Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 F1 пилотите няма да са длъжни да използват охлаждащи системи

F1 пилотите няма да са длъжни да използват охлаждащи системи

F1, охлаждащи системи
снимка, Ред Бул Контент Пуул

F1 пилотите няма да са длъжни да използват охлаждащи системи. Това твърди информация на Моторспорт. Планът е такива системи да бъдат налични само в състезания, които се провеждат при екстремни горещини.

Ръководството на F1 и ФИА работиха активно през последната година, за да намерят начин как пилотите могат да се охлаждат по време на дадени състезания. Целта е да не се допусне повторение на събитията от Катар 2023. Тогава редица пилоти бяха крайно изтощени заради екстремната горещина по време на надпреварата в Лосаил. Някои от тях като дори потърсиха медицинска помощ след финала, докато Логан Сарджънт дори се оттегли, тъй като е бил на ръба да получи топлинен удар.

Първоначалната идея беше да бъдат инсталирани климатични системи в болидите от F1, които да охлаждат въздуха. После обаче беше решено пилотите да носят специални дрехи, по които да циркулира охладителна течност. В крайна сметка ФИА одобри използването на такъв тип охлаждане по време на състезания като Сингапур, Катар, Бахрейн или някое другo, което се провежда при висока температура на въздуха

Едно от основните предизвикателства в този процес беше да се гарантира, че охлаждащите устройства отговарят на строгите правила на ФИА за огнеустойчивост. Това е от изключително значение в случай на катастрофа, последвана от пожар.

Устройствата съчетават жилетка, по която има малки тръбички. Те изпомпват охладена течност, съхранявана в специална кутия, в която се намират микропроцесора и самата система. Тя е необходима за поддържане на съответните ниски температури около торса на пилота.

ФИА заяви, че „финализирането на системата за охлаждане на пилота след работата, извършена между ФИА и отборите от F1, подкрепена от промени, които определят кога трябва да се използват такива системи“, е било одобрено по време на първото заседание на Комисията за 2025 г. в Лондон.

Това включва и определяне на това кога трябва да се използва охлаждащата система. Отборите ще бъдат задължени да разполагат с нея само когато температурите достигнат определен праг- 31 градуса по Целзий. Той се определя температура на околната среда от сензорите на ФИА, разположени около пистите. В момента има четири метеорологични станции, поставени на различни места около трасетата. Така ще бъде по-лесно да се види колко горещи са условията. Не трябва да се забравя, че температурата в кокпита може бързо да се покачи и да надвиши 50 градуса.

Догодина охладителните системи ще се захранват от различно разположените батерии на новите автомобили. Следователно те ще бъдат неразделна част от пилотите.

Тази година като системата ще се монтира само при надвишаване на температура от 31 градуса по Целзий. Заради това пилотите ще имат опция да не я използват. Това ще позволи също така да бъдат завършени допълнителни проучвания и изследвания. Така системите ще могат да бъдат усъвършенствани преди сезон 2026.

Ако даден пилот реши да не носи охлаждаща жилетка през 2025 г., той трябва да носи допълнителни 500 г баласт в кокпита. Така ще се гарантира, че няма да получи нечестно предимство.