Начало Други Ферари надви Тойота и спечели 24-те часа на Льо Ман с прототипа...

Ферари надви Тойота и спечели 24-те часа на Льо Ман с прототипа 499P

2019
0
Ферари 499P
снимка, Ферари

Ферари триумфира в тазгодишното 91-во издание на 24-те часа на Льо Ман. Италианският производител записа първи успех в най-високата категория на легендарното състезание за издръжливост от 1965 г. насам. Победата в Льо Ман бе за Ферари AF Corse №51 с екипаж Антонио Джовинаци/Алесандро Пиер Гуиди/Джеймс Каладо. Второто място в категорията на хиперавтомобилите бе заето от миналогодишния победител Тойота №8 с пилоти Себастиен Буеми/Рио Хиракава/Брендън Хартли. Последното място на подиума в 24-те часа на Льо Ман бе заето от Кадилак №2 с екипаж Ърл Бамбър/Алекс Лин/Ричард Уестбрук.

24-те часа на Льо Ман е четвърти кръг от сезон 2023 в световния шампионат на ФИА (WEC). Тази година се провежда 91-вото издание на историческата надпревара на френската писта с дължина 13.626 км

Тази година се включиха общо 16 прототипа в категорията на хиперавтомобилите. Освен Ферари, тук се включват още Тойота, Порше Пенске, Кадилак, Гликенхаус, Пежо и Floyd Vanwall Racing.

Ферари AF Corse показа отлична скорост още в квалификациите. Италианският производител окупира първите две стартови позиции и изглеждаше като фаворит за победата в 24-те часа на Льо Ман. Въпреки това очакванията бяха Тойота, Порше Пенске и Кадилак да окажат сериозна съпротива на Скудерията.

Тази година 24-те часа на Льо Ман празнува своята стогодишната от първото си издание през 1923 г. По този повод бе изработен специален трофей, който тежи повече от 50 кг

24 часа на Льо Ман бе изпълнено с редица драми, инциденти и смени на водачеството. Стартът на състезанието бе даден от звездата от НБА Леброн Джеймс. Американецът каза на френски „пилоти, стартирайте двигателите си“, след което развя флага на Франция по време на летящия старт на 24-те часа на Льо Ман.

Екшънът в 24-те часа на Льо Ман започна още в първата обиколка. Тогава Джак Айткен загуби контрола над своя Кадилак №311 и се удари в стената след излизането от първия шикан. Състезателят на Екшън Ескпрес Рейсинг успя да се върна в бокса, където механиците поправяха щетите по автомобила. Междувременно Ферари №50 водеше пред двете Тойоти, Ферари №51, Порше Пенске №5 и Кадилак №2.

В следващите няколко часа Ферари и Тойота водеха оспорвана борба за първото място. Същевременно имаше няколко периода на кола за сигурност заради различни инциденти в 24-те часа на Льо Ман 2023. Една от най-запомнящите се катастрофи бе между прототип от клас LMP2 на Юнайтед Аутоспортс и автомобил №77 на Демпси-Протон Рейсинг Порше.

До първите 12 часа имаше чести промени на лидерството заради различните метеорологични условия на пистата Льо Ман. Ферари №51 успя да се задържи на първото място преди Пиер Гуиди да се завърти в първия шикан Мулсан. За щастие италианецът успя да се върне на трасето сравнително бързи и остана в борбата за победата. По-рано Ферари №51 бе близо до удар с Порше №72 на TF Sport

Същевременно Тойота също се сблъска с проблеми. Автомобил №7 на японците участва в инцидент по време на нощните часове. Малко след това Камуи Кобаяши спря на пистата. Това означаваше край на състезанието за Тойота №7 и шансовете за победа в 24-те часа на Льо Ман. Ферари №50 също имаше проблеми и прекара немалко време в бокса. Това позволи на Пежо №94 да се озове изненадващо на върха. Радостта на французите обаче бе твърде кратка след като автомобил №94 се удари в предпазните ограждения. Малко преди това отпадна Порше Пенске №75 с екипаж Фелипе Наср/Матю Жамине/Ник Танди.

5 часа преди края Ферари №51 изпревари Тойота №8 и си върна първото място. Двата прототипа имаха сериозно предимство спрямо всички останали производители. Съвсем очаквано прототип №4 на Floyd Vanwall Racing с екипаж Естебан Гериери/Том Дилман/Тристан Вотие.

Около 90 мин преди края на състезанието Тойота №8 претърпя инцидент заради грешка на Рио Хиракава. Японецът загуби контрола над автомобила в завоя „Арнаж“ докато преследваше Ферари №51. Хиракава се върна в бокса, където загуби няколко минути, в които механиците поправяха неговия автомобил. Така на практика Ферари №51 си пое глътка въздух и вървеше уверено към победата в 24-те часа на Льо Ман

До края на 91-вото издание на 24-те часа на Льо Ман не настъпиха сериозни промени в челото на колоната. Следователно Ферари №51 записа невероятна победа в легендарното историческо състезание за издръжливост. Това бе и първи успех за прототипа Ферари 499P откакто се присъедини към WEC.

Второто място бе заето от Тойота №8. Японците трябваше да се задоволят с второто място тъй като нямаха отговор на темпото на Ферари №51 в по-голямата част от 24-те часа на Льо Ман. Последното място на подиума бе заето от Кадилак №2. Американският производител записа първо качване на почетната стълбичка откакто е част от световния шампионат за издръжливост.

Четвъртото място бе за Кадилак №3 и пилотите Себастиен Буре/Ренгер ван дер Занде/Скот Диксън. На петата позиция финишира Ферари AF Corse №50 с екипаж Мигел Молина/Антонио Фуоко/Никлас Нилсен/. Следващите две позиции бяха заети от Гликенхаус №708 с екипаж Ромейн Дюма/Оливие Пла/Райън Брискоу и  Гликенхаус №709 с екипаж Натаниел Бертон/Франк Малю/Естебан Гутиерес. Топ 10 допълниха Пежо №93 с пилоти Пол ди Реста/Жан-Ерик Верн/Микел Йенсен, Порше Пенске №5 с екипаж Дейнс Камерън/Фредерик Маковиецки/Михаел Кристенсен и Кадилак №311 на Екшън Ескпрес Рейсинг, каран от Алекс Симс/Джак Айткен/Пипо Дерани.

В клас LMP2 победата отиде при прототип № 34 Inter Europol Competition със състезатели Алберт Коста/Фабио Шерер/Якеб Смеховски. Втората позиция бе за прототип №41 на WRT с екипаж Роберт Кубица/Руи Андраде/Луи Делетрас. Последното място на подиума в клас LMP2 от 24-те часа на Льо Ман бе заето от Duqueine Team №30 и пилотите Рене Биндер/Нийл Яни/Нико Пино.

Корвет №33 финишира на първа позиция в категорията GTE Am. Успехът грабна екипажът Бен Кийтинг/Ники Катсбръг/Николас Варон. Второто място бе за Астън Мартин №25 на ORT yb TRF. Последното място на подиума бе заето от Порше №86, подготвено от отбора на GR Racing.