Начало Дакар Батериите на Ауди RS Q e-tron тежат 370 кг

Батериите на Ауди RS Q e-tron тежат 370 кг

3819
0

Въпреки че загуби шанс да се бори за победата в самото начало на тазгодишния Дакар, екипът на Ауди прави впечатляващо представяне. Пилотите Карлос Сайнц, Матиас Екстрьом и Стефан Петерхансел спечелиха тежки етапи с уникалния автомобил RS Q e-tron, задвижван с електричество

ClubS1 подробно ви запозна с колата и част от нейните системи, като от Инголщадт обръщат специално внимание и на начина на акумулиране на тока и неговото използване. Високоволтовата батерия е разположена централно, буквално в средата на Aуди RS Q e-tron. Тя е пряко свързана с иновативното електрическо задвижване с преобразувател на енергия. Той я зарежда при работата на бензиновия двигател от DTM. След това я предава към мотор-генераторните групи на предната и задна ос, които задвижват колелата.

„С нашата конфигурация на задвижване в RS Q e-tron, Aуди е пионер в рали Дакар“, казва Лукас Фоли, инженер по акумулатори с високо напрежение. „Определянето на предизвикателствата за този вид състезание беше много взискателно. Просто няма емпирични стойности в моторния спорт за такава концепция и за този вид състезание за издръжливост.”

В сравнение със световния шампионат във Формула E, в който Ауди се бори с акумулаторно електрическо задвижване, стандартите на рали Дакар са различни. Става дума за ежедневни етапи от стотици километри, огромно съпротивление при шофиране в мекия пустинен пясък плюс високи външни температури и ограничено тегло на превозното средство, определено от правилата на два тона, а това са екстремни стойности в моторните спортове.

„Не е възможно с днешната акумулаторна технология да се реализира изцяло електрически BEV офроуд автомобил за рали Дакар при настоящите правила“, казва Лукас Фоли. Воденият от главния дизайнер Аксел Льофлер инженерен екип на RS Q e-tron трябваше да определи основни критерии за цялостната концепция на превозното средство с електрическо задвижване, но и енергиен преобразувател, при това без никакви предишни емпирични стойности.

Поради краткото време за разработка на проекта Aуди заложи на поне позната, доказана клетъчна технология

Капацитетът на батерията с високо напрежение е 52 kWh. Пресмтнато е, че те са достатъчни за максималните очаквани изисквания на всеки етап от ралито. Теглото на батерията с високо напрежение, включително охлаждащата система за нея, е около 370 килограма. Необходимият енергиен капацитет и производителност, както и механизмите за управление и безопасност, са накарали Aуди да прибегне до доказани кръгли клетки като основа на батерията с високо напрежение. Батерийната система е проектирана по такъв начин, че пилотите да не усещат никаква разлика между нов и използван акумулатор.

Когато рали пилотите напускат бивака на електрическо задвижване сутринта на всеки етап със заредена високоволтова батерия, започва изключително сложна система за управление. Само няколко минути преди началото на отсечката екипите научават изобщо подробности за маршрута, когато се раздават пътните книжки. Aуди RS Q e-tron със своето иновативно задвижване трябва винаги да е подготвен за всякакви условия по отношение на разстояния, скорости, трудност на терена и други фактори. Инженерите и електронните техници са програмирали алгоритми за поддържане на състоянието на заряд (SoC), т.е. нивото на заряд, в определени диапазони в зависимост от потреблението на енергия.

Извличането на енергия и презареждането на батерията винаги са в баланс за точно определени разстояния

Ако например трудно преминаване на дюни с високо съпротивление при шофиране изисква максимална енергия за кратко време, състоянието на заряд спада в контролиран диапазон. Причината: задвижващата мощност на агрегатите двигател-генератор на предната и задната ос е ограничена до максимум 288 kW общо според разпоредбите. Въпреки това енергийният преобразувател може да осигури максимална мощност на зареждане от 220 kW. Следователно в екстремни случаи потреблението за кратко е по-високо от производството на енергия.

„Нещо подобно е възможно за ограничено време“, казва Лукас Фоли. „Но на по-дълго разстояние това винаги води до игра с нулева сума: след това трябва да регулираме консумацията на енергия надолу, така че състоянието на заряд на батерията да остане в рамките на лимита. Абсолютното количество енергия, налична на борда, трябва да е достатъчно, за да покрие дневния разход до края.“

За да постигне максимална ефективност, Aуди залага и на принцип в пустинята, който вече е използван в прототипите за Льо Ман и във Формула E: RS Q e-tron възстановява енергията по време на спиране

MGU модулите на предната и задната ос могат да преобразуват въртеливото движение на колелата в електрическа енергия. Целта е да се възстанови максимално енергията. Мощният поток в тази обратна посока не подлежи на същите ограничения на мощността, както при ускорение. Но това, което звучи толкова просто, изисква сложна интелигентна спирачна система (IBS). Тя съчетава хидравличната спирачна функция с електрическата регенеративна спирачка.

Благодарение на всичко това RS Q e-tron е създаден като максимално ефективен автомобил. Още повече, че заради правилата колата трябва да е такава предвид изискванията за тегло, големина на резервоара и т.н.