F1 иска по-леки, по-прости и по-шумни двигатели. Това потвърди Стефано Доменикали. Главният изпълнителен директор на спорта също така се надява бъдещото поколение автомобили да намалят своето тегло.
F1 ще продължи да използва двигатели с вътрешно горене след влизането на новите технически правила през 2026 г. Световният шампионат няма намерение да се насочи към изцяло електрическо задвижване. В допълнение, F1 ще използва само устойчиви горива от сезон 2026 г.
Ръководството на спорта вече започва да мисли за това какъв тип задвижващ агрегат може да се използва в по-далечно бъдеще. Доменикали вече няколко пъти заяви, че иска автомобилите да намалят своето тегло. Една областите, в които трябва намали значително масата, е хибридното задвижване. Понастоящем включва тежки акумулаторни батерии.
В края на миналата седмица Доменикали изложи визията си за F1. Той иска да се обмисли сериозно евентуална промяна на подхода към силовия агрегат, след като правилата за устойчиво гориво са в застой.
„Ако можем да бъдем ефективни в проучването и производството на устойчиво гориво, ще можем да мислим за следващото поколение силови агрегати. Трябва да се фокусираме върху лекотата“, сподели Доменикали пред motorsport.com.
„Искаме конкурентен двигател, който да е с много конски сили, а също и със страхотен звук. 99.9% от хората искат отново да чуят истински звук от F1 на пистата. Това е нещо, което сме поставили на масата“, добави италианецът.
F1 продължава използването на турбо-хибридни двигатели поне до 2030 г. Доменикали смята, че потенциалните промени в посоката на автомобилния пазар през следващото десетилетие могат да позволят изместване на фокуса и за състезанията за Гран При
„Днес сме в преходна фаза, в която големите производители трябва да разработят хибридни и електрически технологии, тъй като те са част от портфолиото им за продажби. Аз вярвам, че ако свършим добра работа с устойчивите горива, ще можем да опростим двигателите след няколко години, което от своя страна ще намали теглото на болидите. Това е нещо, върху което сме започнали да мислим.“
Доменикали заяви, че F1 трябва да „облекчи всеки компонент на автомобилите колкото е възможно повече.“ Той обаче напълно разбира, че масата на автомобила трябва да се намали и в резултат на стремежа за подобряване на безопасността.
„Това е много важен въпрос. През годините теглото на автомобилите доста се увеличи. Очевидно никой не поставя под въпрос какво е направено на фронта на безопасността.“
„Не трябва да забравяме за развитието на нови технологии и последващото приемане на батерии. Това е аспект, който доведе до въздействие върху теглото“, продължи Доменикали. „Ние сме F1. Затова трябва да се запитаме какво можем да ускорим по отношение на развитието. Тук въпросът за устойчивите горива е фундаментален. Възприятието и пазарът на този фронт се променят постоянно. Смятам, че беше направен много добър избор, когато за първи път решихме да поемем по този път. Не искаме да водим технологични войни срещу пълната електрическа мобилност, тъй като това е технология, която ще има собствен пазар.“
„Ние вярваме, че F1 може да ускори възможността да имаме устойчиво гориво на правилната цена. Това ще бъде голяма помощ за мобилността в абсолютния смисъл, включително търговските превозни средства, авиацията и тази, която включва автомобилите, циркулиращи в света, които са около милиард и половина. Това е много важно предизвикателство за F1. Аз съм сигурен, че то че ще помогне да се събере визията на всички отбори“, завърши Стефано Доменикали.
F1 will be supporting BBC Children in Need with an F1 23 tournament#F1https://t.co/Gw39giUAoG
— Formula 1 (@F1) July 14, 2023