Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 ФИА: Носенето на пиърсинг е опасно! Трактор на пистата при почти нулева...

ФИА: Носенето на пиърсинг е опасно! Трактор на пистата при почти нулева видимост? Няма проблем

ФИА, Формула 1, F1
снимка: Спас Генев

Това не е спорт, а цирк. Рейс контролът на ФИА превърна втори пореден шампионат в пародия с решенията си. Промяна през сезон 2022 няма и президентът на федерацията Мохамед бин Сулайем може да твърди колкото желае, че подопечните му спазват правилника – очевидно е, че това не се случва и Гран при на Япония е поредното доказателство.

Дъждът на пистата Сузука е често явление и в неделя мнозина питаха защо Формула 1 не насрочи кръга си в Япония за някаква по-приемлива дата. През април например. Твърди се, че от ФИА и ръководството на шампионата са готови да преместят старта, но организаторите упорито не отстъпвали от датите си, падащи се в края на сезона на тайфуните. Тоест докато от Сузука не се съгласят, надпреварата вероятно ще продължи да се случва, когато има голяма вероятност за сериозни валежи и бури. А с такива условия се видя и по-рано този сезон, че от ФИА не могат да се справят.

Така или иначе надпреварата в Япония стартира. Според Валтери Ботас например – и не само според него – това бе грешка

„Първите две обиколки бяха кошмарни. Изненадах се, че стартирахме, защото условията, видимостта бяха толкова лоши. Не трябваше да потегляме“, отбеляза пилотът на Алфа Ромео.

Последваха инциденти, довели до спиране на надпреварата и огромен скандал. След катастрофата на Жул Бианки точно на Сузука през 2014 г. бе проведено разследване. Пилотът на Маруся се заби в кран, излязъл да прибере разбилия се по-рано Адриан Сутил (Заубер). Ситуацията бе разследвана от комисия, в чийто състав влизаха Рос Браун, Стефано Доменикали, Емерсон Фитипалди, Алекс Вурц и забележете – Едуардо Фрейташ, тогава рейс директор на WEC, през миналия уикенд – рейс директор на Гран при на Япония. Фрейташ оглавяваше рейс контрола, пуснал трактор на пистата, докато колоната от болиди все още бе на трасето.

В международния спортен код на ФИА пише: „Нито един маршал или превозно средство не може да влиза в периметър на пистата без разрешението на рейс контрола“

По време на самото състезание от федерацията пуснаха изявление, което масово бе възприето като опит да се отклони вниманието от трактора на пистата. Обяснението, че червен флаг бе показан преди кола №10 да премине мястото на инцидента“ е нелепо с оглед на факта, че редица пилоти отбелязаха наличието на тежката машина. Рейс инженерът на Себастиан Фетел дори не повярва в първия момент на пилота си.

„Следващия път да ни информират, че има проклет трактор на пътя“, каза Фетел.

„Трактор?“, попита рейс инженерът му Крис Кронин

„Да, точно“, потвърди пилотът.

Червеният флаг пък бе показан секунди преди Гасли да премине покрай тежката машина. А Карлос Сайнц отбеляза огромния проблем с видимостта.

„Не знам дали хората разбират, но зад кола за сигурност се движим със 100 или 150 км/ч. При тази скорост не виждаме нищо, дори зад сейфти кар. Ако един пилот реши съвсем малко да кривне от траекторията или има аквапланиг, или превключи нещо на волана си и излезе от състезателната линия, след което се удари в трактор, то всичко ще приключи, нали? Защо продължаваме да рискуваме по този начин. Съвършено безсмислено е. Така или иначе спряха състезанието, защо беше това?“, попита пилотът на Ферари.

Гасли бе разследван специално за превишена скорост след инцидента с трактора

Французинът получи наказание, докато в Скай Спортс например предпочетоха да се съсредоточат върху него, а не върху трактора. Формула 1 има своя телевизия, но английският Скай F1 е на практика официоз и това породи съмнения, че са подадени инструкции за отвличане на вниманието от ситуацията. За обиците и пиърсингите на Люис Хамилтън се говореше месеци наред, включително в Сингапур. Бин Сулайем подчертаваше многократно, че правилата са си правила и трябва да се спазват. И накрая собствените му хора рискуваха живота на Гран при пилотите и маршалите на фона на безкрайните си твърдения, че безопасността и приоритет №1 за ФИА. Ако се съди по отделеното на пиърсинга на Хамилтън време, то той е по-важен за федерацията, отколкото трактор на пистата.

Насочването на вниманието към Гасли е абсолютно погрешно, посочиха мнозина пилоти, сред които и Джордж Ръсел.

„Говори се за Гасли, но това не е „инцидентът на Пиер Гасли“. Още 17 коли минаха от там при почти никаква видимост.“

„За да видиш нещо, трябва да мръднеш от спрея, а това означава директно да влезеш в траекторията на трактора (който дори не бе до пистата, а директно на трасето – б.а.). Няма обстоятелства, особено на мокро, когато тази ситуация е приемлива“, каза пилотът на Мерцедес.

След разправията относно трактора финалът на състезанието изобщо не бе по-малък хаос. Проблемите коя обиколка бе последна, как така на стюардите им отне броени минути да накажат Шарл Льоклер, а само седмица по-рано умуваха три часа за уж очевидни нарушения на Серхио Перес и колко точки се присъждат се струпаха накуп и затвърдиха впечатлението за некомпетентност и хаос.

Сцената как Макс Верстапен мисли, че все още не е спечелил титлата – отдавна е ясно, че тя бе въпрос на време – и пита „Сигурен ли си?“, когато му казват, че е шампион за втори път в кариерата си, е показателна. Очевидно има нещо много сбъркано, когато самите отбори не са наясно с правилата

Дори от Ред Бул мислеха, че ще получат 75% от точките. Кристиан Хорнер каза, че правилата не са изчистени – шефът на тима, току-що триумфирал за втора поредна година в първенството. Та според обяснението на ФИА – точките се намаляват ако прекратеното състезание не може да бъде възобновено, е възможно след тричасово отлагане на старт да се проведе „надпревара“ в рамките на броени минути и пак да се присъдят пълни точки.

За втора поредна година след състезанието, в което е спечелена F1 титлата, се обсъжда работата на ФИА, а не успехът на Верстапен. Любопитно е какво Пилат Понтий-ско (каквото бе сравнението на италианския журналист Лео Турини за действията на ФИА) решение ще оповестят от федерацията по отношение на бюджетните лимити след три отлагания за съобщаване на резултатите от проверките. Ситуацията е такава, че фенове на МotoGP основателно се подиграваха снощи на Формула 1 с посочването на една-единствена причина за това феновете да предпочетат световния мотоциклетен шампионат: „Ние знаем, когато някой стане световен шампион.“