Начало Тест драйв Изгря Scala, нова звезда в съзвездието на Шкода

Изгря Scala, нова звезда в съзвездието на Шкода

10443
0
Skoda Scala
Skoda Scala

Scala е изцяло нов автомобил, заемащ място между Fabia и Octavia в моделното съзвездие на чешката Skoda от галактиката Volkswagen Group. Колата заменя Rapid Spaceback, който се спира от производство. Името идва от латинската дума, която означава стълба – в случая водеща нагоре. От Scala се очаква да изведе Шкода на още по-високо стъпало в завладяването на европейския пазар благодарение на скока в дизайна и технологиите.

Новият хечбек е първият автомобил на марката, построен върху платформата MQB A0 Volkswagen и първият модел следващ новата посока на дизайн, показана с Vision RS concept. Разбира се, от инженерна гледна точка той споделя почти всичко с колегите от Volkswagen Group, в случая предимно с Golf и Leon. Но както обикновено, Skoda предлага всичко на конкурентни цени и с набор от „Simply Clever” дизайнерски решения, правещи ежедневието с тази кола малко по-лесно.

С дължина от 4362 мм, широчина 1793 мм, височина 1471 мм и междуосие от 2649 мм новата Scala ясно надминава Skoda Rapid Spaceback по размери и се доближава към Оctavia. Така уверено се премества в C-класа, където са и истинските конкуренти на пазара в лицето на VW Golf, Ford Focus, SEAT Leon, Opel Astra, KIA ceed и Hyundai i30.

Тестът на модела е по пътищата на Далмация (Хърватска) и оценявам новия продукт като човек, който всеки ден кара Skoda Octavia.

За пръв път виждам на живо модела и той ми допада с изчистения си дизайн, с ясно определените повърхности, плавни линии и елегантна аеродинамика с коефициент на съпротивление 0.29. Предната част е с широка, но „изправена” радиаторна решетка и голям спойлер с отвори в края, създаващи въздушни завеси. Страничният профил „линия торнадо“ пък придава на колата визуална дължина. Има LED предни и задни светлини, колела с размери от 16 до 18 инча. Много ми харесва изписването на SKODA на петата врата, особено когато е комбинирано с опцията за удължено задно стъкло.

След детайлния външен оглед и традиционните първи снимки се настаняваме в автомобилите. Вътре в предната част Scala e получила най-новото поколение инфотейнмънт система на марката със свободно стоящ дисплей, разположен високо върху таблото, ясно видим от водача и останалите пътници. Особено удобен е така нареченият виртуален кокпит. Той е опционален и представлява разположен зад волана 10,25-инчов дисплей. Позволява лесно следене на уредите, навигацията, радиото, телефона ми и има 4 различни варианта на изобразяване, които много лесно се сменят с бутонче на волана.

Елегантните нюанси включват интериорно осветление с бяла или червена светлина, които, съчетани с топлите нюанси и контрастиращите цветни шевове на седалката, осигуряват приятно усещане за простор. Дългото междуосие е базата за повече от очакваното за автомобили от този клас място за краката на задните седалки. Багажникът пък е 467 литра, най-големият в класа. Той се увеличава до 1410 литра при сгъната задна седалка.

Маршрутът на теста е доста разнообразен и имам възможност да карам колата по планински път с множество остри завои, качване и спускане, а след това и на дълги прави участъци

Под капака е 1.0-литровия TSI бензинов двигател с мощност от 115 к.с., комбиниран със 7-степенна DSG автоматична скоростна кутия. Поведението на колата е много добро като цяло. Има пъргавина, управлението е прецизно. Благодарение на спортните седалки с високи подглавници и подсилени странични опори се чувствам удобно при преминаването и на най-острите завои. На магистралата включвам и системата за адаптивен круиз контрол, която оставя Scala на безопасно разстояние зад автомобила пред нас. Движението става още по-меко и плавно. А колата сама започва да спира и тръгва отново в краткото задръстване.

Нивото на сигурност в Scala е на изключително високо ниво. Налице са най-модерните системи за активна и пасивна безопасност. Автомобилът е снабден и с SOS бутон, който моментално го свързва с център за спешни повиквания, ако попаднете в сериозен пътен инцидент или сте станали свидетел на такъв.

Scala се предлага с три бензинови двигатели с работен обем 1.0 или 1.5 литра плюс 1.6-литров дизел. Тестваният вариант се предлага и с 6-степенна ръчна скоростна кутия. 1.0-литровият TSI бензинов агрегат (с 95 и 115 к.с.) може да бъде само с 5-степенна ръчна скоростна кутия

Автоматичната DSG скоростна кутия е опция за другите два мотора в гамата

Бензиновият агрегат с 1.5 TSI 150 к.с. е оборудван с ефективната технология Active Cylinder. Това означава, че е почти толкова ефективен, колкото и 1.0-литровата опция. Ако искате дизелов вариант, опцията е с 1.6-литров TDI, който е със 115 к.с. и 250 Nm въртящ момент, с 50 повече от бензиновия вариант със същата мощност.

Запазена е и традицията на Skoda за множеството „Simply Clever” решения, сред които са джобове за дребни предмети и чадър вътре в самата шофьорска врата, стъргалка за лед на гърба на капака на резервоара, регулируемият двоен под на багажника, хитроумна система от мрежи за укрепване на багажа, плъзгащите се маси на гърбовете на предните седалки, множество джобове и USB портове отпред и отзад.

Срещу заплащане можете да получите аудио система със субуфер и десет високотоворители. Стандартът за модела е вградена SIM карта и свързване към LTE мрежа.

Scala се произвежда в завода в Млада Болеслав и вече се продава в България. Първите автомобили ще бъдат доставени през май. Ще се предлага с три нива на оборудване – Active, Ambition и Style.

Цените започват от 28 580 лв. за 3-цилиндровия мотор с 95 к.с. и най-ниското ниво на оборудване Active.

1.0 TSI1.0 TSI1.5 TSI1.6 TDI
Актив28 580 лв.
Амбишън29 980 лв.31 980 лв.37 980 лв.39 960 лв.40 540 лв.
Стайл32 820 лв.34 780 лв.40 770 лв.43 190 лв.
Горивобензинбензинбензиндизелдизел
Типтурбо, 3 цил.турбо, 3 цил.турбо, 4 цил.4 цил.4 цил.
Mощност95 к.с.115 к.с.150 к.с.115 к.с.115 к.с.
Върящ момент175 Nm200 Nm250 Nm250 Nm250 Nm
Ускорение 0-100км/ч9,8 сек8,2 сек10,1 сек10,3 сек
Средна консумация5 л/1005 л/1004,2 л/1004,1 л/100
Макс. скоростта204 км/ч220 км/ч202 км/ч201 км/ч
Скоростна кутия7DSG7DSG
Задвижванепредно
Размери D/W/H4362/1793/1471 мм
Междуосие2649 мм
Багажник467 л/1410 л

На сайта на официалниият вносител на Skoda за България, може да конфигурирате автомобил според Вашите изисквания.