Начало Автомобилни новини BMW като част от модерното изкуство

BMW като част от модерното изкуство

Винаги съм се вдъхновявал от формите на красивите автомобили. Вълнувал съм се, когато видя един изящен силует, още повече подсилен от разрязващ звук и потискаща сила

Не съм се съмнявал, че много голяма част от световните супер автомобили имат място в музеите по изкуствата. Не само в специализираните технически експозиции, а и в тези с живопис и скулптура. Със сигурност не един и два подобни експоната са намерили пристан в някои изложбени зали. Но съм впечатлен от идеята на шефа на BMW Словакия Оливър Радемашер да представи най-новите продукти на компанията в луксозния сегмент BMW i7 и BMW X7 в музея за съвременно изкуство Данубиана, недалеч от Братислава. Световните премиери на тези автомобили бяха направени броени дни по-рано. Срещата с тях бе подготвена за над 2000 клиенти, партньори на BMW и представители на медии от 28 държави.

Преди самото им разкриване в залите и наистина модерните пространства минаваме първо покрай THE 8 X JEFF KOONS. Джеф Кунс е един от най-важните живи съвременни художници, чийто творби са получили световно признание. Изложеният модел е резултат от последното му сътрудничество с BMW. Художникът е създал своята интерпретация на модерен и мощен спортен автомобил на BMW M850i xDrive Gran Coupé. Серията „Кунс“ е лимитирана до 99 броя, като последният неразпределен за продажба екземпляр бе продаден за 475 000 долара на благотворителен търг на Кристис в Ню Йорк.

След това разглеждам последователно новия мега SUV Х7 и супер лимузината i7. X7 се превърна през последните години в най-успешния модел на марката в луксозния сегмент със своята динамика, мощ и ексклузивност. Новата версия е с още по-впечатляващ дизайн. Особено изразителна е предната част, колата е с нов М Спортен пакет. Предлага се с първите за марката 23-инчови алуминиеви джанти, както и със системата за управление iDrive от най-ново поколение, включително BMW Curved Display и BMW Operating System 8 плюс най-новата 48-волтова технология Mild-Hybrid и за трите предлагани двигателя.

Колата е супер впечатляваща и ще се прави все така в Спартанбърг, САЩ, напълно логично с оглед пазарното й представяне

Моделът ще се появи в шоурумите през август 2022 г. и е забележителна обаче не само с външния си дизайн, но и с оборудването си. Той е с до 7 места. Има електрическото разгъване дори на последния ред, а системите за свързаност и сигурност са от последно поколение. Дискретното осветление тип „водопад“ на двата елемента от бъбрековидната решетка осигурява особено екстравагантна визия на предната част както в покой, така и при движение. Бъбрековидната решетка BMW „Iconic Glow“ е част от серийното оборудване на върховия модел BMW X7 M60i xDrive.

Домакините специално отбелязват, че средният разход на гориво за тази версия е около 13 литра на 100 км. Вредните емисии въглероден диоксид са около 290 грама на 100 км. Огромната кола стои наистина добре в залите на музея между произведенията на Анди Уорхол, снимките с изкуството на Кристо и картините на чешките и словашки модернисти. Но специалното внимание за екологичността на продуктите и изобщо на цялостното им „устойчиво“ производство ми се струват малко прекалени. Все пак говорим за тежащи тонове автомобили, струващи десетки хиляди и като производство, и като екплоатация, и като разход на енергия със своите задвижвания на всички колела, огромен брой системи и т.н. Отговарят ми, че всъщност самото производство е сравнително най-малко енергоемко, че компанията прави всичко възможно за опазването на природата и използването на материали и метали по абсолютно хуманен и легален начин.

В тази връзка само ще отбележа, че новият Х7 ще се предлага с най-модерна 48-волтова технология Mild-Hybrid

На върха в портфолиото е нов 4,4-литров, V8 бензинов двигател за топ версията Х7 M60i xDrive. Той е базиран на двигателите от High-Performance моделите на BMW M GmbH. Технологията M TwinPower Turbo и разположеният между двата реда цилиндри всмукателен колектор позволяват на двигателя с 530 к.с. и максимален въртящ момент 750 Nm да впечатлява с разгръщането на мощността.

В BMW X7 xDrive40i пък своята премиера ще направи новият редови 6-цилиндров двигател. Той е с множество иновации за подобряване на горивния процес, газообмена, управлението на клапаните, впръскването и запалителната система, които общо повишават както мощността, така и ефективността. Новото задвижване разполага с повишена с 47 к.с. до 380 к.с. максимална мощност и увеличен със 70 до 520 Nm максимален въртящ момент, който може да бъде повишен до 540 Nm с допълнителната сила на системата Mild-Hybrid.

Оптимизирани са както разходът на гориво, така и емисиите и в редовия шестцилиндров двигател за xDrive40d (среден разход на гориво: 8,7–7,6 л/100 км; CO2 емисии (комбинирани): 230–200 гр/км според WLTP). Максималната мощност на задвижващата система е 352 к.с. Дизеловият двигател има въртящ момент от 700 Nm, който може да бъде повишен до 720 Nm с Mild-Hybrid системата.

В следващата зала се разкрива и новата супер лимузина Серия 7 в напълно електрическата версия i7. Изяществото на формите е великолепно. Колата е наистина забележителна, импозантна и елегантна едновременно. Изработката на тази експозиционна бройка също е отлична. Смяната на поколенията на върха в моделната гама е свързана с нова дефиниция на лукс, фокусиран върху „свързаност и устойчивост“. Както се изразяват от компанията, „новата Серия 7 е насочена към светоусещането на модерна целева група, която се изправя пред предизвикателствата си с ангажираност и отговорност и използва индивидуалната мобилност като възможност да изживее уникални моменти във всекидневието и по време на пътуване“.

Иновативните елементи и системи в оборудването като BMW Theatre Screen, мултисензорното изживяване BMW iDrive с най-новото поколение на системата за управление BMW Operating System 8, както и BMW Curved Display и Асистентът за маневриране за автоматизирано паркиране и маневриране подчертават напредничавия характер на супер модела

Важно е още, че за пръв път за Серия 7 ще се предлага избор както от двигатели с вътрешно горене и Plug-in хибридни системи, така и с напълно електрическо задвижване. В Европа въвеждането на модела първоначално ще се осъществи само с BMW i7. В САЩ, на китайския пазар и в други региони в допълнение към изцяло електрическата версия от старта на продажбите ще се предлагат и 2 варианта с бензинов двигател и 48-волтова Mild-Hybrid технология.

На множество места още в началото на 2023 г. ще бъдат въведени и Plug-in хибридните версиите. Сред тях е и първият BMW M автомобил с редови шестцилиндров бензинов двигател и Plug-in хибридно задвижване. Освен това в Европа непосредствено след въвеждането на пазара гамата ще бъде допълнена с модел с дизелов двигател и 48-волтова технология Mild-Hybrid. По-късно ще има избор и между други варианти на напълно електрическия модел BMW i7. Сред тях и бъдещият върхов модел BMW i7 M70 xDrive.