се очаква да болидите да не се удрят толкова силно в земята. Освен това трябва да бъде премахнати „огъващите“ се подове, които бяха използвани от някои тимове през миналата година.
Томбазис е сигурен, че промените в правилата са били от съществено значение. Гръцкият специалист разкри какви загуби в представянето могат да се очакват от отборите през сезон 2023 в F1.
„Не се съмнявам, че постъпихме правилно. Опитахме се да намерим прагматично, краткосрочно решение и средносрочно решение. Не е задължително да се разсее напълно [подскачането], но ще бъде една стъпка по-малко“.
Запитан колко притискане ще загубят отборите на стартовата решетка, Томбазис отговори така: „Не прекалено много. Бих си помислил, че ще загубят около 15-20 точки притискаща сила. Това което може би съответства на около половин секунда или нещо подобно. Мисля, че така. Но след това, разбира се, развитието вероятно ще надхвърли тази разлика.“
Редица екипи бяха засегнати от подскачането по време на миналогодишната кампания. Сред тях бяха Мерцедес, Алфа Таури, Уилямс и др. Според Томбазис, абсолютно никой от ФИА не е очаквал проблемът с отскачането да бъде толкова мащабен.
„Всички бяха малко изненадани. Получих някои самодоволни коментари от някои хора от нашия исторически отдел. Това са момчетата, които се занимават с история, и така нататък. Но в действителност никой не беше предвидил това нещо“, каза Томбазис.
„След като начинът, по който възниква проблемът, е сравнително добре разбран, взехме някои мерки. В същото време междувременно тимовете също научиха много неща за него. Като цяло, да, ясно е, че има огромна, огромна промяна от Баку например, тъй като вече знаем много добре какво се е случило.“
ФИА и отборите от F1 вече се справят все по-добре с подскачането. Въпреки това Томбазис вярва, че би било погрешно да се мисли, че проблемът ще изчезне напълно в най-скоро време.
„Мисля, че той ще бъде намален по своята същност благодарение на промените. Но все пак трябва да видим дали ще сме се отдалечили достатъчно от ръба му, или от време на време ще се потапяме в него“, завърши Никола Томбазис.
There are plenty of things to be excited about for 2023! 🤩👇#F1https://t.co/wNBYeDHzdz
— Formula 1 (@F1) January 3, 2023