Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 ФИА показа как ще изглежда новото поколение F1 болиди

ФИА показа как ще изглежда новото поколение F1 болиди

3321
0
ФИА 2026
графика: ФИА

ФИА показа как ще изглежда новото поколение F1 болиди. Федерацията публикува няколко снимки в своя уебсайт. Новите автомобили ще бъдат по-тесни, по-къси, по-леки с 30 кг и ще използват активна аеродинамика.

Днес Международната автомобилна федерация (ФИА) представи концепцията за следващата генерация F1 болиди. Федерацията се насочва към едно по-конкурентно, по-безопасно и по-устойчиво бъдеще за Световния шампионат на Формула 1 с представянето на дългоочакваните технически правила. Те ще определят развитието на спорта от 2026 г. нататък.

Разработени в консултация с Техническите работни групи на ФИА за Формула 1 и формулирани в сътрудничество с Формула 1, 10-те отбора в спорта, производителите на оригинално оборудване и задвижващи агрегати, основните детайли на новия правилник бяха разкрити в Монреал. Това се случва точно преди Гран При на Канада 2024, която ще се проведе този уикенд. Сега предстои регламентът за 2026 г. да бъде официално ратифициран. Това ще се случи на следващото заседание на Световния съвет за моторни спортове на 28 юни.

Новите F1 болиди ще използват активна аеродинамика. Така ще се постигне намаляване на теглото с 30 кг в сравнение със сегашните машини. Следващите болиди също така ще бъдат по-къси и по-тесни

Междуосието ще бъде намалено от 3600 мм на 3400 мм.  Широчината на автомобилите ще намалее от 2000 мм на 1900 мм. Освен това максималната широчина на пода ще бъде намалена със 150 мм.

F1 запазва 18-инчовия размер на колелата, който присъства от 2022 г. насам. Въпреки това широчината на предните гуми ще бъде намалена с 25 мм, а на задните – с 30 мм. Не се очаква това да доведе до значителна загуба на сцепление.

Като част от усилията за перфектно адаптиране на шасито към новите правила за двигателите, както и за по-добро следване на автомобилите, притискащата сила е намалена с 30%. Съпротивлението пък ще бъде с 55% по-малко.

Ключовите аеродинамични елементи на автомобила с подвижни крила са проектирани по уникален начин. Целта е да сведат до минимум явлението мръсен въздух, което е толкова вредно по време на състезанията.

Промените пот F1 болидите включват по-тясно предно крило, премахване на капаците на предните колела и табла за контрол на въздушните въздействия на колелата в предната част на страничните носачи. В задната част на автомобила ще има триелементно активно задно крило с опростени крайни плочи. Долната част на крилото (beam wing) е премахната.

Новите F1 болиди ще имат частично плосък под и дифузьор с по-ниска мощност. Така ще се намали влиянието и граунд ефекта. Планът е представянето на колите да не зависи толкова много от твърде ниски настройки на височината на шасито.

Автомобилите ще разполагат и с подобрени системи за безопасност. Това са двустепенна структура за преден удар и подобрена защита от странични удари. Натоварването на обръчите при преобръщане също е увеличено от 16G на 20G. Светлините на крайната плоча на задното крило пък ще бъдат по-ярки.

Никола Томбазис определи новите правила като „умерена революция“. Гръцкият инженер смята, че те напълно съответстват на това, което трябва да бъде F1 в близко бъдеще

„С този набор от правила ФИА се стреми да разработи ново поколение автомобили, които да са в пълна връзка с ДНК-то на F1“, сподели Томбазис.

„Това са автомобили, които са леки, изключително бързи и пъргави, но които също така остават на върха на технологиите. За да постигнем това, работихме върху т.нар.  концепция за „пъргав автомобил.“

„По-леки, по-мощни и по-фокусирани върху уменията на пилотите. Техническите правила на ФИА за F1 за 2026 г. са разработени така, че да осигурят по-близки състезания между пилотите, да увеличат конкуренцията между отборите и да подобрят зрелището“, добави директорът на комисията за едноместни състезателни автомобили.

Президентът на ФИА Мохамед бин Сулайем също приветства новите технически правила в F1, които влизат в сила през сезон 2026.

„Днес ФИА определя изключително вълнуващото бъдеще на върховите постижения в моторните спортове. Представихме цялостен нов набор от правила за Световния шампионат на ФИА за F1 през 2026 г. и след това“, заяви Бин Сулайем.

„След публикуването на регламента за силовите агрегати за 2026-та, преди две години, се възползвахме от възможността да предефинираме регламента за шаситата. Той трябва да съответства на енергийните изисквания на новите силови агрегати.“

„Разработихме всичко това в сътрудничество с партньорите ни от F1 и със съдействието на 10-те отбора в спорта и всички наши заинтересовани страни. Това представлява уникална ревизия, която ще гарантира, че нашият водещ шампионат е още по-актуален спрямо случващото се в света.“

„Правилникът за задвижващите агрегати вече доведе до рекорден брой производители, които се ангажираха с участие в спорта. А сега, в тандем с регламентите за шаситата, които предвиждат по-леки, по-гъвкави автомобили с иновативни аеродинамични решения, създадохме уникален набор от регламенти. Те са предназначени не само да подобрят състезанията, но и да направят шампионата още по-привлекателен за производителите на задвижващи системи, производителите на оригинално оборудване и съществуващите тимове.“

„Ключовите характеристики на регламента на F1 за 2026 г. са усъвършенстваните технологии за устойчивост и безопасност. Нашата цел, съвместно с F1, беше да произведем автомобил, който да е подходящ за бъдещето на елитната категория на спорта. Вярваме, че сме постигнали тази цел“, добави президентът на ФИА.

„Тези правила отбелязват важен момент в бъдещето на нашия спорт. Очакваме ново поколение автомобили и задвижващи агрегати, които ще предоставят на нашите фенове по-близки и вълнуващи състезания“, каза Стефано Доменикали

„Новият хибриден силов агрегат с устойчиво гориво представлява огромна възможност за световната автомобилна индустрия. Намаляването на използването на гориво има потенциал да се използва от автомобили по целия свят и драстично да намали емисиите. Потенциалът му е една от основните причини, поради които през 2026 г. ще имаме рекорден брой доставчици на двигатели в F1.“

„Навлизаме в този нов регулаторен цикъл с най-силната позиция на спорта, която някога е имал. Уверен съм, че работата, извършена от ФИА за създаването на тези правила, ще засили още повече позициите на спорта по света“, добави главният изпълнителен директор и президент на F1.