Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Гари Андерсън: Мнението на пилотите е само един от факторите при взимане...

Гари Андерсън: Мнението на пилотите е само един от факторите при взимане на решение за стратегиите

1834
0
Валтери Ботас
Валтери Ботас; снимка: Мерцедес

Един от най-обсъжданите моменти от Гран при на Франция извън победата на Макс Верстапен бе избухването на Валтери Ботас по радиото към края на състезанието. Финландският пилот попита, ругаейки, защо никой не го е послушал, когато е казал, че трябва да преминат на стратегия с две спирания в бокса. Люис Хамилтън каза след финала, че вероятно два бокса са можели да помогнат, но с тима не са обсъждали такъв вариант. Бившият технически директор на Джордан и Ягуар Гари Андерсън е съгласен, че двамата имаха основание да се съмняват в избора на екипа си. В коментар за the-race.com обаче той посочи, че мнението на пилотите е само един от факторите, който в отборите взимат под внимание при обсъждането на стратегиите.

„Ботас и Хамилтън имаха право да изразят съмнение. Лесно е да свиеш рамене и да заявиш, че отборите очевидно трябва да слушат повече пилотите си. В крайна сметка те са в колата и усещат гумите. Както обясни и Рос Браун, който изпълни някои страхотни стратегии в своето време на питуола, от кокпита Хамилтън и Ботас виждат само част от картината.“

„Но с оглед на Мерцедес аз бих казал, че ако следваха желанията на пилотите по отношение на стратегиите, то според мен успехите щяха да намалеят. В някои случаи виждането на пилота трябва да се вземе предвид, но отборът е този, който разполага с цялата информация. В случая с Мерцедес – те имат инженери с над 20-годишен опит.“

„Седял съм на питуола толкова пъти през годините и е трябвало да взимам такива решения – не е лесно. Винаги слушаш гледната точка на пилотите си. Но те са наясно какво се случва в тяхната кола и с тези непосредствено около тях. На питуола информацията е двойна. Имаш две коли на пистата, но и съперниците дават някои сигнали с времената и стратегиите си. Далеч в миналото са дните, когато се протягаше ръка изпод питуола и се решаваше дали вали или не. Сега всичко е симулации, симулации и симулации. Може обаче да имаш най-добрите симулации, но ако числата ти са грешни, не получаваш точна информация.“

„Няма много сценарии, при които Верстапен да излезе пред Хамилтън в първия завой. Винаги съм казвал, че състезателната стратегия трябва да е нещо живо и някой трябва да следи всяка секунда от всяка обиколка в състезанието. Пилотът може да е само част от данните, които се използват на питуола.“

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FORMULA 1® (@f1)

Андерсън обясни още, че всеки отбор следи не само температурата и налягането на гумите на колите си, но и предвижда нивата на стабилност на предна и задна част, както и тези на сцепление

„Фактът, че битката бе толкова близка, показва защо в Мерцедес не бяха напълно сбъркали в желанието си да опитат с един питстоп. Други също бяха с този вариант и постигнаха добри резултати. Хамилтън бе близо до победата. Ако Ботас умееше да управлява по-добре гумите си и може би не бе атакувал толкова в началото на втория стинт, историята можеше вероятно да е друга. Така че ситуацията има две страни, дори когато пилотите са прави за двата бокса. Според мен най-големият проблем, който Мерцедес трябва да реши, е защо моделът им е посочил, че Хамилтън ще е със сигурност пръв след първия пит при 3-секунден аванс.“

„Пилотите са част от процеса. Те трябва да дават идеи, но по-важното е да приемат крайното решение – точно както [Михаел] Шумахер го правеше в много случаи. А при последващия преглед на решенията вече няма значение дали са били правилни или погрешни. Винаги научаваш нещо, което ще ти помогне да си по-уверен в бъдеще.“

Ако сте намерили правописна грешка, моля уведомете ни като маркирате текста и натиснете Ctrl+Enter.