Начало Автомобили Фокус RS изпраща Форд в нова ниша

Фокус RS изпраща Форд в нова ниша

317
0

Съвсем доскоро ми се струваше, че 305 к.с. и 440 Nm са прекалено много за автомобил само с предни двигателни колела. И то за кола в компактния клас, която е в продажба. Обикновено при такива характеристики се използва задвижване 4х4, което по-добре оползотворява безумната тяга и мощност. Популярните цивилни версии на състезателните Субару Импреса STI и Мицубиши Лансър Evo, са точно от този тип. „Горещите хечбеци” на популярни модели като Голф GTI, Рено Меган и Фиат Гранде Пунто Абарт са с две двигателни колела, но пък са с по 220-240 к.с. Малко над тях е Мазда, при които спортна модификация на тройката, обозначение MPS е 260 к.с.

Но сега се наслаждавам на вида на най-мощния компактен хечбек, предлаган на пазара, който при това е с две двигателни колела – Форд Фокус RS. Отровно зелената кола е застинала под тентата на летището в Сливница, на чиято писта ще имам малко по-късно възможността да разбера, дали споменатите в началото уникални мощност и въртящ момент на мотора се използват пълноценно от предното предаване. Не че съмнявам във възможностите на конструкторите на компанията – все пак колите с означение RS в гамата на Форд имат 40-годишна история, а и опитът и победите в Световния рали-шампионат със сигурност е бил използван с шепи. Онова, което е най-интригуващо обаче е, че е използвано само на предно предаване.

Колкото повече разглеждам колата, толкова повече ми се набиват разликите със също спортният, но по-цивилен Фокус ST (225 к.с.). Тук арки на калниците са още по-широки, пластмасовият капак е с прорези на въздуховодите. Има гигантския спойлер върху капака на багажника. Предната броня е с огромен отвор, осигуряващ дълбокото поемане на въздух от интеркулера, а дифузьора в задната броня играе важна аеродинамична роля за контрол и под максималните 260 км/ч. Стандартните лети джанти с размер 19 цола и широки гуми осигуряват не само контакт с пътя, но и подчертават силно възможностите на колата – ако се налепят няколко стикера Фокус RS лесно може да се сбърка с бегачката от WRC.

Интериорът не се отличава особено от стандартния модел, но погледа ми е привлечен от състезателните седалки Recaro, изработени от карбон и тапицирани със специална тъкан и алкантара. В средата на таблото са монтирани три допълнителни уреда, отчитащи температурата, налягането на маслото и на турбокомпресора. Седалката се регулира само в посока напред-назад, като на височина е както при състезателния Фокус с гаечен ключ, така че главата ми леко опира в тавана. Но това не ме притеснява особено, защото при каране на писта това няма чак такова значение.

Нямам търпение да „извадя“ тези 305 к.с. Натискам алуминиевия педал на съединителя и стартирам двигателя от бутона – от грохота на петте цилиндъра и свистенето на турбината (Borg Warner K16 с налягане 1,4 бара) под предния капак ме побиват тръпки и съвсем леко потеглям по правата. След миг настъпвам педала на газта и усещам работата на компресора още при 1 200 оборота, а при 2500 вече целия въртящ момент от 440 Nm ме залепва за облегалката. Моторът се ускорява бързо, достигайки 7 000 оборота и като че ли целия табун коне препуска в яростен галоп. Най-интересното е, че колата набира скорост все едно е с 4 двигателни колела, основна заслуга за което има самоблокиращия диференциал Quaife, модифициран специално за тази версия. Наближавам края на пистата, минавам на втора и натискам спирачките – колата послушно намалява и започвам да завивам около конусите. Даже и по неравния асфалт не усетих работата на блокажа му, защото работи изключително меко и толкова ефективно, че цялата сила и мощ на двигателя се превръща в движение независимо на каква предавка и при всеки натиск на газта.

Тук влиза в действие и втората топ технология, внедрена във Фокус RS – предното окачване RevoKnuckle, подобряващо изключително стоенето на пътя. То бе разработвано през 2001 г. за WRC и е тествано на рали автомобила на компанията, като обединява в себе си преимуществата на системата с два напречни носача и обикновения McPherson. Резултатът е, че хечбека не само завива добре, но и като че ли го прави с удоволствие. Съвместната работа на двете системи – диференциала и окачването предотвратява не само вибрациите на волана в завой с пълна газ, но и въпреки притесненията ми, колата се насочва към върха на завоя, следвайки послушно зададената траектория. Уникален баланс от острота на управлението и точни реакции!

Тук трябва да спомена и още няколко неща, които проавят от Форд Фокус RS един от най-добрите „горещи автомобили” в момента изобщо. Волатът е доста остър с 2,3 оборота от край до край, изцяло преосмислената скоростна кутия с значително подобрено превключване на предавките и големите спирачни дискове (апарати с едно бутало!) с диаметър 336 мм отпред и 302 мм отзад. Заедно със модернизираната стабилизираща система ESP, която се включва малко по-късно и дава повече свобода, мога ефективно и леко да контролирам намаляването на скоростта във всяка една ситуация.

Правя доста бързо и останалите две обиколки и вече съм сигурен, че Форд са направили точния избор в полза на предното предаване, като са се научили да използват възможностите му най-добре от всички. Със сигурност колата няма да е по-бавна на асфалт от именитите си противници с 4х4, които освен това са и доста по-скъпи. Колко струва Фокус RS? Според мен това не е най-важното. По-важното е, че ще бъдат изработени само 8000 автомобила с поне 20% по-ниска цена от съперниците 4×4.