Начало Рали Дакар 2015 ще е най-трудният, откакто ралито се премести в Южна Америка

Дакар 2015 ще е най-трудният, откакто ралито се премести в Южна Америка

33
0

9111 километра през Южна Америка, безмилостни отсечки на чакъл, отнемащи дъха височини в Андите, изпепеляващата жега на пустинята Атакама, сложни за преодоляване пясъчни дюни – състезателите често трябва да преодоляват непредвидени препятствия в рали Дакар. Това превръща надпреварата в най-голямото изпитание за екипажите и отборите. Това я прави интересна за феновете и зрителите.

Състезателната дистанция на Дакар 2015 възлиза на 4578 км. Някои отсечки достигат над 500 километра. В сравнение с маршрута от 2014 г. тазгодишният Дакар ще е само със 17% по-къс. Но всички участници са съгласни, че ще е най-трудното издание на състезанието, откакто то се премести в Южна Америка през 2009 г.

Един от хората, които познават най-добре Дакар, е навигаторът на миналогодишния победител Нани Рома – Мишел Перен. Той започва да проучва маршрута от момента на обявяването му – месеци преди въобще да пристигне на мястото на събитието. Последните детайли по дистанцията бяха оповестени на 19 ноември, така че вече всичко е известно.

– Дакар 2015 ще е голямо предизвикателство, тъй като организаторите изглежда са се опитали да направят нещо на нов терен, който иначе познаваме добре – обяснява Перен. – Седми и осми ден ще са над 3600 метра надморска височина. Това ще натовари и колите, и екипажите. Освен това първата част на Дакар ще е по-дълга от втората. Така че всички ще са по-изморени от обикновено, когато дойде време за почивния ден (девети).

Според копилота на Рома маратонските етапи ще са толкова важни за изхода от надпреварата, колкото и по-късите отсечки:

– В някои отсечки екипажите ще обслужват сами превозните средства. Без механици няма възможност за сериозен сервиз. Така че ще е важно да се грижим добре за автомобила. Освен това няма да имаме резервни гуми. По принцип сменяхме гуми всеки ден. Сега ще трябва да издържат поне по два дни. И поради тази причина управлението на гумите също е фактор.

Дакар 2015 е 37-ото издание на ралито. Стартовият списък бе уточнен окончателно след техническия преглед и административните проверки. Те бяха преминати от 406 превозни средства, които ще потеглят утре от Буенос Айрес към първия бивак във Вила Карлос Пас. 161 са мотоциклетите, автомобилите – 137, камиони – 63 и 45 АТВ-та.

Пежо се завръща в Дакар след 25-годишно отсъствие, като трите DKR 2008 ще бъдат карани от Стефан Петерханзел, Карлос Сайнц и Сирил Депре – петкратният победител в състезанието при мотоциклетите дебютира при автомобилите. Мини е с 11 екипажа (в различни отбори), като Рома отбеляза, че годината буквално е излетяла. Съекипникът му Насър Ал-Атия стартира на чисто. В битката ще се включат още упоритият Гиниел де Вилер, Роби Гордън и т.н. Бъгитата са се увеличили отново, а завърналият се при тях Герлен Шишери заяви, че задачата му е да стигне по-далеч от колите на Пежо.

При мотоциклетите Марк Кома ще се бори за нова победа с Жорди Виладомс и Сам Съндърланд. Хонда ще опита отново да спечели категорията, начело с Хоан Бареда. Андрей Каргинов, Едуард Николаев, Айрат Мардеев и Камаз ще водят битка със съперниците с Ивеко, Ман, Татра и др.

Дакар е създаден по идея на мотоциклетния състезател Тиери Сабин, след като се губи в южната част на пустинята Сахара по време на рали Абиджан-Ница през 1977 г. Той разбира, че преминаването през дюните е уникално предизвикателство и организира първата надпревара, която започва от Париж през декември 1978 г. Името идва от столицата на Сенегал, където финишира ралито: екипажите изминават близо 10 000 километра от Париж до Дакар. От 2009 г. надпреварата се мести в Южна Америка заради усложнена политическа обстановка в Африка.

През 2014 г. участие в Дакар взеха 431 превозни средства: 147 коли, 174 мотоциклета, 40 АТВ-та и 70 камиона. От тях финишираха 48%.