Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Бърни Екълстън взема спешни мерки

Бърни Екълстън взема спешни мерки

34
0

Властелинът на Формула 1 Бърни Екълстън свика кризисно съвещание в своя лондонски щаб вчера, след като все повече пагубни за спорта подробности около последния шпионски скандал започнаха да стават известни.
Рено, които са изправени пред обвинения, много по-страшни от глоба в размер на 50 милиона британски лири и изключване от шампионата, заради обхвата на информацията и продължителността на периода на нейното задържане, отстраниха от работа бившия инженер на Макларън, който е в центъра на скандала.
Те потвърдиха, че при идването си на работа в Рено, инженерът е донесъл със себе си няколко диска, съдържащи технически чертежи и електронни таблици от своя предишен работодател. Дисковете са били върнати на Макларън, а информацията, копирана на компютрите на Рено – изтрита.
Рено признават, че информацията е споделена между някои членове на състава, но отричат да е използвана от отбора и настояват, че колата им за 2007 г. не съдържа интелектуална собственост, произлизаща от Макларън.
Техен говорител заяви: „Отборът на ING Renault F1 сътрудничи изцяло на Макларън и ФИА по този въпрос, включително и като покани независими експерти на Макларън да проверят на място компютърните системи и да инспектират колите и конструкторските дневници, за да демонстрират, че този печален инцидент не е имал отражение в дизайна на колите.”
Гледната точка на Макларън е по-различна. Твърди се, че въпросните материали са били в обем от 10 диска и че са използвани в продължение на 8 месеца от персонала на Рено до ниво главен конструктор, заместник главен конструктор, заместник технически директор, завеждащ изследователската и развойна дейност, както и началникът на отдела по развитието на болида.
Ако това бъде доказано, щетите по имиджа, понесени от Формула 1 по време на скандала между Ферари и Макларън, направо ще изглеждат незначителни.
Ключови фигури от всички отбори, без тези на Ферари, Макларън и Рено (чиито дела са в ход) са получили нареждане да присъстват на вчерашните разговори.
Екълстън е решен да установи естеството и пълния обхват на шпионажа във Ф1 и да отреже тумора от корен. Предполага се, че отборите се предприемат пълни и подробни вътрешни разследвания с цел да отстранят всички подозрителни елементи. Надеждата е, че всяка недискретност ще бъде разрешена вътрешно за да се предотвратят нови пагубни разкрития.
Екълстън превърна Формула 1 в бизнес с годишен оборот от милиарди лири. Формулата се асоциира с едни от най-големите корпоративни организации, за които имиджът е всичко.
Бордовете на автомобилните производители от световен мащаб като Тойота, Хонда, БМВ, Мерцедес, Ферари и Рено, да не говорим за институции като Водафон, Кралската шотландска банка и ING, не желаят да четат за скандали ежеминутно. Те не инвестират във Формула 1 за да бъдат въвличани директно или асоциативно в изцапани съдебни дела относно измами.
Волно или неволно, Формула 1 е навлязла в корпоративната ера, ерата на оптималния подход (best practice), на прозрачно управление и отчетност. Дните, когато инженерите можеха да седнат на по бира и сандвич и да дискутират конструкторските решения на другите отбори, отдавна са отминали. Някога беше въпрос на чест да се сдобиеш с подробните чертежи на съперника и да ги въплътиш напълно в своя продукт. Този номер повече не минава.
Проблемът е, че елементи от ръководството на Ф1 все още си стоят заключени в старата култура. Участието на шефове на отбори като Рон Денис и сър Франк Уилямс, президентът на ФИА Макс Мозли, ФИА и самият Екълстън се простира над 40 години назад в миналото до времената, когато политиката на фирмата се скицираше на гърба на цигарена кутия, а решенията се вземаха на крак.
Новото мислене удря отдолу по старите порядки, но старите навици отмират трудно. Онова, което на практика виждаме в съдебните зали на ръководния органа на Формула 1, са предсмъртните гърчове на стария режим. Младите ръководители, израснали в корпоративна среда, много далеч от вземането на решения от движение на Екълстън и сие, предпочитащи бизнес плановете и отговарянето пред борд на директори, са готови да преведат Формула 1 в следващата епоха.
Мартин Уитмарш в Макларън, Ник Фрай в Хонда, Кристиян Хорнър в Ред Бул, Марио Тайсен в БМВ и Адам Пар в Уилямс са относително младите надежди, в които трябва да се инвестира власт. По някаква ирония, най-старият политик Екълстън е онзи, който привика по-младите на „Принс Гейт”.
Екълстън е най-голямата сила на Формула 1, но също така и нейна ахилесова пета. Той ръководи своята империя с ръкостискане. Той е класическият предприемач: малко се пише на хартия, неговата дума е неговата гаранция и т.н. По време на ГП на Япония на пистата Фуджи Екълстън призна, че Формула 1 няма да може да бъде управлявана по предприемаческия шаблон, когато той си отиде. Денят на главният изпълнителен директор, отговорен пред борд, наближава. Екълстън, както винаги, вижда симптомите. Но ще може ли да спре разложението?

От telegraph.co.uk