Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Главният стратег на Ферари: Фетел стори нещо, което изглеждаше невъзможно; Льоклер можеше...

Главният стратег на Ферари: Фетел стори нещо, което изглеждаше невъзможно; Льоклер можеше да е 4-ти

9183
0

Ферари преживя още един труден уикенд от началото на сезон 2020 във Формула 1, този път в Барселона. По време на Гран при на Испания Себастиан Фетел отново имаше пререкание с питуола по повод стратегията си. Четирикратният световен шампион изкара квалификацията на пистата Каталуния без изобщо да каже нещо по радиото. Около 20 съобщения от рейс инженера му Рикардо Адами останаха без какъвто и да е отговор. Това се промени в неделя, когато Фетел изрази раздразнение от питане относно стратегията си. Това бе втора надпревара, в която той не бе доволен от подхода на тима. След състезанието немският пилот заяви, че е странно да се правят изводи въз основа на отделни реплики, избрани за излъчване в ефир.

„Не смятам, че беше нещо кой знае какво. В крайна сметка взехме решение и го изпълнихме“, допълни Фетел.

Шефът на Ферари в F1 Матия Биното отхвърли предположенията, че комуникацията демонстрира повишено напрежение в отбора.

„Понякога питането не означава неразбирателство. В средата на колоната на моменти е трудно, но задаването на въпрос поне е осигуровка, че взимаме правилно решение“, каза Биното.

В Маранело сметнаха, че е необходимо допълнително разяснение по въпроса и ангажираха главния си стратег Инаки Руеда да обясни станалото по време на Гран при на Испания.

Как можеше Шарл [Льоклер] да финишира четвърти, като се има предвид, че бе 11-ти, когато отпадна?

„Трябва да се започне с изложение на предварителните условия. Гран при на Испания обикновено се провежда в началото на май при значително по-ниски температури, отколкото изживяхме миналия уикенд. Преди състезанието искахме да направим по едно спиране и с двамата пилоти, но бяхме наясно, че това ще е много трудно. За да успеем, Шарл трябваше да стигне поне до 28-ата обиколка (стартира със софт), а Себастиан (с медиум) – до 35-ата. Шарл опази добре гумите си в първия стинт и успя да стигне до 29-ти тур, тоест до позволяващия един бокс прозорец. Той имаше комплект нов медиум, който да използва. Всъщност след като движещия се пред него Пиер Гасли спря, Шарл бе на чиста писта и имаше възможност да натисне. В този момент го помолихме да опита да стигне до 28-ата обиколка. Това бе важно, за да проработи стратегията.“

А след като сложи медиума?

„Шарл скоро се освободи от Данил Квят и бе зад Ландо Норис. Бе значително по-бърз от него в този етап на надпреварата. Бяхме сигурни, че някои от пилотите на по-предни позиции ще правят втори бокс, а други ще имат проблеми да стигнат до финала. Всъщност единствено Серхио Перес направи същия избор като нас и като се има предвид наказанието му, то може да се предположи, че Шарл имаше шанс да финишира четвърти. За съжаление проблем сложи край на състезанието му…“

Как се разви надпреварата на Себастиан от стратегическа гледна точка?

„Единственото положително нещо от това, че не се класира за Q3, бе свободният избор на гуми за старта. Имахме възможност да пробваме нещо различно спрямо състезателите пред него. От видяното в данните (от тренировките) знаехме, че гумите хард не са опция за който и да е от пилотите ни. Шансът и за Себастиан да направи един пит с медиум и софт бе на ръба. Единственият начин да се получи бе да стигне до 35-ия тур с медиум и дори тогава щеше да е много трудно или поне така мислехме.“

Какви опции разглеждахте преди състезанието?

„Най-логичният вариант очевидно бе с две спирания. Обсъдихме го – мислехме за старт със софт и задържане на новия комплект, за да извлечем максимума от него във финалния етап и да изпреварим онези пилоти, останали по-дълго на трасето и съответно с по-износени гуми. Себ не се разбра с гумите в първия стинт, особено в трафика. Беше ясно, че трябва да направим два пита. И той влезе в 29-ата обиколка, отборът направи двоен бокс – трябваше да го вкараме в такъв момент, че да го предпазим от Даниел Рикиардо и същевременно да позволим на Шарл да запази позицията си пред Естебан Окон, имайки предвид, че и двете Рена стартираха с медиум.“

„Момчетата свършиха страхотна работа при питстоповете. Колата бе с по-добро поведение със софт и Себ имаше възможност да натисне повече. Целта бе да стигне до 50-ата обиколка, но въпреки серия от бързи турове, не успяхме да отворим разлика спрямо Рикиардо. В този момент можеше да изберем да запазим стратегията с два бокса и да рискуваме финал зад Рено-то или да пробваме да изкараме до финала. Просто трябваше да говорим с пилота и да видим какво мисли той.“

Какво каза Себастиан?

„Първоначално логично бе изненадан и попита с какво темпо трябва да се движи, за да финишира на добра позиция. След като прецени предимствата и недостатъците, Себ реши да пробва и благодарение на таланта си успя да стори нещо, което изглеждаше невъзможно.“

Много се изговори за радио комуникацията между пилотите и питуола по време на последните надпревари. Какво мислиш за това?

„Управлението на състезание със сигурност е много по-сложно в сравнение с преди. Факт е, че тази година се борим с група отбори и пилоти, чието представяне е много близко. Ето защо лесно може да се озовеш в ситуация да променяш сценариите обиколка след обиколка. До миналата година битката бе само с няколко екипа и зад топ 3 се отваряше пропаст, така че почти нямаше грижи с трафик. Просто трябваше да отвориш разлика преди първия стоп и след това всичко следваше повече или по-малко един и същи модел с малко променливи.“

„Случаят сега е различен, поради което разговорите с пилотите са по-чести и по-напрегнати. Нормално е да си промениш мнението по време на дискусия в зависимост от случващото се на трасето. Стратегиите се базират на математически модели, но пилотите трябва да ги прилагат, а те не са програмируеми компютри. Ето защо първо трябва да ги накараш да разберат, че си стигнал до определен избор, да ги включиш в процеса.“

„Ние имаме късмета да разполагаме с двама пилоти, които проявяват голям интерес към състезателни симулации и различни опции. По време на уикенд изкарваме много време в разговори за поведението на гумите. Честно казано, според мен изборите в последните надпревари бяха правилни и ни помогнаха – имайки предвид колко трудно се изпреварва на писта – да спечелим няколко загубени в квалификациите места. Смятам също така, че често успяваме да използваме максимално наличния потенциал благодарение на доброто управление на гумите от състезателите ни. Винаги обаче има какво да се подобри и най-важното е да постигнем напредък с представянето на колата. Всичко е по-лесно с бърз автомобил!“