Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Имал ли е Верстапен проблем с температурата на горивото преди старта в...

Имал ли е Верстапен проблем с температурата на горивото преди старта в Испания?

3108
0
Макс Верстапен, Ред Бул
снимка: Ред Бул Контент Пуул

Макс Верстапен спечели трудно Гран при на Испания, след която обаче се появи информация, че може би е имал проблеми и преди самия старт на състезанието, а не само по време на провеждането му. В надпреварата DRS-ът на нидерландеца работеше кажи-речи когато си поиска. Хелмут Марко заяви след финала, че проблемът се дължал на обновление в RB18, въведено за сваляне теглото на колата, което Серхио Перес още не е имал. Това обаче може би не е бил единственият проблем за Верстапен. Според различни източници в падока има съмнения дали температурата на горивото в болида на Макс е била в норма.

В Маями точно такъв проблем не позволи на автомобилите на Астън Мартин да излязат на стартовата решетка. Необходимата стойност бе достигната броени минути преди старта.

В Барселона наблюдатели посочиха, че колите на Ред Бул се появиха на грида много късно. Отбелязано бе, че Верстапен и Перес са напуснали питлейна 8 секунди преди затварянето му

След това на самата решетка се води разгорещена дискусия между главния инженер на тима от Милтън Кийнс Пол Монахан, техническия делегат на ФИА Джо Бауер и заместник-шефа на комисията на федерацията за едноместни състезателни автомобили Тим Гос. От Ред Бул са заявили, че късното излизане от бокса е било заради проверка на DRS-а. Системата на колата на Верстапен бе сменена, след като отказа ѝ във финалния му опит в съботната квалификация.

В публикация на Ауто Мотор унд Шпорт се твърди, че температурата на горивото в двата Ред Бул-а не е отговаряла на предписанието, докато колите са били още в бокса. Влязла е в границите при напускането на питлейна. Правилото е от техническия регламент (точка 6.4.2) и гласи, че температурата на горивото не може да е „повече от 10 градуса под температурата на околната среда“. Вчера в Барселона температурата на въздуха следобед бе 35 градуса. Това означава, че на горивото е трябвало да е 25 градуса. ФИА наблюдава този показател в реално време.

Попитан след финала за мнението му по въпроса, шефът на Ферари Матия Биното заяви, че се доверява на проверяващите

„Горивото трябва да е максимум 10 градуса под околната температура. И това трябва да е така през цялото време. Тоест не само когато колата излиза, но и когато е в гаража. Мога само да се доверя на ФИА и съм доста сигурен, че те бяха удовлетворени от показателите. Провериха ги“, заяви Биното

Ролята на Ферари в тази история може би е по-голяма, отколкото изглежда на пръв поглед. Ауто Мотор унд Шпорт посочва, че е имало договорка температурата на горивото да се ограничи на 18 градуса независимо от времето. В Барселона обаче един отбор – и се предполага, че това е точно Ферари – е наложил вето, тоест ФИА и екипите трябва да се придържат към правилото. Причината от Скудерията да не позволят въвеждането на друг лимит била, че задвижващите системи на Мерцедес и Хонда имат проблеми в много горещо време.

Отборите не били съгласни и точно кога се прилага правилото за температурите. В точката пише „когато колата се използва“

Според Астън Мартин това е моментът, когато автомобилът излезе от гаража. От Ферари обаче твърдят, че е от момента, когато двигателите бъдат запалени. ФИА смята, че в това отношение „когато се използва“ означава при напускане на питлейна. Затова и няма сигнал към стюардите, когато Ред Бул-ите излизат от алеята пред боксовете – тогава температурата на горивото вече е в норма.

В края на надпреварата в Испания Джордж Ръсел и Люис Хамилтън получиха инструкции да намалят точно заради подобни грижи. Кристиан Хорнер пък каза, че една от причините да не оставят Перес да се бори с Верстапен на пистата била, защото „виждахме, че температурите се покачват. Вода, масло, спирачки. Последното, което щяхме да рискуваме, е отпадане (заради битка) при положение, че тимът може да вземе двойна победа.“ От шестия кръг в световния шампионат обаче отпадна Шарл Льоклер, и то точно вследствие на повреда в задвижващата си система.